Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 09:46

Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen? (er godt klar over at Punkt1,
Schousen m.fl. gerne vil sælge mig et par stykker, men det ville være
dejligt hvis thansen eller Harald Nyborg kunne klare situationen = $)

Der er i øvrigt tale om en Husqvarnaovn, pæren er på 15W / 230 volt og
ser sådan ud:

http://kortlink.dk/7vgk

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-06-10 10:05

> Der er i øvrigt tale om en Husqvarnaovn, pæren er på 15W / 230 volt og
> ser sådan ud:

Vi købte vores i Bilka.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-06-10 11:00

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen?

Kvickly plejer at have dem.....

Jan

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 11:01

Jan Vestergaard tastede følgende:

> Kvickly plejer at have dem.....

Tak til begge for gode tips

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-06-10 11:28

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> Punkt1, Schousen m.fl. gerne vil sælge mig et par stykker, men det
> ville være dejligt hvis thansen eller Harald Nyborg kunne klare

Hvis du helst vil handle ved onkel Harald er den skam i sortiment:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2514&n=10

Keller

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 11:50

Efter mange tanker skrev Carsten Keller:

> Hvis du helst vil handle ved onkel Harald

HN er Gud!

> er den skam i sortiment:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2514&n=10

Fedest! Jeg takker og bukker!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 22-06-10 16:24

Den 22-06-2010 10:46, Hans Paulin (6310) skrev:
> Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen? (er godt klar over at Punkt1,
> Schousen m.fl. gerne vil sælge mig et par stykker, men det ville være
> dejligt hvis thansen eller Harald Nyborg kunne klare situationen = $)

Det kunne så også være rart at finde en, der holdt.
Ovnbelysningen har ca en duty-cycle på 66%: Det virker i to måneder, og
så går der en måned med at få taget sig sammen til at købe en ny.

Og det er "rigtige" ovnpærer, og glasset er skruet på.

Leif

Fra : Max

Dato : 22-06-10 17:05

Hej Leif

> Det kunne så også være rart at finde en, der holdt.

Jeg købte en ekstra i 1983, men den ligger
stadigvæk og venter.

Max

Fra : Preben

Dato : 22-06-10 17:12

Den 22.06.2010 kl. 18:05 skrev Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>:

> Jeg købte en ekstra i 1983, men den ligger
> stadigvæk og venter.

Ja de kan holde længe, hvis de ikke bliver brugt

--
mvh/Preben

Fra : Elmand

Dato : 22-06-10 19:23

> [...]
> hvis thansen eller Harald Nyborg kunne klare situationen = $)
>
> Der er i øvrigt tale om en Husqvarnaovn, pæren er på 15W / 230 volt og ser

Den slags troede jeg da at sønderjyder købte i Tyskland.
Der er ikke punktafgifter på glødelamper, så de er normalt langt billigere.
Ovnlamper er mærket 300 grader.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-06-10 22:22

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen?

Du kan finde den nu og fremover i Bauhaus...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 22:35

Mogens (K) har bragt dette til verden:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Du kan finde den nu og fremover i Bauhaus...

Købte 2 hos HN til 22 kr. stykket.

Nu mangler jeg bare en ny ovn til pærerne :

Kan med det yderste af neglene skrue pæren fast i en temmelig løs
fatning, men der kommer ikke lys i den (selvom jeg har tændt alt)

Ydermere ser det ud til at gevindet til glasset er rustet fuldstændig
væk! Øv! :-/

Hvis så ovnen bare havde været 60 cm. bred havde det været nemt (læs:
billigt) at købe en ny, men den er 69,5 cm.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-06-10 22:44

> Købte 2 hos HN til 22 kr. stykket.

OK - jeg tror faktisk, de er billigere hos Bauhaus hér !

> Nu mangler jeg bare en ny ovn til pærerne :
> Kan med det yderste af neglene skrue pæren fast i en temmelig løs fatning,
> men der kommer ikke lys i den (selvom jeg har tændt alt)

Fatningen kan være sort og dermed ikke ledende på de elektriske dele. Det ka
gøres rent eller fatningen kan udskiftes. Desuden kan det være, at pæren
ikke rammer rigtigt, hvorfor du må bøje lidt (justere) på de 2 elektriske
fatningsdele...

> Ydermere ser det ud til at gevindet til glasset er rustet fuldstændig væk!
> Øv! :-/

Ja - hvilket fabrikat...

> Hvis så ovnen bare havde været 60 cm. bred havde det været nemt (læs:
> billigt) at købe en ny, men den er 69,5 cm.

Altså med dine talenter fabrikerer du bare en afstandsramme til den nye
smallere ovn...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-06-10 22:55

Mogens (K):
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> OK - jeg tror faktisk, de er billigere hos Bauhaus hér !

Ville bare ha skiftet den lidt kvikt.

> Fatningen kan være sort og dermed ikke ledende på de elektriske dele. Det ka
> gøres rent eller fatningen kan udskiftes.

Fatningen er hvid som sne; har siddet beskyttet bag glasset i en ½
menneskealder.

> Desuden kan det være, at pæren ikke
> rammer rigtigt, hvorfor du må bøje lidt (justere) på de 2 elektriske
> fatningsdele...

Overvejede jeg osse men kan se at midterelektroden har gnavet spor i
den nye pæres "spids" så den er go nok.

> Ja - hvilket fabrikat...

Komfuret er et gammelt Husqvarna:

http://kortlink.dk/7vkz

> Altså med dine talenter fabrikerer du bare en afstandsramme til den nye
> smallere ovn...

Den nuværende "ramme" er noget varmefast plade som konen kan stille
sine gryder på...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 06:58

Hans Paulin (6310) har bragt dette til verden:

> Den nuværende "ramme" er noget varmefast plade som konen kan stille sine
> gryder på...

Min kone vil godt acceptere et (nyt) 60 cm. bredt komfur hvor jeg
forlænger bordet med de 9,5 cm. der kommer til at mangle.

Hvad køber man så af induktion, halogen eller traditionelle plader hvis
man ikke er begejstret for at skulle skifte alle potter og pander ud?

De sidste opvaskemaskiner købte vi i Flensborg hvor vi ku få Miele til
godt og vel halv pris set i forhold til fx. Punkt1 i dk; hvad kan man
anbefale syd for grænsen?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-06-10 07:17

Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvad køber man så af induktion, halogen eller traditionelle plader
> hvis man ikke er begejstret for at skulle skifte alle potter og
> pander ud?

Det kommer jo an på hvad de nuværende pander mv. består af. Det er jo ikke
umuligt at de virker på induktion. Jeg ville klart gå efter induktion hvis
det kan lade sig gøre, det er bare for lækkert når man har prøvet det. Meget
mere spark i den enkelte plade.

Men hvis det af en eller anden årsag ikke er en mulighed så gå efter
glaskeramiske plader, de traditionelle masseplader er noget bøvl at gøre
rene.

Keller

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 07:31

Carsten Keller kom med følgende:

> Det kommer jo an på hvad de nuværende pander mv. består af.

Kun 2 ud af ca. 10 gryder kunne jeg få en magnet til at hænge fast på;
resten - en stor stak Polaris-gryder - reagerede ikke.

> Men hvis det af en eller anden årsag ikke er en mulighed så gå efter
> glaskeramiske plader, de traditionelle masseplader er noget bøvl at gøre
> rene.

Hvilke evt. "krav" stiller man til gryder m.m. som skal kunne virke på
et glaskeramisk komfur?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 07:40

Hans Paulin (6310) tastede følgende:
> Carsten Keller kom med følgende:

> Kun 2 ud af ca. 10 gryder kunne jeg få en magnet til at hænge fast på; resten
> - en stor stak Polaris-gryder - reagerede ikke.

Kan se at HN sælger et sæt gryder til 500 kr:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3111&n=10

- nogen der kender kvaliteten?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-06-10 14:41

Hans Paulin (6310) wrote:

> Kan se at HN sælger et sæt gryder til 500 kr:
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3111&n=10
>
> - nogen der kender kvaliteten?

Kender det ikke, men kig efter når du alligevel er der. Er dog temmelig
skeptisk, specielt hvad angår panden.

Man kan jævnligt få et sæt gryder (3 stk) af et af de anerkendte mærker på
bud til nogenlunde den pris. Så må du ud og finde en pande der passer dig.

Men inden du forelsker dig for meget i induktion skal du være opmærksom på
at det koster en del mere end hvad man kan få glaskeramisk kastet i nakken
for. Det er altså ikke kun udskiftningen af kogegrejet der kommer til at
koste, men det er selvfølgelig en ekstra post. Specielt hvis man har hang
til dyre gryder

Keller

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-06-10 16:45

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Gys...

> Kender det ikke, men kig efter når du alligevel er der. Er dog temmelig
> skeptisk, specielt hvad angår panden.

Ubrugelig IMO...

> Man kan jævnligt få et sæt gryder (3 stk) af et af de anerkendte mærker på
> bud til nogenlunde den pris. Så må du ud og finde en pande der passer dig.

Kæden er ikke stærkere end det svageste led, hvorfor det ikke duer at ofre
penge på en dyr induktion og så købe nogle billige gryder, hvor
"jernkvaliteten" er elendig. Der er nemlig stor forskel på den legering, de
forskellige kogegrej er lavet af - og legeringen betyder alt !

> [...]
> koste, men det er selvfølgelig en ekstra post. Specielt hvis man har hang

Jep, vi købte et tilbud på Iittala, som på et tidspunkt var det absolut
bedste på markedet (markedet blev på det tidspunkt undersøgt af Gaggenau)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 22:18

Carsten Keller udtrykte præcist:

> Men inden du forelsker dig for meget i induktion skal du være opmærksom på at
> det koster en del mere end hvad man kan få glaskeramisk kastet i nakken for.

Måske er det grunden til at HN kun har glaskeramisk

> Det er altså ikke kun udskiftningen af kogegrejet der kommer til at koste,
> men det er selvfølgelig en ekstra post. Specielt hvis man har hang til dyre
> gryder

Det er konen der bestemmer og det skal bare virke.

Induktionskomfur ville være ok da det jo er en éngangsinvestering (og
der ikke er løbende højere udgifter forbundet med det).

Satser dog i 1. omgang på at reparere det gamle og har nu lavet et nyt
gevind til at skrue glasset fast i; strømmen til fatningen skulle
heller ikke være det store problem.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-06-10 10:04

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det er konen der bestemmer og det skal bare virke.
>
> Induktionskomfur ville være ok da det jo er en éngangsinvestering (og
> der ikke er løbende højere udgifter forbundet med det).

Hvis man skal se på løbende udgifter er vi måske endda ovre i en lille
besparelse da der ikke går så megen energi tabt i pladen. Energien afsættes
jo direkte i gryden. Men jeg kender ikke så meget til elektromagnetisme så
jeg ved ikke om der er steder i systemet denne gevinst sættes til på anden
vis.

Keller

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-06-10 11:06

Carsten Keller skrev den 24-06-2010:

> [...]
> jeg ved ikke om der er steder i systemet denne gevinst sættes til på anden

Efter hvad jeg læste på nettet i forgårs skulle det være mere effektivt
*som sådan*

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-06-10 15:40

> Det er konen der bestemmer >

Ja det er det jo altid. Rart at der er nogen der indrømmer det

Steen.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-06-10 10:37

Steen Jakobsen tastede følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Ja det er det jo altid. Rart at der er nogen der indrømmer det

Hun tvang mig til det!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-06-10 10:33

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> resten - en stor stak Polaris-gryder - reagerede ikke.

> Hvilke evt. "krav" stiller man til gryder m.m. som skal kunne virke på

Ikke andre end dem der er til almindelige masseplader. Så vidt jeg ved er
det kun induktion og til en vis grad gas der kan kræve noget specielt.

Keller

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-06-10 16:47

> Ikke andre end dem der er til almindelige masseplader. Så vidt jeg ved er
> det kun induktion og til en vis grad gas der kan kræve noget specielt.

Jeg laver normalt ikke mad, men ka supplere Carsten med, at induktion er
kanon. Det er virkelig en pestillens at anvende et alm. komfur, hvis man er
vant til induktion. Gas er naturligvis det bedste for dem, som har
madlavning som hobby - men induktion er en meget god erstatning :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 22:20

Mogens (K) formulerede onsdag:
> [...]
> vant til induktion. Gas er naturligvis det bedste for dem, som har madlavning
> som hobby - men induktion er en meget god erstatning :)

Lyder troværdigt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-06-10 10:07

Mogens (K) wrote:
> [...]
> hvis man er vant til induktion. Gas er naturligvis det bedste for
> dem, som har madlavning som hobby - men induktion er en meget god

He-he, dette kunne typisk blive starten på en religionskrig. Jeg puster lige
yderligere til gløderne ved at hævde at der ikke rigtig er nogen fordele ved
gas fremfor induktion. Med mindre vi er oppe i så store plader at det ikke
er realistisk at trække effekt nok ud af en almindelig køkken installation.

Keller

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-06-10 16:45

> [...]
> at det ikke er realistisk at trække effekt nok ud af en almindelig køkken

Jeg er tilhænger af induktion (ift. gas), men har lige haft den "religiøse"
debat med et par madentusiaster, der foretrak gas. Det private gourmetkøkken
er som regel udstyret med både gas og induktion, men jeg gir dig ret :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-06-10 19:44

> [...]
> gourmetkøkken er som regel udstyret med både gas og induktion, men jeg gir

Gas og induktion er for folk, der enten laver industrimad eller ikke kan
lave mad.

Mvh Maria

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-06-10 19:51

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Gas og induktion er for folk, der enten laver industrimad eller ikke kan
> lave mad.

Nej, det er så ganske forkert. Det er netop for folk, som vil anvende vore
ressourcer fornuftigt

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-10 19:56

> Nej, det er så ganske forkert. Det er netop for folk, som vil anvende vore
> ressourcer fornuftigt

Maria

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 22:20

Carsten Keller kom med denne ide:

> Ikke andre end dem der er til almindelige masseplader. Så vidt jeg ved er det
> kun induktion og til en vis grad gas der kan kræve noget specielt.

Ok - fint nok - tak!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-10 22:11

Mogens (K) skrev:

> Altså med dine talenter fabrikerer du bare en afstandsramme til den nye
> smallere ovn...

Summa summarum:

Jeg laver et nyt gevind (en stor skive faktisk i galvaniseret stål)og
lørdag 8 dage piller jeg toppen af komfuret og prøver at montere den
fra "indersiden".

Tror at én af ledningerne til fatningen er brækket af, men det skulle
ikke være så vanskeligt at reetablere det

Loddetin kan vel godt holde et sådant sted? (Nettet har været nede et
par timer nu, så jeg kan dårligt tjekke)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-07-10 09:22

Hans Paulin (6310) forklarede den 23-06-2010:

> Summa summarum:
>
> Jeg laver et nyt gevind (en stor skive faktisk i galvaniseret stål)og lørdag
> 8 dage piller jeg toppen af komfuret

Og dét så sådan ud:

http://kortlink.dk/7wpb

> og prøver at montere den fra
> "indersiden".

....hvilket tog ½ minut.

> Tror at én af ledningerne til fatningen er brækket af, men det skulle ikke
> være så vanskeligt at reetablere det

Dét var den så ikke; med toppladen med div. ledninger af kunne jeg ikke
måle nogen nævneværdig strøm i fatningen - og forsøg på at hente
strømmen andre steder fra var ikke en option.

Samlede skidtet og voila; med toppladen monteret var der strøm - og lys
igen

Dét ka vel så holde de næste 28+ år; men rent profylaktisk er konen i
Flensborg nu for at sammenligne priser på nye komfurer

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-06-10 22:22

"Hans Paulin skrev bla.:
> Hvor finder jeg en ny pære til bageovnen? (er godt klar over at Punkt1,
> Schousen m.fl. gerne vil sælge mig et par stykker, men det ville være
> dejligt hvis thansen eller Harald Nyborg kunne klare situationen = $)

Hæ-hæ underholdende læsning

Engang var det fjeren der blev til en flok høns, nu er det pæren der bliver
til en ny ovn og et sæt nye gryder - måske
--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F