Float : Left og Runde hjørner uden grafik
Fra : Niels Bøhling

Dato : 23-06-10 09:58

Jeg har disse to bokse som jeg vil ligge side om side med float:
left, men to af hjørnerne bliver neutraliseret, er der en nem
løsning på dette problem ?.

http://nika.bow.dk/dex.php

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-10 13:21

Niels Bøhling skrev:
> Jeg har disse to bokse som jeg vil ligge side om side med float:
> left, men to af hjørnerne bliver neutraliseret, er der en nem
> løsning på dette problem ?.
>
> http://nika.bow.dk/dex.php

Nem og nem ... Jeg er ikke gået i detaljer,
men jeg tror mistanken må rette sig mod det
faktum at den højre boks /ikke/ er floatet.
Den venstre boks skubber derfor /indholdet/
af den højre boks til side, men ikke selve
boksen.

Prøv at nulstille marginerne på boksen og float dem
begge, skulle være mit bidrag.

Brug Chris Pedericks Web Developer Toolbar
til at outline positionerede og float'ede
elementer. Det giver ofte en god fornemmelse
for noget som ellers ikke altid er lige gennem-
skueligt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-10 14:01

Jørgen Farum Jensen forklarede den 23-06-2010:

> [...]
> til at outline positionerede og float'ede
> elementer. Det giver ofte en god fornemmelse
> for noget som ellers ikke altid er lige gennem-

Firebug i FF kan også vise dig outlines af elementerne.
Der kan man så i øvrigt tilføje float:left; til den højre boks, og se
at det faktisk virker...
Der er temmelig mange warnings (44) om tomme spans. Prøv at bruge div i
stedet.
(span er til tekst - div er byggeblokke.)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-10 17:08

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> stedet.
> (span er til tekst - div er byggeblokke.)

De mange spans er dem der boksenes rammer.
I den artikel jeg har skrevet om teknikken,
brugte jeg br'er. Da fik jeg skæld ud for
ikke at bruge span.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-10 17:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

> De mange spans er dem der boksenes rammer.
> I den artikel jeg har skrevet om teknikken,
> brugte jeg b'er. Da fik jeg skæld ud for
> ikke at bruge span.

UPS, det skulle være b'er og ikke br'er.

Og nu hvor hovedet roterer igen, hvor ikke
bruge border-radius?

..box {
-moz-border-radius: .5em;
-webkit-border-radius:.5em;
border-radius: .5em;
border-width:2px;
border-style:solid;
border-color:#505c5a;
padding:10px 5px;
margin-bottom:10px;
}

tegner de nydeligste runde hjørner på .box-elementet.
Internet Explorer viser bare firkantede hjørner,
men det er jo alligevel bling uden betydning for indholdet,
så hvorfor bekymre sig om det?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-10 18:48

Efter mange tanker skrev Jørgen Farum Jensen:

> [...]
> Internet Explorer viser bare firkantede hjørner,
> men det er jo alligevel bling uden betydning for indholdet,

http://bbsorensen.com - her er brugt div'er. Godt nok med indhold, for
de sidder inde i hinanden.
Selvfølgelig er det oplagt at bruge border-radius. http://psforever.dk
gør det på den måde.

Ulempen selvfølgelig at det endnu ikke er standard, så det giver
valideringsfejl.
Og så selvfølgelig at M$'s verden stadig er firkantet.
Men ellers den oplagte løsning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-06-10 02:20

Den 23-06-2010 19:47, Birger Sørensen skrev:

> Ulempen selvfølgelig at det endnu ikke er standard, så det giver
> valideringsfejl.
> Og så selvfølgelig at M$'s verden stadig er firkantet.
> Men ellers den oplagte løsning.

Lige på det område har jeg så valgt at se bort fra det, fordi jeg
fornemmer at det er på vej til at blive standard.

Så kan jeg godt leve med at IE viser en firkantet version af mine sider.

Min betragtning går på at FF og Google Chrome/Safari understøtter det i
deres variant, og at Opera understøtter det i sin rå form. Så er det
pludselig kun IE der mangler. At den så først kommer med en gang i 2014
eller sådan noget, vælger jeg så at skide på, så længe at den firkantede
version ser tilforladelig ud.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-06-10 14:48

Det er usandsynligt at den nuværende beta af IE9 først skulle blive
færdig da. Den forventes færdig i 4. kvartal i år.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-06-10 05:27

On 24 Jun., 03:19, Philip Nunnegaard <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
>
> Min betragtning går på at FF og Google Chrome/Safari understøtter det i
> deres variant, og at Opera understøtter det i sin rå form.

Chrome har understøttet native runde hjørner de sidste to
versionsnumre, så vidt jeg husker

> Så er det
> pludselig kun IE der mangler. At den så først kommer med en gang i 2014
> eller sådan noget, vælger jeg så at skide på, så længe at den firkantede
> version ser tilforladelig ud.

Hvad enten, det bliver det ene eller det andet, er det på tide som
webdesigner, man opbygger en ny konsensus.

Hidtil har alle lavet sider efter, at det skal være pixelnært ens i
alle browsere. Dette vil under alle omstændigheder være en illusion på
også ikke-IE-browsere de næste år.

Først og fremmest må man derfor gøre sig klart, hvad brugerne vil ha'..
Og når gælder IE, så er jeg fuldstændigt overbevist om, folk har den
browser, fordi de er ganske godt tilfredse med den og hvad den *kan*.
De vil *aldrig* skifte. Heller ikke for at få "fede effekter".

Så hvorfor i alverden lave specielle scripts eller CC-styrede CSS-ark
til den browser, hvis man alligevel snakker for døve øren.

Specielle effekter vil tiltrække særligt Mozilla/Webkit-folket.
Mozilla, fordi Firefox er præinstalleret på en del Linux-distroer,
Webkit fordi Firefox vil blive andet valg, Chrome første. Firefox er
ærkelangsomt på Linux (men stadig den bedste til webdesign pga. web
developer addon).

Hvorom alting er: Der vil som sagt være effekter for andre browsere,
som også vil være individuelle de næste år (bl.a. nok transition), og
i stedet for at lave specielle CSS-ark for disse, tænk på, hvilke
brugere de har. Måske er de udmærket tilfreds med den browser de har
og hvad *den* kan, og i hvert fald open source-browser-folket kender
udmærklet til det frie valg. De vælger bare en anden browser, hvis den
ikke kan hvad de vil ha'.

Med andre ord: pixelnært design er yt, som jeg tror Philip har
forstået. Glem det det med, det skal være 100% ens, og tænk på
brugerne i stedet.

Det vigtigste er, det graderer, ikke om en bestemt browser forstår
effekten.

Link til mere læsning:
http://forabeautifulweb.com/blog/about/five_css_design_browser_differences_i_can_live_with/

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-06-10 07:46

On 26 Jun., 14:20, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> I øvrigt er FF ikke specielt langsom på Linux (har du prøvet?)

Både på Ubuntu og Mint (som jeg kører nu). Og den er viiiildt sløv.
Hakker i alle YoutubeVideoer. Man kan ikke engang scrolle på
webdesigngruppens side uden den hakker. Henter også siderne langsomt.
Meget langsomt (12 sekunder om webdesigngruppen.dk forside før alt er
hentet)

Chrome er der ingen problemer med. Den henter det hele i en ruf, og
alle videoer kører som smurt.

Jeg har ikke sammenlignet hukommelsesforbrug, men mit gæt er, der er
et problem der. Problemet findes ikke i Windowsversionen af FF. Der
kører den fint og ganske tilfredsstillende.

> Der i mod er Opera svine langsom på Windows XP.

Kommer an på, hvad du mener med langsomt.

Opera har fået rigtigt gode anmeldelser for deres nye JS-engine. Prøv
at søge på noget a la chrome vs opera performance. Opera er hurtigere
end Chrome på visse punkter, det viser flere tests. Derimod kan
userinterfacet virke ret "stort" for nogle, og CSS3 er den nok ikke
verdens hurtigste til.

Fordelen ved Opera er, man kan sætte den op som Chrome, så man ikke
har nogen irriterende menuer, som fylder. Der findes et Chrome-addon
til FF, men det er ikke ligeså godt.

MVH
Rune Jensen

--
Yolanda Be Cool - We No Speak Americano (Video edit by Pink louder)
http://www.youtube.com/watch?v=h3S4dBk4E1g

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-06-10 09:15

On 28 Jun., 16:32, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> Hos mig tog det 4 sekunder at hentewww.webdesigngruppen.dk- på en meget
> sløv trådløs forbindelse.
> Ubuntu 10.04 FF 3.6.3

Nyinstalleret Mint (ved ikke lige hvilken version, jeg tog den nyeste
stable), FF er version 3.6.3.

Det er meget slemt her. Nu tog det godt nok kun 5-6 sekunder før alt
var hentet, og den "tog imod input". Men det er stadig for meget for
en 2mbit, specielt når det meste ligger i cashe. Problemet er på alle
sider, jeg har prøvet. Det er lige somom den tænker sig for meget om
hele tiden.

Den er også sløv, når man skal skifte fane.

Jeg rykker spørgsmålet til Unix- eller browsergruppen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-06-10 09:50

On 26 Jun., 14:20, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> På min adressehttp://www.tyveri-check.dkhar jeg *ikke* lavet et eneste
> hack for IE 5,6,7,8,...200, og IE8 viser da siderne akkurat som FF,
> Chrome osv. gør - bare ikke runde hjørner (det gør Opera heller ikke).

OK, du, Philip og Farum Jensen lader til at tænke i de rette baner.
Men meningen med linket til artiklen, var faktisk at få fjernet
skyldfølelsen over at bruge en teknologi, som IE ikke forstår.

Man tror, IE-brugere vitterligt er interesserede i disse effekter -
det er de ikke. Derfor er det en irrationel følelse.

Sålænge det graderer, er der ingen problemer i at bruge de effekter -
andet end at det ikke validerer.

> Hvis designeren mener at runde hjørner skal vises i *alle* browsere, er
> det da nemt at få IE til dette også.

Det skal webdesigneren netop *ikke*. Vi skal også væk fra at bruge
mark up til design her. Hvorfor er det bedre at bruge mark up til
runde hjørner end at designe i table?
Og hvorfor skal Opera og Chromebrugere betale for en ekstra
nedhentning af den markup, når de forstår runde hjørner som CSS3?

Og som sagt, det vil ikke kun gælde for IE. Der vil være en del CSS3
fremover, som kun forstås af f.eks. Webkit.

Kodeordet er stadig gradering.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-06-10 11:37

On 28 Jun., 18:27, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> Rune, jeg har også prøvet Mint, men konkluderede at eftersom Mint er
> baseret på Ubuntu, og opdateringer derfor først kommer meget senere,
> kunne jeg jo lige så godt skifte til "originalen"

Jeg blev anbefalet Mint, fordi den ligner Windows. Det gør den - rent
faktisk så meget, jeg tror jeg de har tyvstjålet nogle af ikonerne og
så "fikset dem op". ;)

Men den kører fuldstændigt smertefrit med fuld Compiz, 3D-skrivebord,
hele svineriet på en oldgammel blærbar Acer Extensa 5220, 2GB RAM.

> Jeg ser ikke så mange videoer, men dog af og til film på min Ubuntu
> maskine. Både videoer og film er "hakke og pixeleringsfri", men den har
> også 2GB ram at gøre godt med.

Det burde i hvert fald være nok til at kunne se YouTube videoer uden
hak. Jeg har ikke testet egentlige film på denne maskine.

> Jeg er sikker på at du ved alt om videokort mv. så det punkt vil jeg ikke
> berøre

Ikke længere. Min viden stopper omkring Matrox Mystique 220. Det er
fra omkring '96, så....

> Ja, denne snak hører nok til andet steds

Jeg var ikke helt klar over, hvor jeg skulle smide det for det er
egentlig bare en slags konklusion, men måske andre kan bruge det.

Det lader til, man i FF kan hente en hel del hastighed på langsomme
maskiner ved at gå i avanceret og så slå automatisk stavekontrol og
smooth scrolling fra. Stavekontrollen trækker virkelig tænder ud.

Det vil jeg teste, om det er nok til, jeg er tilfreds efter de
ændringer.

PS: Du kan jo tjekke, om du har slået smooth-scrolling fra i din Opera
også, hvis du vil hente hastighed der.

MVH
Rune Jensen

Fra : Niels Bøhling

Dato : 23-06-10 15:14

boks 2 har nu fået en float: left men så hopper boks 2 under boks
1 hvis jeg ikke sætter en min-width når vinduet bliver for lille.

Fra : Niels Bøhling

Dato : 23-06-10 15:25

Men det virker takker for hjælpen

Fra : Niels Bøhling

Dato : 23-06-10 15:26

Fra : Niels Bøhling

Dato : 23-06-10 15:27

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-06-10 13:20

PÃ¥ min adresse http://www.tyveri-check.dk har jeg *ikke* lavet et eneste
[...]

Hvis du får dine meninger fra ForABeautifulWeb, kan jeg kun anbefale dig
at stille dig kritisk overfor deres meninger - så fylder dine indlæg
heller ikke 8km. - hvis bogstaverne blev lagt i røven af hinanden

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-06-10 15:32

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-06-10 17:28

Den Mon, 28 Jun 2010 08:14:59 -0700 skrev Rune Jensen:

> [...]

kunne jeg jo lige så godt skifte til "originalen"

Jeg ser ikke så mange videoer, men dog af og til film på min Ubuntu
maskine. BÃ¥de videoer og film er "hakke og pixeleringsfri", men den har
også 2GB ram at gøre godt med.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-06-10 19:04

Den Mon, 28 Jun 2010 10:37:03 -0700 skrev Rune Jensen:

> PS: Du kan jo tjekke, om du har slået smooth-scrolling fra i din Opera
> også, hvis du vil hente hastighed der.
>

> MVH
> Rune Jensen

Jeg er dybt forelsket i FireFox
Jeg har aldrig pillet ved mine browsere. Opera bruger jeg kun til at
checke mine sider.

Jeg "piller" gerne ved andre ting - men det hører *slet* ikke hjemme
her