Effektiv kalkfjerner
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-10 10:26

Jeg er på udkig efter et effektivt virkende afkalkningsmiddel til fx
stålvaske, wc-kummer og lign.

For et par år siden købte jeg hos Matas en flaske "Ruvex Professionel
Koncentreret Kalk- og Rustfjerner", men det er noget tyndt pjask, svært
at anbringe på skrå flader og ikke særlig effektivt.

Derimod købte jeg for 25 år siden hos en farvehandler eller materialist
en bøtte lidt mere tyktflydende, hvidlig kalkfjerner som virkede
perfekt. Eksisterer den type ikke længere? Jeg husker ikke hvad midlet
hed (eller hvad det indeholdt; måske er det forbudt nu), og bøtten
efterlod jeg i min forrige kolonihave.

Gode råd modtages med begærlighed.

--
Jørgen Grandt

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-10 11:49

Jørgen Grandt wrote:

> Gode råd modtages med begærlighed.

Tør næsten ikke foreslå det vi andre bruger: Køkkenrulle badet i alm. eddike

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-10 12:53

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Tør næsten ikke foreslå det vi andre bruger: Køkkenrulle badet i alm.
> eddike

Bruger jeg også af og til. Men det glider ned ad siden på kummen. Skal
det gøres fast med Karlssons klister?

--
Jørgen Grandt

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-06-10 14:35

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> hvad midlet hed (eller hvad det indeholdt; måske er det forbudt nu),
> og bøtten efterlod jeg i min forrige kolonihave.

For et halvt år tid siden brugte jeg det sidste af en flaske der stod
"Tyktflydende kalkfjerner". Kan ikke huske hvor eller hvornår den var købt,
men det er i hvert fald inden for de sidste 5 år. Det var en hvid flaske,
mener indholdet var nogenlunde gennemsigtigt. Har en svag erindring om at
det var fosforsyre der var den aktive ingrediens, men det må du ikke holde
mig op på.

Google på "tyktflydende kalkfjerner" giver denne fra Borup:

http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.borup-kemi.dk%2Fen%2FHusAndHave%2FRengoring%2FRengoring%2520Inde%2FBorup%2520Kalkfjerner.aspx&rct=j&q=tyktflydende+kalkfjerner&ei=oGkfTN3PGI2aOKWn4a8M&usg=AFQjCNHskh5bsGwiEJrJL1HWU0j2OhIoQg

Det var ikke det produkt jeg hvade, men mon ikke det er hvad du søger?

Keller

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-10 16:25

Carsten Keller skrev bl.a.:

> For et halvt år tid siden brugte jeg det sidste af en flaske der stod
> "Tyktflydende kalkfjerner".

Tak, jeg vil prøve Borups.

--
Jørgen Grandt

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-10 15:08

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg er på udkig efter et effektivt virkende afkalkningsmiddel til fx
> stålvaske, wc-kummer og lign.
>
> --
> Jørgen Grandt

Jeg bruger "Harpic Max" (sort plastflaske) til mit toilet. Indtil nu er
Harpic det bedste middel jeg har kunnet opdrive.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-10 16:26

Tove Krieger skrev:

> Jeg bruger "Harpic Max" (sort plastflaske) til mit toilet. Indtil nu
> er Harpic det bedste middel jeg har kunnet opdrive.

Hvilken farve og konsistens har indholdet?

--
Jørgen Grandt

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-10 17:53

> Hvilken farve og konsistens har indholdet?
>
> --
> Jørgen Grandt

Det er lyseblåt og ret tyktflydende. Det bliver ihvertfald hængende på
siderne indtil man bruger toiletbørsten. Jeg har brugt et utal af
toiletrensemidler, men dette er det mest virkningsfulde til dato

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-10 18:08

Tove Krieger skrev:

> Det er lyseblåt og ret tyktflydende. Det bliver ihvertfald hængende på
> siderne indtil man bruger toiletbørsten. Jeg har brugt et utal af
> toiletrensemidler, men dette er det mest virkningsfulde til dato

Det kunne godt lyde som noget i henretning af det jeg købte på Amager i
1985; må straks anskaffes.

--
Jørgen Grandt

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-10 18:21

> Det kunne godt lyde som noget i henretning af det jeg købte på Amager i
> 1985; må straks anskaffes.
>
> --
> Jørgen Grandt

Hej igen Jørgen.

Jeg glemte at sende dette link med.:

http://www.superbest.dk/produkt/wcrens-max-fresch-force

Og det er efter min mening supergodt.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-06-10 19:06

Tove Krieger skrev:

> Jeg glemte at sende dette link med.:
>
> http://www.superbest.dk/produkt/wcrens-max-fresch-force
>
> Og det er efter min mening supergodt.

Tak for tipset, Tove. Jeg sprang straks hen i SuperBest og betalte 19,95
for en dunk. På vej hjem var jeg et smut i Fakta, og tænk dig! Dér kunne
jeg have sparet hele 100 øre på den samme vare, hehe.

--
Jørgen Grandt

Fra : Erik Andersen

Dato : 21-06-10 18:22

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt lyde som noget i henretning af det jeg købte på Amager i
> 1985; må straks anskaffes.
>
> --
> Jørgen Grandt
Helt enig med Tove!
Der finde sikkert ikke noget bedre. Det findes i sort flaske og andre
variationer, men den sorte er bedst.
Mvh Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-06-10 23:00

Erik Andersen skrev bl.a.:

> Der finde sikkert ikke noget bedre. Det findes i sort flaske og andre
> variationer, men den sorte er bedst.

Foreløbig anmeldelse af tre forsøg med Harpic Max:

Midlet er antagelig udmærket til daglig/ugentlig rengøring, men det er
desværre ikke effektivt nok til den kumme og den køkkenvask som jeg er
blevet bedt om at rengøre for en gammel dame. De 'indgroede' striber ned
ad wc-kummens sider og det skorperne af kalk i hjørnerne af stålvasken
kan det ikke få bugt med. Så jeg er på udkig efter krassere midler. Hvad
bruger mon de professionelle?

--
Jørgen Grandt

Fra : Emil

Dato : 25-06-10 06:16

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>ad wc-kummens sider og det skorperne af kalk i hjørnerne af stålvasken
>kan det ikke få bugt med. Så jeg er på udkig efter krassere midler. Hvad

Problemet med dårlige afkalkningsmidler er ofte, at kalken er mættet
med fedtstoffer, så midlerne ikke kan trænge ind til kalken.

Fremgangsmåden er derfor:

1) Afrensning af fedt med Borups flydende afløbsrens (brug handsker).
Lad det sidde et stykke tid, børst let med en stiv opvaskebørste af
plast (afløbsrens opløser naturhår!) til det ser rent ud.

2) Skyl grundigt efter, da afløbsrens ikke må blandes med andre
kemikalier.

3) Lad det tørre (evt. en hårtørre), så kalken er helt tør, hvorved
eddiken kan trænge helt ind i belægningerne.

4) Opløs kalken med eddike (til nød eddikesyre) og let mekanisk
skuring efter nogle minutter.

5) Evt rust (okker) fjernes med en mild oxalsyreopløsning i kort tid.

Læs om afløbsrens (og anden kemi i hjemmet) her:
<http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm>
og hold det langt væk fra børn og svækkede personer.

m.v.h. Emil

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-06-10 23:40

On 25 Jun., 00:00, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:

> [...]
> ad wc-kummens sider og det skorperne af kalk i hjørnerne af stålvasken
> kan det ikke få bugt med. Så jeg er på udkig efter krassere midler. Hvad

Jeg har gode erfaringer med 'suppy kalkfjerner ekstra'

http://www.r-c.dk/showItems.aspx (bladre ned)

Fra : Jacob Ask

Dato : 25-06-10 05:47

> [...]
> plast (afløbsrens opløser naturhår!) til det ser rent ud.
>
> 4) Opløs kalken med eddike (til nød eddikesyre) og let mekanisk

Det er lidt at gå hver sin retning, afløbsrens er primært
natriumhydroxid (base)...

Hvis det er "fedt", så start med at vask med lidt sprit, og skyld det
efter med vand. For at få kalken derefter bruger du eddike. For at få
denne til at "blive sidende" kan ud bruge noget vat eller andet
sugende til at holde det på plads.

Iøvrigt er eddike og eddikesyre (stort set) det samme bare i lidt
forskellig koncentration.

> 5) Evt rust (okker) fjernes med en mild oxalsyreopløsning i kort tid.

Ja, eller også får eddikebehandling.

Mvh
Jacob

Fra : Pia

Dato : 22-06-10 02:20

On 21 Jun., 11:26, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:
> [...]
> perfekt. Eksisterer den type ikke længere? Jeg husker ikke hvad midlet
> hed (eller hvad det indeholdt; måske er det forbudt nu), og bøtten

Indtil for et par år siden havde Ruvex faktisk det - næsten - samme
produkt, som var effektivt. Det hed det samme og var ikke blåt, men
klart. Det virkede. Nu har de pga. lovgivningen ændret produktet, så
det er værdiløst. Det har jeg gjort dem opmærksom på, da jeg returnede
en halvbrugt flaske til Matas.

Mvh
Pia

www.sprogogweb.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-06-10 21:23

> Jeg er på udkig efter et effektivt virkende afkalkningsmiddel til fx
> stålvaske, wc-kummer og lign.

Hyppighed er løsenordet. Lidt ren edike et par gange om ugen skal nok holde
kalken væk. Du kan også bruge fortyndet edikesyre, hvis du føler mere for
det.

Mvh Maria