Krav om at kunne stoppe afdrag mod at retu~
Fra : PDJ

Dato : 20-06-10 03:52

Jeg mindes en problemstilling for få år tilbage, hvor folk havde lånt
pengene til deres bil hos forhandleren ifbm. købet. (mener det var
Fiat forhandlere)
Det viste sig at kunderne dermed havde krav på at kunne aflevere bilen
igen på et vilkårligt tidspunkt, og dermed opsige lånet. Pointen var
at restgælden ofte var større end værdien af bilen i en periode af
løbetiden, og forhandlerne brændte derfor fingrene.
Husker jeg rigtigt, og hvad er de præcise betingelser der skal være
opfyldt for at det gælder?

Jeg spørger, da flere mobiltelefoner kan købes med meget lav
udbetaling, og dernæst afdrages over fx 24 måneder. Har man da
egentlig krav på at kunne aflevere telefonen allerede efter 6 måneder,
for at få en nyere model?

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-10 11:55

PDJ skrev:

> Jeg mindes en problemstilling for få år tilbage, hvor folk havde lånt
> pengene til deres bil hos forhandleren ifbm. købet. (mener det var
> Fiat forhandlere)

Det var vist mange forhandlere. Dengang solgte man varer på
afbedrag med ejendomsforbehold. Det er der ingen der gør mere.

> Har man da egentlig krav på at kunne aflevere telefonen allerede
> efter 6 måneder, for at få en nyere model?

Du må gøre med mobilen hvad du vil. Det ændrer ikke på at du
skylder pengene.

--
Bertel

Fra : Ralph

Dato : 20-06-10 13:14

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:disr16d2ngge7i4h61gj9870hkl5l36vl6@news.stofanet.dk...
> afbedrag med ejendomsforbehold. Det er der ingen der gør mere.

Ford gør, eller det gjorde de for et år siden da eg handlede bil.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-10 17:19

Ralph skrev:

> Ford gør, eller det gjorde de for et år siden da eg handlede bil.

Okay. Det er en risiko for sælger.

--
Bertel

Fra : PDJ

Dato : 20-06-10 05:28

Tak - det primære begreb er vist Ejendomsforbehold. Jeg fandt en del
om det her:
http://www.ret-raad.dk/Offices/Grenaa/Private/Articles/Article%20List/Har%20du%20koebt%20for%20meget%20paa%20afbetaling.aspx

Du siger at ejendomsforbehold ikke benyttes længere. Gælder det både
småvare som telefoner, og større ting som biler?

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-10 17:20

PDJ skrev:

> Du siger at ejendomsforbehold ikke benyttes længere. Gælder det både
> småvare som telefoner, og større ting som biler?

Jeg tror ikke det har været benyttet til småting. Jeg kan forstå
på Ralph at der er mindst ét bilfirma der (måske) gør det stadig,
men det er et spil i lotteriet. Hvis bilens handelsværdi falder
til under restgælden og køber siger farvel og tak, har sælger et
tab.

--
Bertel

Fra : PDJ

Dato : 20-06-10 10:36

On 20 Jun., 18:18, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
> Okay. Det er en risiko for s lger.

Problemet opstår vel kun, når sælger/långiver tillader en lille
udbetaling og lang løbetid.
Hvis ellers udbetalingen er stor nok bør det ikke være et problem.

Jeg undrede mig bare over at eksempelvis Telia sælger mobiltelefoner
med 49 kr i udbetaling, og 24 mdr til afdrag. Der ville det være en
rigtig god forretning, hvis man kunne aflevere telefonen efter 6
måneders afdrag, for at få en ny model. Eksempelvis for Android
telefoner, hvor udviklingen går meget stærkt og værditabet derfor er
enormt.

PS: Jeg er går selv og venter på iPhone 4, hvor værditabet
(forhåbentlig) er mindre, men det er en anden snak.

/Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-10 19:17

PDJ skrev

> Jeg undrede mig bare over at eksempelvis Telia sælger mobiltelefoner
> med 49 kr i udbetaling, og 24 mdr til afdrag.

Med ejendomsforbehold?

- Peter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-07-10 20:15

> PS: Jeg er går selv og venter på iPhone 4, hvor værditabet
> (forhåbentlig) er mindre, men det er en anden snak.

En iPhone taber aldrig værdi, jeg solgte min brugte 3GS for mere end hvad
jeg købte den for uden abonnement hos en forhandler.

Jeg ser selv frem til at prøve 4'eren, men tror dog aldrig jeg skal eje en
iPhone igen.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 20-06-10 22:36

"PDJ" <pdj1974@hotmail.com> skrev i

>Husker jeg rigtigt, og hvad er de præcise betingelser der skal være
>opfyldt for at det gælder?

Ja du husker rigtigt, de nærmere regler er det bedst du selv læser i
kreditaftalelovens kapitel 10

Der skal være tale om ejendomsforbehold, det vil sige at sælger forbeholder
sig retten til det solgte indtil det er betalt.
Det er ikke det samme som at køber får formidlet et lån til at betale for
varen eller køber på afbetaling.
Ved alm. afbetaling ejer køber varen og kan sælge den videre uden at
førstesælger kan forlange den tilbage, førstesælger kan forlange beløbet
betalt, han kan bruge inkasso, han kan alt muligt, men han kan ikke forlange
varen retur hverken af første eller andenkøber.

Ved ejendomsforebehold kan sælger forlange varen retur, men han kan ikke
forlange et restbeløb betalt undtagen hvis køber har misligholdt varen.

Det handler om § 34 ejendomsforebehold aftalt ved købets indgåelse.
§ 34 stk 2, køb over 2000 kr
§34 stk 4, udbetaling på mindst 20%
§41 at køberen ikke har misligholdt det købte.

Alex Christensen

Fra : PDJ

Dato : 21-06-10 13:21

On 21 Jun., 20:17, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Med ejendomsforbehold?

Kan ikke se deres kontrakt online, men tvivler efter det Bertel
skriver.

/Peter