Stafet: Morgen
Fra : perhag

Dato : 21-06-10 18:43

Blandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. "Morgen"
må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Tommy Seebach - Morgen

http://www.youtube.com/watch?v=oS0xxgtVgXI

Poul Krebs - Morgendagens tåber

http://www.youtube.com/watch?v=JbMxZqYJQqY

ABBA - Hasta mañana

http://www.youtube.com/watch?v=EfWbXobO92w

Hasta mañana er spansk og betyder på gensyn, men ordret oversat bliver
det "indtil i morgen". Sangen skulle være ABBAs 1974-bidrag til MGP,
og blev først erstattet af Waterloo kort før tilmeldingsfristen.

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-06-10 06:33

On 22-06-2010 02:43, perhag wrote:

> "Morgen" må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen".

Når jeg ser ud af vinduet, her til morgen, kan intet være mere rigtigt:

Gordon MacRae med "Oh What A Beautiful Morning!" fra filmudgaven af
'Oklahoma':

http://www.youtube.com/watch?v=kp5HCDGJsvM&feature=related

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-10 07:04

perhag skrev:

> "Morgen" må der være rigeligt med sange af, men for en
> sikkerheds skyld medtages "i morgen". (engelsk morning og
> tomorrow).

Cat Stevens - Morning Has Broken - Live 1973:
http://www.youtube.com/watch?v=1TWd3skb-Rw

N.W.Gade - Morgensang af Elverskud:
http://www.youtube.com/watch?v=9UenuG7EtiI

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 22-06-10 20:37

Hej Herluf

> N.W.Gade - Morgensang af Elverskud:
> http://www.youtube.com/watch?v=9UenuG7EtiI

Jeg får det helt dårligt af at høre på den, den
minder for meget om skoletiden, den i sommer-
halvåret og dejlig er den himmelblå om vinteren :(

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-10 21:07

Max skrev:
> Hej Herluf

> Jeg får det helt dårligt af at høre på den, den
> minder for meget om skoletiden, den i sommer-
> halvåret og dejlig er den himmelblå om vinteren :(

Det var heller ikke nogen god version af korværket
Elverskud jeg fandt frem. Her er Morgensang fra
samme værk med Radiokoret og Radiosymfoniorkestret:

http://www.youtube.com/watch?v=fv5vK_dRVLo&NR=1

P.s.
Mon ikke I har sunget den på C.E.F. Weyses melodi i
skolen? N.W. Gades melodi er vist ikke sådan bare
lige at synge fra bladet.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-06-10 23:00

On 22-06-2010 22:06, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det var heller ikke nogen god version af korværket
> Elverskud jeg fandt frem. Her er Morgensang fra
> samme værk med Radiokoret og Radiosymfoniorkestret:
> http://www.youtube.com/watch?v=fv5vK_dRVLo&NR=1

Inspireret af dit fine forslag, vil jeg finde min gamle LP-indspilning
frem, og lyttede til værket endnu en gang. Det er den aller første
indspilning jeg har, og som er med bl.a. Ib Hansen og Bodil Gøbel. Jeg
har endnu til gode, at lytte til opførelsen med Poul Elming.

Det er absolut et af hovedværkerne i den danske musiklitteratur.
"Elverskuds" 'lille' storhed, stemningen og atmosfæren i værket, kan på
en eller anden måde sammenlignes med "Gurrelieder".

Henning.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 22-06-10 21:08

"Max" skrev i en meddelelse

> Jeg får det helt dårligt af at høre på den, den
> minder for meget om skoletiden, den i sommer-
> halvåret og dejlig er den himmelblå om vinteren :(

Dengang var De Grønne Lunde vel en kærkommen afvekseling

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 22-06-10 21:24

Hej Michael

> Dengang var De Grønne Lunde vel en kærkommen afvekseling

Nej, eneste afveksling var "Et barn er født i Bethlehem" i juledagene,
og så akkompagneret med den mest rædselsfulde violin man kan
tænke sig, den mand skulle være spæret inde for børnemishandling.

Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-06-10 07:08

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Egentligt kan jeg ikke helt blive enig med mig selv....
Den var vist egentligt ment som en børnesang....
Men om det var en Godnat, eller godmorgen sang...
Tja, man har vel lov at have sine egne meninger

Morningtown ride - The Seekers.

http://www.youtube.com/watch?v=6YP7GCXqdqU

Ville så egentligt have bragt September Morgen med Peter Belli..
Men den kunne jeg ikke finde, så fandt jeg en fuldgod erstatning.

Søndag morgen - John Mogensen... Der er altså noget ved ham..
Som ingen kan gøre efter.

http://www.youtube.com/watch?v=vCLb4vJu4io

Og så måske noget, som er en lidt mere behagelig morgen,
end den John Mogensen synger om.... Dem her, vil vi nok
alle helst have flest af...

Bifrost - Det er morgen...

http://www.youtube.com/watch?v=8VvTFwfPQxg

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-10 07:22

> [...]
>må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
>medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Det er gammelt, det er godt, det er dansk, det er Bifrost med "Det er
morgen":
http://www.youtube.com/watch?v=8VvTFwfPQxg

Så over i en helt anden boldgade, nemlig Griegs smukke "Morgenstemning" fra
Peer Gynt:
http://www.youtube.com/watch?v=iVbq-7o84jU
Den gør mig bare glad i låget hver gang.

Helt oppe i nutiden har vi det islandske balck metal-band "Darknote", med
"Black Morning:"
http://www.youtube.com/watch?v=f-7bjyXI30Y

/Alex

Fra : Martin Bak

Dato : 22-06-10 07:24

> [...]
> må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Elvis: Early morning rain:
http://www.youtube.com/watch?v=S1HgdTJpXE4

Beatles: Good morning - good morning
(med Beatles Lego-mænd! Dem har sgu aldrig set før)
http://www.youtube.com/watch?v=tqmid9MlFSw

Og endnu en Beatles: Yer Blues
http://www.youtube.com/watch?v=sHqvN5YO9wY

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-06-10 08:00

On 22-06-2010 02:43, perhag wrote:

> "Morgen" må der være rigeligt med sange af

Jeg kan nå et par tyske lakplader fra fortiden:

Hilde Hildebrand med "Morgen". Denne er fra 1936. Hun både sang og
indspillede film i Tyskland under WW2, men trods det, forblev hun
populær til sin død, længe efter krigen.

http://www.youtube.com/watch?v=LC_uHR1sY1o

Og så "Morgenlied der Soldaten". Et godt nummer til alle musikkorps og
schlager-elskerne:

http://www.youtube.com/results?search_query=morgenlied+78rpm&aq=f

Der var en stor kreds af skandinaviske musikere og sangere i Hitlers
hof. Foruden Doddy Delissen også norske Kirsten Heiberg, og svenske Zara
Leander. Også en dansk komponist og organist, der hed noget i retning af
Henning Retznitzer-Müller var der, og så vores tenor Helge Rosvænge.
Komponisten kan jeg ikke engang finde i wiki og Rosvænge er først nu,
ved at få et 'come back'.
Her er Doddy Delissen med "Es kann zwischen heute und morgen".
Hende ved jeg ikke mere om, end der står i Wiki, Men med en dansk
oprindelse er hun interessant. Hvorfor er hun også forblevet ukendt
herhjemme?

http://www.youtube.com/watch?v=-_oIFPKIJbE

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-06-10 08:34

On 22-06-2010 08:59, Henning Jensen wrote:

> Og så "Morgenlied der Soldaten". Et godt nummer til alle musikkorps og
> schlager-elskerne:
>
> http://www.youtube.com/results?search_query=morgenlied+78rpm&aq=f

I fik et forkert link. "Sorry"!!!

http://www.youtube.com/watch?v=iT_YT2CwOWg

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-06-10 08:30

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

Blandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. "Morgen" må der
være rigeligt med sange af,

SIG GODMORGEN m. Grethe Ingmann
www.youtube.com/watch?v=D_TjGGRM2dE

MORNING HAS BROKEN m. Cat Stewens
http://www.youtube.com/watch?v=e0TInLOJuUM

I ØSTEN STIGER SOLEN OP
http://www.youtube.com/watch?v=4rtF_hFUdrc&feature=related

SE NU STIGER SOLEN
http://www.youtube.com/watch?v=U2mj-2BaHaY&feature=related

DEN SIGNEDE DAG
http://www.youtube.com/watch?v=hvmijfLEb6I&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-06-10 08:34

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

"Morgen"må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld

Hov, den her må da ikke glemmes:

UND MORGEN FRÜH
http://www.youtube.com/watch?v=E3YAV6dsAO4&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 22-06-10 10:18

[...]

Cat Stevens er taget, så jeg vælger denne:

Otis Redding-Sitting on the dock of the bay
http://www.youtube.com/watch?v=UCmUhYSr-e4

Denne skal med, fordi den opfylder reglen, men hold da op, hvor den sang
irriterer mig. Den lyder ikke "sang-bar" (Er der noget der hedder det)

"Annie" (1982) - Tomorrow
http://www.youtube.com/watch?v=Yop62wQH498

VH Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-10 15:30

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> Denne skal med, fordi den opfylder reglen, men hold da op, hvor den sang
> irriterer mig. Den lyder ikke "sang-bar" (Er der noget der hedder det)

Der er ganske rigtigt mange "unaturlige" spring rent tonalt i vokalen, og
Otis bruger desuden masser af blue notes, så den er pissesvær at synge. Jeg
har dog ikke noget problem med musik jeg ikke kan synge med på umiddelbart,
det er da bare fedt at en vokalist brillerer.

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-06-10 15:56

> [...]
> Jeg har dog ikke noget problem med musik jeg ikke kan synge med på
> umiddelbart, det er da bare fedt at en vokalist brillerer.

Otis var ganske fantastisk, synd han døde så ung.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 23-06-10 09:37

> [...]
>
> Denne skal med, fordi den opfylder reglen, men hold da op, hvor den sang
> irriterer mig. Den lyder ikke "sang-bar" (Er der noget der hedder det)

Jeg vil lige præcisere, at det er Tomorrow, jeg mener, der ikke er sangbar.

Otis' sang er bare god og stemningsfuld....

VH Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-10 11:14

> Jeg vil lige præcisere, at det er Tomorrow, jeg mener, der ikke er
> sangbar.
>
> Otis' sang er bare god og stemningsfuld....

Pyha, så er jeg mere rolig

Fra : perhag

Dato : 22-06-10 04:13

On 22 Jun., 08:03, "Herluf Holdt, 3140"
> N.W.Gade - Morgensang af Elverskud:http://www.youtube.com/watch?v=9UenuG7EtiI

Den sang "I østen stiger solen op" sunget på melodien af Weyse blev
jeg træt af allerede i sangundervisningen i 1. klasse. Den er ikke
meget bedre i denne version, så tommelfingeren er allerede vendt nedad
for det bidrag.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 22-06-10 15:19

perhag wrote:
> Blandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. "Morgen"
> må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Suicidal Tendencies - How Will I Laugh Tomorrow (When I Can't Even Smile
Today)
http://www.youtube.com/watch?v=6Yo5zVdKFCY

Sixx A.M. - Tomorrow
http://www.youtube.com/watch?v=5J9oSWE8Now

Fra : Carl Drud

Dato : 22-06-10 18:02

perhag <per.hagemann@gmail.com> writes:

> Blandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. "Morgen"
> må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Muddy Waters - Good Morning Little Schoolgirl
http://www.youtube.com/watch?v=d-tH82k6udU

The Black Keys - 10 AM Automatic
http://www.youtube.com/watch?v=4w0QBSfSLxo

--
Carl

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 22-06-10 18:39

"perhag" skrev i en meddelelse

>Bllandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. >"Morgen"
>må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
>medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Nazareth -- " Morning Dew "
http://www.youtube.com/watch?v=YJTe_VYH-24

Lidt svært tilgængelig musik , men prøv at give det en chance.

Her det samme nummer blot med Robert Plant
http://www.youtube.com/watch?v=9Eba5xrhIPc&feature=related

Her er så orginalen med Bonnie Dobson som har skrevet nummeret, her Live At
Folk City 1962
http://www.youtube.com/watch?v=qgl0YfJiz80

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-06-10 19:01

[...]

Går ud fra at "Morgen" kan være på udenbysk

Her er det færøske Martin Joensen med Morgum (Morgen):
http://www.youtube.com/watch?v=lmwaRCZofiE

Elvis med Early Morning Rain (1973):
http://www.youtube.com/watch?v=APcFe7LK898

Nu er dette skrevet d. 22. juli, så i morgen er jo Sankt Hans, så her
kommer:
Shubidua med Midsommersangen:
http://www.youtube.com/watch?v=FyA_S0w90SI

--
Uffe Bærentsen

Fra : Martin Bak

Dato : 22-06-10 22:24

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Elvis med Early Morning Rain (1973):
> http://www.youtube.com/watch?v=APcFe7LK898

Den postede jeg tidligere, i en anden indspilning. Jeg har lige hørt denne,
og må sige at jeg foretrækker Elvis fra de tidligste år. Han synger ikke
rent her, som i det link jeg postede, og så var mundharpen jo lige også et
lækkert krydderi

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-06-10 22:12

> [...]
> må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

P. P. Arnold - Angel of the morning
http://www.youtube.com/watch?v=9iYPqN6iQ5k

Good morning Starshine fra Hair, her med dejlige Bervely d'Angelo:
http://www.youtube.com/watch?v=qVNy1Miw18Y

Steeleye Span: Misty, Moisty Morning
http://www.youtube.com/watch?v=heCWKiII29A

Monkees: Look out - here comes tomorrow
http://www.youtube.com/watch?v=NGzvGSijWFM

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 23-06-10 00:54

[...]

**********

Sol er oppe, skovens toppe
Tekst: N. F. S. Grundtvig, 1817
Melodi: Jørgen Malling, 1866

Se f.eks. på dette link: http://www.ugle.dk/sol_er_oppe_skovens_toppe.html

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-06-10 07:16

On 22-06-2010 02:43, perhag wrote:
> for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen".

Der er så mange musikeksempler der handler om 'i morgen'.
Jeg har altid været glad for spansk/italiensk musik, så her er et par
italienske "i-morgen-evergreens":

Marcella Bella med "Io domani".
Det er kun et par år siden, hendes sidste CD udkom. Og på YouTube er der
nogle TV-klip fra med hende 2007, hvor hun synger sammen med broderen
Gianni Bella, og hvor hun stadig ligner en på 25, selv om hun snart er
60! Hvordan bærer man sig ad med det?

http://www.youtube.com/watch?v=dRro2vHAY7I&feature=related

Connie Francis med "Forget Domani".
Hun er født i et 'sydeuropæisk forstadskvarter' i USA, og havde en
italiensk far, så det lykkedes hende sideløbende, også at skabe en
italiensk karriere.
Hun sang også en amerikansk udgave af sangen, men jeg synes, at denne
italienske version er bedst:

http://www.youtube.com/watch?v=3Sj8omQFaVA&feature=related

(Mange, også Frank Sinatra, har også sunget denne sang).

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-06-10 08:15

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen
"Morgen" må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld

Morgenstund har guld i mund:
http://www.youtube.com/watch?v=oF7EOJofJKE

Hilsen Åge

Fra : perhag

Dato : 23-06-10 04:10

On 22 Jun., 02:43, perhag <per.hagem...@gmail.com> wrote:
> Blandt tidsperioder er vist kun "sommer" brugt i staffetten. "Morgen"
> må der være rigeligt med sange af, men for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Alle som svarede tirsdag morgen brugte kun "morgen", men nu da også
musik med "i morgen" (tomorrow, mañana, domani, morgen, demain, í
morgin, i morgon, morgaŭ, huomenna) er blevet brugt, kan de første
besvarere godt komme med andre videoer med "i morgen". Flere eksempler
med "morgen" er selvfølgelig stadig velkomne.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 23-06-10 13:36

perhag wrote:

> Alle som svarede tirsdag morgen brugte kun "morgen",

Næsten alle

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-06-10 13:06

On 22-06-2010 02:43, perhag wrote:
> for en sikkerheds skyld
> medtages "i morgen".

Du er svær at gøre tilfreds.

Så er her en af Portugals store popdivaer indtil 1972, hvor hun
stoppede, og rejste til Venezuela. Hun slog aldrig igennem internationalt.
Der står ganske vist "slow rock", men det har intet med rock at gøre, og
er ganske almindelig underholdning.

Madalena Iglésias med "Amanhã":

http://www.youtube.com/watch?v=kmOMTbl4D8s

I spansk og portugisisk musik, er der uanede mængder af 'tomorrow's' at
hente, f.eks. i Sydamerika.

Hende her, kommer man ikke uden om, Brazilianske Xuxa med "Nós Somos o
Amanhã":

http://www.youtube.com/watch?v=5Q2Hh6amqpQ

Henning.

Fra : perhag

Dato : 24-06-10 03:19

Stafetten overdrages til Benny Mortensen:

On 22 Jun., 08:08, "Benny Mortensen"

> [...]
> Den var vist egentligt ment som en børnesang....
> Men om det var en Godnat, eller godmorgen sang...
> Tja, man har vel lov at have sine egne meninger

Har efterhånden fået kigget en del videoer på youtube med The Seekers,
som jeg i forvejen kun kendte fra "The Carnival is over". Må sige at
de lyder virkeligt godt, f.eks. i følgende versioner:

The Seekers - Georgy Girl

http://www.youtube.com/watch?v=c-GApOqzgWM

The Seekers 1967 - 'Turn Turn Turn'

http://www.youtube.com/watch?v=4gIU2yuvn7E

> [...]
>
> Og så måske noget, som er en lidt mere behagelig morgen,
> end den John Mogensen synger om.... Dem her, vil vi nok

Der var ingen som ramte de numre jeg på forhånd ville have givet
stafetten for:

Eurythmics - When tomorrow comes

http://www.youtube.com/watch?v=CgrZc36iF3w

Bjørn Tidmand - Sig du bli'r her til i mogen 1977 Tom Jones

http://www.youtube.com/watch?v=iG670MMt29Q

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-06-10 12:52

> [...]

Eurythmics - When tomorrow comes

http://www.youtube.com/watch?v=CgrZc36iF3w

Bjørn Tidmand - Sig du bli'r her til i mogen 1977 Tom Jones

Nej da, for så havde du jo fået din vilje ))

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-06-10 07:57

On 22-06-2010 02:43, perhag wrote:
> medtages "i morgen". (engelsk morning og tomorrow).

Et par jazz-kvinder:

Nina Simone med "Tomorrow Is My Turn":

http://www.youtube.com/watch?v=4pJ73lfCo4M&feature=related

Monica Zetterlund med "I morron":

http://www.youtube.com/watch?v=4lA4SjESNgw

Henning

Fra : perhag

Dato : 25-06-10 04:02

On 24 Jun., 11:19, perhag <per.hagem...@gmail.com> wrote:
> Stafetten overdrages til Benny Mortensen:

Da jeg ikke vil være tilstede her den kommende tid, må jeg hellere
angive en fordelingsnøgle for stafetten:

1. Benny Mortensen
2. Uffe Bærentsen
3. Herluf Holdt
4. Henning Jensen
5. Åge Halldorsson

Hvis Benny ikke får startet en stafet lørdag, kan Uffe starte den
søndag, ellers Herluf mandag, osv.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-06-10 11:16

> Hvis Benny ikke får startet en stafet lørdag, kan Uffe starte den
> søndag, ellers Herluf mandag, osv.

Man kunne jo også være så venlig, når man udpeger den næste stafetbærer, at
man lige sender vedkommende en mail. I Bennys tilfælde ser det ud til at det
kan gøres uden videre. Hans mail-adresse er tilsyneladende ikke maskeret.
Det er måske ikke alle der dagligt tjekker op på usenet, især ikke i disse
herlige sommerdage, men de fleste tjekker vel lige mailen jævnligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

[...]