Opvejning af bil: Hvor finder jeg oplysnin~
Fra : Kåre

Dato : 22-06-10 21:03

Hej

Jeg har købt en trailer som jeg har fundet ud af jeg slet ikke må trække med
min bil... Jeg var ikke opmæksom på det, men der skal jo gøres noget.

Bilen (Octavia) må trække 500 kg uden bremser, og 1300 med.
Traileren er en 750 kg's trailer uden bremser (bådtrailer. Hele læsset
(trailer, båd, motor, tank, batteri osv) vejer ca. 700 kg).

Hvor finder jeg oplysninger om regler for opvejning?
Kan jeg overhovedet gøre mig forhåbning om at jeg kan få den vejet op fra
500 til 750 kg? Det er jo et ret stort spring...

Ellers må jeg ud og finde en med bremser.
Det andet er bare lettere...

pft
Kåre

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 22:45

Kåre har bragt dette til verden:
> [...]
> Kan jeg overhovedet gøre mig forhåbning om at jeg kan få den vejet op fra 500
> til 750 kg? Det er jo et ret stort spring...

Jeg købte en 750 kgs trailer uden at tænke på at min Toyota kun måtte
trække 500 ubremset.

Spurgte i gruppen hér, og alexbo svarede at jeg skulle gå til Toyota
(for at få ændret bilens specifikationer)

Med andre ord: jeg tror du kan glemme at opveje.

Sats i stedet på en bremset trailer.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-10 22:50

"Kåre" skriver:

> Bilen (Octavia)

Hvilken årgang og motor?

Klaus

Fra : Kåre

Dato : 23-06-10 05:45

> "Kåre" skriver:

> Hvilken årgang og motor?

Årgang 2003 (altså ikke den nye 2'er, som jeg mener må trækker noget mere).
Motor: 110 Hk TDi.

mvh
Kåre

Fra : Armand

Dato : 23-06-10 17:58

Kåre skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>>

> Årgang 2003 (altså ikke den nye 2'er, som jeg mener må trækker noget mere).
> Motor: 110 Hk TDi.

Under alle omstændigheder har det intet med motorkraften, men derimod
bilens egenvægt (som skal bremse trailerens mervægt) at gøre :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 23-06-10 08:20

"Kåre" skrev

> Hvor finder jeg oplysninger om regler for opvejning?
Oplysning om hvad din bil er typegodkendt til kan du finde her, det er
nemmest at bruge det typegodkendelsesnummer der står på
registreringsattesten.
http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx

Skal den godkendes udover det skal du bruge en erklæring fra importør eller
fabrik.

Jeg har en erklæring til en Citroen der som standard har 1300 kg med
bremser, den lyder således lettere forkortet.
Til statens bilinspektion:
På given foranledning kan det oplyses at Citroen Xsara Picasso i Frankrig er
godkendt til påhængsvognvægt 1500 kg og vogntogsvægt 3295 kg.
Parkeringsbremsen kan holde vogntoget på en 8% stigning.

> Kan jeg overhovedet gøre mig forhåbning om at jeg kan få den vejet op fra
> 500 til 750 kg? Det er jo et ret stort spring...
Nej, det anser jeg for meget usandsynligt, en opvejning af trækvægt med
bremser kunne nok lade sig gøre men en 50% opvejning uden bremser tror jeg
ikke på.
På den anden side finder der Golfer med 650 -700 tilladelse, så skriv til
Skoda det koster ikke noget.
Oplys stel og typegodkendelsesnummer.

Måske kan du på en udenlandsk side finde oplysninger om godkendt trækvægt i
f.eks. Tjekkiet

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 23-06-10 18:02

Kåre skrev:
> [...]
> 500 til 750 kg? Det er jo et ret stort spring...
>
> Ellers må jeg ud og finde en med bremser.

Der er vist langt mellem bådtrailere med bremser: Almindelige hjul
holder lettere til at blive bakket ud i saltvand ind imellem, end nav
med bremser kabler f.do.!

Som for hestefolkets vedkommende er en ordentlig (læs: tung) bil, der må
trække de 750 kg ubremset nærmest et must

--
Armand.

Fra : Kåre

Dato : 24-06-10 06:16

> Der er vist langt mellem bådtrailere med bremser: Almindelige hjul
> holder lettere til at blive bakket ud i saltvand ind imellem, end nav med
> bremser kabler f.do.!

Ja det er også det jeg kan se når jeg søger: 80 procent er uden bremser, men
de findes dog.

> Som for hestefolkets vedkommende er en ordentlig (læs: tung) bil, der må
> trække de 750 kg ubremset nærmest et must

Jeg siger det lige videre til min kone.

Kan jeg mon foreslå en Audi Q7 ? Den kan vel godt klare det?

mvh
Kåre

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-06-10 07:05

> [...]
> de findes dog.

> Jeg siger det lige videre til min kone.
>
> Kan jeg mon foreslå en Audi Q7 ? Den kan vel godt klare det?

Det største problem i dén forbindelse er WAF

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kåre

Dato : 24-06-10 16:15

> Kåre har bragt dette til verden:

> Det største problem i dén forbindelse er WAF

Min "W" kan godt lide biler som hun skal gå OP i... og ikke sætte sig NED
i...Men den går nok ikke igennem alligevel.
For et år siden købte jeg så en Aygo til hende Som hun i øvrigt er
glad for alligevel.

Kåre

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-06-10 09:36

Kåre forklarede den 24-06-2010:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Min "W" kan godt lide biler som hun skal gå OP i...

Foretrækker osse effekter jeg kan gå op i

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 24-06-10 07:08

Oversæt det før snabel til dansk.
> [...]
> lettere til at blive bakket ud i saltvand ind imellem, end nav med bremser

Næh, tvært i mod - der er langt mellem bådtrailere UDEN bremser.
Og vi bakker kun til gummiet er i vandet.
Skulle det ske, at man kommer til at bakke for langt, er der som regel en
slange med ferskvand i nærheden af de fleste ramper.

--
Hilsen Herman.
Mr.ManHÅSmail.dk

Fra : Kåre

Dato : 24-06-10 16:13

"Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Oversæt det før snabel til dansk.

> Næh, tvært i mod - der er langt mellem bådtrailere UDEN bremser.
Ikke hvis man kigger i DBA, efter 750 kg trailere.

> Og vi bakker kun til gummiet er i vandet.
Jep. Det har jeg da lært. Troede engang at den skulle helt ud at sejle for
at undgå båden gik i bunden.
Men det er altså ikke nødvendigt.
Saltvand i lejerne i en rigtig dårlig ide...

Kåre