Ansvar ved forældrepasning på skole
Fra : Xlars

Dato : 21-06-10 10:37

Jeg har for nylig været med til forældrepasning på skolen hvor min
datter går (i børnehaveklassen). Årsagen var at alle lærere og
pædagoger skulle på teambuliding-kursus og lægge planer for det nye
år. Desværre var der ikke så mange forældre der meldte sig som
frivillige så vi stod to forældre med hele klassen hele dagen. Dette
var frivilligt og ulønnet arbejde.

Da vi var meget få forældre på dagen foreslog jeg skolen (før dagen)
at vi istedet skulle lave det til en blive hjemme dag for alle
børnene, men det kunne ikke komme på tale fik jeg at vide.

Jeg fik pludselig den tanke om hvem der egentlig har ansvaret i sådan
en situation hvis en af børnene kom til skade eller noget andet.
Hvordan er reglerne på det område?

På forhånd tak

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 25-06-10 09:22

Xlars skrev:
> [...]
>
> Jeg fik pludselig den tanke om hvem der egentlig har ansvaret i sådan
> en situation hvis en af børnene kom til skade eller noget andet.

Jeg fatter minus..

Hvis skolen ikke har ressourcer til undervisning/pasning en given dag
kan skolen ikke stille krav til forældre om at overtage skolens
forpligtelser, men må meddele forældrene at undervisning/pasning er
suspenderet dén dag.

- cep

Fra : Henning

Dato : 25-06-10 09:51

>Jeg fik pludselig den tanke om hvem der egentlig har ansvaret i sådan
>en situation hvis en af børnene kom til skade eller noget andet.
>Hvordan er reglerne på det område?

Som udgangspunkt går børn ikke i stykker, de kan faktisk holde til ret
meget!
Men reglerne er formodentlig de samme, hvad enten det er en lærer
eller forælder, der holder tilsyn i klassen?

Fra : alexbo

Dato : 25-06-10 09:59

"Xlars" skrev

>Jeg fik pludselig den tanke om hvem der egentlig har ansvaret i sådan
>en situation hvis en af børnene kom til skade eller noget andet.

Du har ansvaret for hvad du gør eller ikke gør, er der noget galt med et
legeredskab og et barn bliver kvalt er det ikke dit ansvar,
Men gik du hjem fordi du ikke gad mere er det dit ansvar at kommunen eller
nogen andre underrettes.

Hvis du har gjort dit bedste og ikke havde særlig grund til at mene at det
var uforsvarligt, så er der intet at bebrejde dig.
Men kunne du ikke overskue situationen, skulle du have tilkaldt hjælp, gør
du ikke det så kan en ulykke være dit ansvar.
Hvis du sammen med en anden forældre går med 35 unger til stranden, er det
jeres ansvar, det ville være så dumt at det er ansvarspådragende.

Jeg anser det så som ansvarsløst af ledelsen, de burde have sikret i det
mindste een ansvarlig fra en anden institution.

mvh
Alex Christensen