Nedgrave olietank - selv tilslutte ??
Fra : frank

Dato : 22-06-10 21:32

Hej. Vores 2.500 liter nedgravede olietank falder snart for aldersgrænsen.
Min plan er selv at grave den op og nedlægge en tilsvarende 2.500 liter
cylinder ståltank med udvendig glasfiberarmering.

Mit spørgsmål er: Må jeg selv tilslutte tanken til oliefyret ?? Eller
kræves der en autoriseret VVSér til at udføre denne del af arbejdet ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : CC

Dato : 22-06-10 22:25

"frank" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: Må jeg selv tilslutte tanken til oliefyret ?? Eller
> kræves der en autoriseret VVSér til at udføre denne del af arbejdet ?

Jeg har ikke kendskab til, at det kræver en autoriseret af nogen som helst
slags, for at tilslutte olietanken til oliefyret.
Tilslutningen til oliefyret må kun udføres som et et-strenget anlæg.
Hvis rørforbindelsen er udført i kobber, må kobberrøret ikke have elektrisk
forbindelse med ståltanken.
Tjek med et ohm-meter at der er en stor modstand mellem tank og kobberør.
Tjek olietanken for skader i glasfiberarmeringen, og få evt. skader
repareret, inden tanken bliver lagt i jorden.
Husk nyt grus i bunden at udgravningen, og dæk tanken hele vejen rundt med
grus. Der må ikke ligge jord- eller lerklumper i gruset, der har kontakt til
olietanken.

Chek op med kommunen hvad der kræves af papirarbejde i forbindelse med
udskiftningen.

Fra : frank

Dato : 23-06-10 09:44

"CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> til olietanken.
>
> Chek op med kommunen hvad der kræves af papirarbejde i forbindelse med

Tak for svaret CC.

Grunden til at jeg spørger om autoriseret udførsel er at teknisk forvaltning
i kommunen MENTE dette var et krav. Man var ikke helt sikker og jeg har
ikke fået det endelige "go" til at begynde på arbejdet.

Rørforbindelsen er af kobberrør (8 mm), jeg er klar over at du er inde på
galvanisk tæring, men jeg kender ikke til vandtætte gennemføringer som
samtidig er elektrisk isolerende. Har du en bestemt fitting i tankerne ??
Jeg lagde selv tanken ned for snart 40 år siden og benyttede en almindelig
messing kompressionsfitting til blankt kobberrør til at tætne med! Altså
kobberrør i messingfitting som igen sidder i jernfitting/ståltank!

De øvrige forhold som du nævner er jeg bekendt med, tak for det.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 22-06-10 23:26

frank <frankhan@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er: Må jeg selv tilslutte tanken til oliefyret ?? Eller
> kræves der en autoriseret VVSér til at udføre denne del af arbejdet ?

Prøv at læse denne folder:
http://kortlink.dk/7vma
specielt side 9 om nedgravede rør.

og denne bekendtgørelse:
http://kortlink.dk/7vmb

mvh
Ole-J

Fra : frank

Dato : 23-06-10 09:45

> Prøv at læse denne folder:
> http://kortlink.dk/7vma
> specielt side 9 om nedgravede rør.
>
> og denne bekendtgørelse:
> http://kortlink.dk/7vmb
>

> mvh
> Ole-J

Tak for svaret Ole. Gode informationer som jeg tager til mig.

venlig hilsen, Frank