Omregistrering fra hvide til gule plader
Fra : Jakob Griffel

Dato : 21-06-10 19:11

Hej med jer

Jeg ved godt, at det normalt foregår omvendt - fra gule til hvide plader -
men i mit tilfælde overvejer jeg ovenstående for at spare en hel del i
vægtafgift. Jeg bruger nemlig ikke bagsædet. Og bilen er fra 1996.

Jeg vil ikke diskutere det smarte/ikke smarte i sådan en ombygning her.
Spørgsmålet går udelukkende på en evntuel registreringsafgift ved
omregistrering.
Der er jo i sagens natur betalt fuld afgift til hvide plader på bilen, så
jeg håbede på, at jeg ikke skulle betale yderligere, hvis jeg ombyggede og
satte gule plader på den og rykkede ned i en billigere
registreringsafgiftsklasse, men skat synes (selvfølgelig...) anderledes:

Jeg har spurgt SKAT og har fået følgende svar:

Det fremgår af loven [...] at der skal ske afgiftsberigtigelse som personbil
når betingelserne for den foretagne afgiftsgerigtigelse som varebil ikke
længere er opfyldt. Der sker dog en godskrivning af en del af den allerede
betalte varebilsafgift.

Den omvendte situation - ændring fra personbil til varebil - som du ønsker,
er ikke beskrevet i loven, og der vil derfor ikke ske nogen godskrivning af
allerede betalt afgift.

Den sidste sætning - og konklusion - synes jeg er lidt tynd... Bare fordi
det ikke står i loven.

Er der mon nogen der har - eller kender nogen der har - foretaget noget
lignende? Og hvad komder ud af det rent afgiftsmæssigt?

--
Hilsen Jakob

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 21-06-10 19:30

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der mon nogen der har - eller kender nogen der har - foretaget noget
> lignende? Og hvad komder ud af det rent afgiftsmæssigt?

Sikkert ingenting. Og med god grund. Bilen har jo kørt som hvidplade i 14
år, så den afgift der oprindeligt blev betalt må vel anses for at være
opbrugt. Jeg vil tro at du kan bygge bilen om efter de gældende
retningslinjer, der betyder at alt "kabineudstyr" skal fjernes, herunder
muligvis dørmekanismer som rudehejs osv., ligesom der skal
varerumsadskillelse til, og derefter få den godkendt som gulplade. Men dem
der skal foretage godkendelsen vil nok tage sig betalt, ligesom dem der skal
lave papirarbejdet. Det forekommer ikke umiddelbart som noget økonomisk
fordelagtigt projekt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 01:37

> Sikkert ingenting. Og med god grund. Bilen har jo kørt som hvidplade i 14
> år, så den afgift der oprindeligt blev betalt må vel anses for at være
> opbrugt.

Ah hold nu, så kan jeg få en E30'er ind i landet gratis fordi den er over 14
år?

Troels

Fra : Henning

Dato : 21-06-10 19:34

> [...]
>
>Er der mon nogen der har - eller kender nogen der har - foretaget noget
>lignende? Og hvad komder ud af det rent afgiftsmæssigt?

Hvad med en proforma-eksport, hvor du får refunderet
registreringsafgift? Efterfølgende importerer du den igen og får den
synet til gule plader og betaler registreringsafgift på ny?

Fra : Jakob Griffel

Dato : 21-06-10 20:03

> Hvad med en proforma-eksport, hvor du får refunderet
> registreringsafgift? Efterfølgende importerer du den igen og får den
> synet til gule plader og betaler registreringsafgift på ny?

Det er jeg også blevet foreslået...
Hvordan gør man det i praksis? vil den ikke skulle indredistreres i Tyskland
f.eks. så? Med en tur til TÜV osv?

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-10 20:01

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvad med en proforma-eksport, hvor du får refunderet
> registreringsafgift? Efterfølgende importerer du den igen og får den
> synet til gule plader og betaler registreringsafgift på ny?

Jep! Eneste mulighed der er....

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : alexbo

Dato : 21-06-10 20:16

"Jakob Griffel" skrev

> Jeg ved godt, at det normalt foregår omvendt - fra gule til hvide plader -
> men i mit tilfælde overvejer jeg ovenstående for at spare en hel del i
> vægtafgift. Jeg bruger nemlig ikke bagsædet. Og bilen er fra 1996.

Har du overvejet eller undersøgt om du skal betale privatbenyttelsesafgift?

Jeg synes det lyder som et uøkonomisk projekt, det må være bedre at sælge
bilen og købe en varevogn, tabet ved det må være mindre end udgifterne til
ombygning og afgift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-10 21:45

Jakob Griffel skriver:

> Jeg ved godt, at det normalt foregår omvendt - fra gule til hvide plader -
> men i mit tilfælde overvejer jeg ovenstående for at spare en hel del i
> vægtafgift. Jeg bruger nemlig ikke bagsædet. Og bilen er fra 1996.

Nu bliver jeg nysgerrig: Hvilken bil er det?

Klaus

Fra : Jakob Griffel

Dato : 21-06-10 23:55

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvilken bil er det?

De er en dejlig Volvo 850 TDI Stc fra 1996

Den koster mig nu 11.240 (!) kr. om året i vægtafgift incl.
partikelfilterafgift, og hvis jeg får den nedvejet til lige under 2000 kg
(det kan jeg godt, siger synshallen) og på gule plader, så kan jeg slippe
mec 2520 kr. om året! En pæn besparelse - og jeg bruger ikke bagsædet til
noget.

Forhistorien ganske kort:
Jeg har selv importeret den fra Tyskland sidste år, men jo nok ikke fået
undersøgt godt nok, hvad den vil komme til at koste i vægtafgift... Ris til
min egen r*v :-|

Har snakket med SKAT flere gange, og den første (mundtlige) besked var, at
jeg godt kunne ombygge og omregistrere den til varebil uden yderligere
afgift (for der var jo allerede betalt den dyre til de hvide plader). Jeg
kan bare ikke få noget af registreringsafgiften retur - hvilket jeg er
indforstået med når det nu er sådan...

I dag kom der så et skriftligt svar, som var i den anden grøft >

Svaret var måske forventeligt, men jeg kan ikke indse hvorfor jeg skal
betale afgift to gange på samme bil med den begrundelse, at min situation -
ændring fra personbil til varebil - ikke er beskrevet i loven, og at "der
derfor ikke vil ske nogen godskrivning af allerede betalt afgift"

Der må da være andre der har prøvet det før. Med hvilket resultat?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-06-10 06:12

Den 22-06-2010 00:54, Jakob Griffel skrev:

> [...]
> mec 2520 kr. om året! En pæn besparelse - og jeg bruger ikke bagsædet til

Hvornår har du spurgt på det med nedvejning?. En kollega ville gøre det
for kort tid siden og fik at vide den løsning var stoppet for et par
måneder siden.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-06-10 07:59

> Hvornår har du spurgt på det med nedvejning?. En kollega ville gøre det
> for kort tid siden og fik at vide den løsning var stoppet for et par
> måneder siden.

For en to-tre uger siden... Både hos SKAT og i synshallen. Men jeg skal jo
efterhånden passe på hvad jeg tror på, for det var jo kun mundtlige svar

Jeg ved ikke om det har noget med årgangen at gøre, min er jo fra før 2.
juni 1998, men du har vist ret i, at de nyere ikke kan nedvejes.

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-10 13:26

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvornår har du spurgt på det med nedvejning?. En kollega ville gøre det
> for kort tid siden og fik at vide den løsning var stoppet for et par
> måneder siden.

Passer ikke! Iflg. dagens Ekstra Blad:
http://ekstrabladet.dk/biler/article1366677.ece

"
Nedvejning: lang ventetid hos SKAT
Du skal væbne dig med tålmodighed, når du skal have nedvejet din bil. SKAT
bruger måneder på at behandle din sag

08:18 - 22. jun. 2010 | Anders Berner

Da SKAT sidste sommer åbnede for at man kunne ned nedveje til 2.000 Kg og
slippe for misundelses-afgiften stod det soleklart for John Sauerberg, at
han skulle have nedvejet sin Nissan. Men så nemt skulle det ikke være ...
Foto: Anthon Unger
Da SKAT sidste sommer åbnede for at man kunne ned nedveje til 2.000 Kg og
slippe for misundelses-afgiften stod det soleklart for John, at han skulle
have nedvejet sin Nissan. Han forudså, at han ville kunne spare de 5.040
kr., som han betalte til SKAT for at benytte sin Nissan X-trail fra 2003
privat. Læs om nedvejning her.
Derfor sendte John en anmodning til SKAT i Tåstrup den 16. marts.

Fra en artikel i FDMs medlemsblad Motor havde han læst at ekspeditionstiden
på ny vurdering af bilens afgifter ville være et par uger.

- Da og da jeg intet havde hørt i midten af april, så sendte jeg en rykker.
John fik svar efter 10 dage, hvoraf det fremgik at SKAT var overbebyrdet og
at han måtte væbne sig med tålmodighed.
- Vi skriver nu 15. juni og jeg har endnu ikke hørt fra SKAT, siger John,
der begynder at spekulere på om SKAT trækker sagen ud med vilje.
- jeg vil nok sige at det virker betænkeligt når der er gået tre måneder.

Da John sendte en rykker efter en måned lod Skat mig vide, at de manglede
nogle papirer, men dem havde jeg sendt i første omgang og endnu en gang
sammen med rykkeren.

Morten fra SKATs presseafdeling kan ikke genkende billedet af at folk aldrig
får svar. Det kan jeg ikke genkende.
- Såvidt jeg ved er sagen klar til afsendelse, den klar til afsendelse,
siger Jørn Nysum chefkonsulent koordinering planlægning på motorområdet hos
SKAT.
Ekspeditionstiden er meget svingende, men SKAT tilstræber ifølge Jørn
Nysumat få sagerne klaret inden for en uge-fjorten dage
- Lige inden den 23. marts fik vi omkring 5.000 sager på ingen tid, så det
har i hvert fald haft en stor betydning, undskylder Jørn Nysum og forklarer
at man har sat ekstra ressourcer ind på at nedbragt puklen

Desuden er der kommet ekstra gang i importen af brugte biler igen og salget
af leasingbiler har også spillet ind. "