|
| Acceleration: 80-160 Fra : Doktoren Dktormanden |
Dato : 20-06-10 13:50 |
|
Hej folkens
Her en opfølgning på en gammel tråd, der næsten er 10 år gammel - som
har været opdateret senest for ca. 4 år siden.
Jeg kan se, at nogle af jer er her endnu.
Øvelsen opstod blandt de af os, som ofte kørte i Tyskland eller om
havde adgang til baner - og bestod i at måle, hvor hurtige almindelige
biler var fra 80-160 km/t.
Metoden:
Tidstagningerne udføres ved, at man starter i måske 2. eller 3. gear
ved 80 km/t UDEN at tage tilløb fra for eksempel 60 km/t, ved at kører
på helt vandret bane, og ved at i øvrigt at bruger gearene og motoren
kraft bedst muligt.
Jeg har testet min Insignia OPC sedan (ikke chippet), og selvom bilen
egentlig først er rigtig hurtig fra begyndelsen af fjerde gear og op,
så gør den det respektabelt - målt på samme bane som flere af de
nedenstående:
Her er den opdaterede liste, som den ser ud pt.:
Insignia OPC (Årgang 2010 - 325 hk)
9,30 sek.
Mercedes CLK (2000) E55 aut (347 hk): 9,55 sek. (Også min måling -
samme bane)
BMW 540i, 286 hk
(Resultatet var ret "bemærkelsesværdigt" ift bilens normale
opgivelser, hvorfor det blev kritisk omtalt af Bjørn Jørvad som
"utroligt")
9,58 sek.
Anonym her fra gruppen - tiden var i sin tid meget omdiskuteret):
Saab Turbo (260-270 hk)
10,5 sekund.
T Krath:
Chervolet Camaro 30' Anniversary (300 hk):
11,1 sekund.
Anonym her fra gruppen:
Saab Turbo (235 hk), 5. gear
11,7 sekund.
Opel Vectra GTS 2,0 Turbo Sport (2006), 6 gear - chippet til 215 hk.
11,7 sekund. (Min måling)
Opel Vectra A V6 190 hk, 6 gear
12,3 sekund.
Citroën Xantia V6 aut.:
12,7 sekund (med tilløb)
13,7 sek.
Martin Vollert
Mondeo V6:
13,4 sekund.
Henrik:
Vectra A 2,5 V6, 170 hk, 5 gear
14,5 sekund
Audi A4, 2,4, 170 hk, 5 gear:
14,7 sekund.
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut:
15,45 sekund
BMW 320d aut., 163 hk (8,6 sek. fra 0-100 km/t):
16.5 sekund
Opel Vectra 2,0 (1990; 115 hk)
16,7 sek. (min måling)
Jacob Rungwald
BMW E46 318i 1.9 fra 1999 (118 hk):
17 sekunder
Toyota Camry 2,2i (136 hk):
17,5 sek (Min måling)
VW Golf TDi, 115 hk, 6 gear:
18,6 sek.
VW Bora 2,0:
20,2 sek. (Min måling)
På en øde strækning en tidlig morgen i Tyskland lavede jeg i øvrigt
denne accelerationstest i OPC'en.
Her får man et indtryk af Insignia OPC'ens evne til at udføre
kompetente mellem-accelerationer på Autobahn:
http://www.youtube.com/watch?v=gd2m0DrgjDs
// Jan
| |
Leo Jensen (20-06-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 20-06-10 14:08 |
|
On 20 Jun., 21:50, Doktoren Dktormanden <doktoren...@gmail.com> wrote:
> Hej folkens
>
> Her en opfølgning på en gammel tråd, der næsten er 10 år gammel - som
> har været opdateret senest for ca. 4 år siden.
>
> Jeg kan se, at nogle af jer er her endnu.
>
> Øvelsen opstod blandt de af os, som ofte kørte i Tyskland eller om
> havde adgang til baner - og bestod i at måle, hvor hurtige almindelige
> biler var fra 80-160 km/t.
>
> Metoden:
>
> Tidstagningerne udføres ved, at man starter i måske 2. eller 3. gear
> ved 80 km/t UDEN at tage tilløb fra for eksempel 60 km/t, ved at kører
> på helt vandret bane, og ved at i øvrigt at bruger gearene og motoren
> kraft bedst muligt.
>
> Jeg har testet min Insignia OPC sedan (ikke chippet), og selvom bilen
> egentlig først er rigtig hurtig fra begyndelsen af fjerde gear og op,
> så gør den det respektabelt - målt på samme bane som flere af de
> nedenstående:
>
> Her er den opdaterede liste, som den ser ud pt.:
>
> Insignia OPC (Årgang 2010 - 325 hk)
> 9,30 sek.
>
> Mercedes CLK (2000) E55 aut (347 hk): 9,55 sek. (Også min måling -
> samme bane)
>
> BMW 540i, 286 hk
> (Resultatet var ret "bemærkelsesværdigt" ift bilens normale
> opgivelser, hvorfor det blev kritisk omtalt af Bjørn Jørvad som
> "utroligt")
> 9,58 sek.
>
> Anonym her fra gruppen - tiden var i sin tid meget omdiskuteret):
> Saab Turbo (260-270 hk)
> 10,5 sekund.
>
> T Krath:
> Chervolet Camaro 30' Anniversary (300 hk):
> 11,1 sekund.
>
> Anonym her fra gruppen:
> Saab Turbo (235 hk), 5. gear
> 11,7 sekund.
>
> Opel Vectra GTS 2,0 Turbo Sport (2006), 6 gear - chippet til 215 hk.
> 11,7 sekund. (Min måling)
>
> Opel Vectra A V6 190 hk, 6 gear
> 12,3 sekund.
>
> Citroën Xantia V6 aut.:
> 12,7 sekund (med tilløb)
> 13,7 sek.
>
> Martin Vollert
> Mondeo V6:
> 13,4 sekund.
>
> Henrik:
> Vectra A 2,5 V6, 170 hk, 5 gear
> 14,5 sekund
>
> Audi A4, 2,4, 170 hk, 5 gear:
> 14,7 sekund.
>
> Brian Sørup
> Volvo V70 2,5T Aut:
> 15,45 sekund
>
> BMW 320d aut., 163 hk (8,6 sek. fra 0-100 km/t):
> 16.5 sekund
>
> Opel Vectra 2,0 (1990; 115 hk)
> 16,7 sek. (min måling)
>
> Jacob Rungwald
> BMW E46 318i 1.9 fra 1999 (118 hk):
> 17 sekunder
>
> Toyota Camry 2,2i (136 hk):
> 17,5 sek (Min måling)
>
> VW Golf TDi, 115 hk, 6 gear:
> 18,6 sek.
>
> VW Bora 2,0:
> 20,2 sek. (Min måling)
>
> På en øde strækning en tidlig morgen i Tyskland lavede jeg i øvrigt
> denne accelerationstest i OPC'en.
>
> Her får man et indtryk af Insignia OPC'ens evne til at udføre
> kompetente mellem-accelerationer på Autobahn:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=gd2m0DrgjDs
>
> // Jan
Jeg kan ikke finde den gamle tråd, hvor jeg mener at jeg har postet en
tid på ca. 15 sekunder for min 1992 Jaguar XJ6 3.2 aut. 203 HK, 298
Nm, opgivet til 10.1 sek 0-100 km/t. Nå, jeg kommer vel en tur over
grænsen igen...
Leo
| |
Armand (20-06-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-06-10 21:23 |
| | |
Brian (20-06-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 20-06-10 22:47 |
|
"Doktoren Dktormanden" <doktoren100@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Øvelsen opstod blandt de af os, som ofte kørte i Tyskland eller om
> havde adgang til baner - og bestod i at måle, hvor hurtige almindelige
> biler var fra 80-160 km/t.
>
> Metoden:
>
> Tidstagningerne udføres ved, at man starter i måske 2. eller 3. gear
> ved 80 km/t UDEN at tage tilløb fra for eksempel 60 km/t, ved at kører
> på helt vandret bane, og ved at i øvrigt at bruger gearene og motoren
> kraft bedst muligt.
Jeg skal tilfældigvis en tur sydpå imorgen, så kunne det da være skægt at
prøve - trods det at man ikke kører en speciel potent bil.
> På en øde strækning en tidlig morgen i Tyskland lavede jeg i øvrigt
> denne accelerationstest i OPC'en.
Jesus - der ser da ud til at være lidt ekstra potentiale i motoren!
/Brian
| |
Bjørn J. (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 21-06-10 06:12 |
|
"Doktoren Dktormanden" <doktoren100@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2e71e067-7e4d-499a-8359-e14fc822b164@w31g2000yqb.googlegroups.com...
KLIP
>Hej folkens
>Her en opfølgning på en gammel tråd, der næsten er 10 år gammel - som
>har været opdateret senest for ca. 4 år siden.
>Jeg kan se, at nogle af jer er her endnu.
Hej Jan W.
Der ligger en del videoer på Youtube af BMW 535D, så det er vel blot at
finde den man ønsker.
Desværre er en ikke chippet Bimmer "fabrikslukket" til 250 km/t og det kan
jeg bekræfte.
http://www.youtube.com/watch?v=hlVlZCU7Yoo
mvh/Bjørn J.
| |
Leo Jensen (20-06-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 20-06-10 23:55 |
|
On 20 Jun., 22:22, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Leo Jensen skrev:
>
> > Jeg kan ikke finde den gamle tr d, hvor jeg mener at jeg har postet en
> > tid p ca. 15 sekunder for min 1992 Jaguar XJ6 3.2 aut. 203 HK,
>
> Google er din ven:
> < http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/9302...>
>
> Til geng ld er .bin r ikke n r s p lidelig
Tak for det. Jeg havde googlet, men uden held. Jeg huskede da
heldigvis de 15 sekunder rigtigt...
Video'en har jeg ikke mere, men jeg kan da lave en ny
Leo
| |
Doktoren Dktormanden (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Doktoren Dktormanden |
Dato : 21-06-10 14:01 |
|
On 21 Jun., 07:12, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Doktoren Dktormanden" <doktoren...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:2e71e067-7e4d-499a-8359-e14fc822b164@w31g2000yqb.googlegroups.com...
>
> KLIP
>
> >Hej folkens
> >Her en opf lgning p en gammel tr d, der n sten er 10 r gammel - som
> >har v ret opdateret senest for ca. 4 r siden.
> >Jeg kan se, at nogle af jer er her endnu.
>
> Hej Jan W.
>
> Der ligger en del videoer p Youtube af BMW 535D, s det er vel blot at
> finde den man nsker.
>
> Desv rre er en ikke chippet Bimmer "fabrikslukket" til 250 km/t og det kan
> jeg bekr fte.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hlVlZCU7Yoo
>
> mvh/Bj rn J.
Hej Bjørn.
Ja, sådan en 535d er rigtig hurtig bil med en rigtig god
brændstofømonomi.
Jeg har det forgangne 1½ år haft en chippet Mercedes C320 CDi AMG
(årgang sen 2008), der lagde 250+ hk og 600 Nm på asfalten (vel
275-290 hk ved normal opgivelse - de skulle kunne chippes til 300 hk
uden yderligere modificeringer).
Den var lige så hurtig som min OPC til ca 150, og det gælder også
535d'erne, og fra 150 og op er der kun marginal forskel.
Insignia'ens handicap i straight line performance er den størrelse,
tyngde og 4WD.
Den har samme mål som 5'eren, og den er et par hundrede kilo tungere.
Men all in all er det en rigtig fin bil til pengene - er du glad for
din BMW - og er det en stc..?
| |
Henrik B. (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-06-10 21:22 |
|
"Doktoren Dktormanden" <doktoren100@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:bacaa523-0e3b-474b-8215-b53658204e76@k39g2000yqb.googlegroups.com...
>> Der ligger en del videoer p Youtube af BMW 535D, s det er vel blot at
>> finde den man nsker.
>>
>> Desv rre er en ikke chippet Bimmer "fabrikslukket" til 250 km/t og det
>> kan
>> jeg bekr fte.
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=hlVlZCU7Yoo
Denne er chippet....
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Bjørn J. (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 21-06-10 21:56 |
|
"Doktoren Dktormanden" <doktoren100@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:bacaa523-0e3b-474b-8215-b53658204e76@k39g2000yqb.googlegroups.com...
KLIP
Hejsa Jan W.
>Men all in all er det en rigtig fin bil til pengene - er du glad for
>din BMW - og er det en stc..?
Jeg er ved at vende mig til den, da den er mindre at "bestige" end min gamle
S80T6 trods bimmerens elektriske ratstamme.
Ja, faktisk kommer jeg nemmere ind bag rattet af min kones S40..
BMW's sæder (Komfort) kan ikke helt måle sig med Volvos heller.
Betjeningen af diverse funktioner er også en hel del annerledes, men alt i
alt går det bedre og bedre...
Potten er en Touring ombygget til Van, så det gør ikke noget, sæderne er så
langt tilbage som potten tillader.
Jeg er vældig glad for motor og gearkasse samt det fine brændstofforbrug.
Det er en hel del bedre end T6..
Har lige fået bimmeren poleret og lakforsegle, så den skinner som en kat i
måneskin.
Jeg går ud fra, du også er rigtig glad for din nye Insigna OPC ?
mvh/Bjørn J.
| |
Doktoren Dktormanden (23-06-2010)
| Kommentar Fra : Doktoren Dktormanden |
Dato : 23-06-10 13:55 |
|
> BMW's s der (Komfort) kan ikke helt m le sig med Volvos heller.
Jeg har desværre aldrig selv prøvet sådan en 535d - men jeg kunne
forestille mig, at BMW'en er væsentligt mere sportsligt sat op..? I så
fald er der naturligt nok, den har lidt sværere ved at hamle op på
komfortsiden..
> Jeg er v ldig glad for motor og gearkasse samt det fine br ndstofforbrug.
> Det er en hel del bedre end T6..
Ja, det er helt vildt, at så hurtige biler kan have så god en
brændstoføkonomi. Det er OPC'eens svaghed - jeg kører gennemsnitligt
8,2 km/ltr, og jeg kører relativt fornuftig.
> Jeg g r ud fra, du ogs er rigtig glad for din nye Insigna OPC ?
All in all glad - men jeg går da og overvejer, om jeg skulle købe en
mere fornuftig bil om ikke så længe. På den anden side er det jo vildt
forførende med 6 cylindre, turbo, lækker, lækker lyd, dybe recaroskåle
etc, etc..
Nu må vi se - jeg overvejede mange biler, da jeg købte den - også den
nye Polo Bluemotion - tro det eller ej.
| |
Henrik B. (23-06-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 23-06-10 21:14 |
|
"Doktoren Dktormanden" <doktoren100@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:dd26c245-be5e-4b1c-a3f7-de4131f3d6a3@w12g2000yqj.googlegroups.com...
> Nu må vi se - jeg overvejede mange biler, da jeg købte den - også den
> nye Polo Bluemotion - tro det eller ej.
*ROFL*
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
EjS (26-06-2010)
| Kommentar Fra : EjS |
Dato : 26-06-10 04:37 |
|
> Nu må vi se - jeg overvejede mange biler, da jeg købte den - også den
> nye Polo Bluemotion - tro det eller ej.
Det tror jeg ikke på :)
Iøvrigt synes jeg det er sjovt hvor meget vi (inkl. mig selv) går op i
brændstofforbrug. Min tidligere Volvo der gik 10-11 km/L kørte jeg
omkring 40.000 km om året med. Da jeg solgte bilen udgjorde
benzinforbruget under 25% af totalomkostningerne.
VH
| |
Anders Majland (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-06-10 13:45 |
|
> Iøvrigt synes jeg det er sjovt hvor meget vi (inkl. mig selv) går op i
> brændstofforbrug.
Hvis man har kig på 2 ellers sammenlignelige biler kan motorvalget godt gøre
en ret stor forskel på bundlinien .... Men mange glemmer så lige at diesel
hk er dyrere i grøn afgift end en benziner.
> Min tidligere Volvo der gik 10-11 km/L kørte jeg
> omkring 40.000 km om året med. Da jeg solgte bilen udgjorde
> benzinforbruget under 25% af totalomkostningerne.
Tallene for den lille skoda fabia vi havde fra 04-07 endte med
Benzin Afskrivning Serviece Forsiking/grøn afgift
28% 48% 10% 15%
Og et øjebliks guesstimat for c5'en vi har haft siden 07
Diesel Afskrivning Serviece Forsiking/grøn afgift
15% 61% 12% 12%
Men procentregning er taknemmelig - skodaen endte i 2,05kr/km og c5'en
ligger nok omkring de 3,50kr/km
Ihvertfald er citronen billigere i brændstof end skodaen - 53øre/km mod
58øre/km - mens service har kostet det dobbelte og forsikring og afgifter
også er 30% dyrere..
Så min konklusion er at brændstof økonomien betyder mere for en lille billig
bil hvor det er en relativ stor udgift mens det betyder mindre jo dyrere
bilen er. (da afskrivning og pris på service ofte følger med bilens nypris
og størrelse)
| |
Henrik B. (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 30-06-10 21:02 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4c2b3c67$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>> Iøvrigt synes jeg det er sjovt hvor meget vi (inkl. mig selv) går op i
>> brændstofforbrug.
>
> Hvis man har kig på 2 ellers sammenlignelige biler kan motorvalget godt
> gøre en ret stor forskel på bundlinien .... Men mange glemmer så lige at
> diesel hk er dyrere i grøn afgift end en benziner.
I grøn ejerafgift, i indkøb og frem for alt i serviceomkostninger!
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Leo Jensen (01-07-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 01-07-10 02:50 |
|
On Jun 30, 10:02 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid> skrev i meddelelsennews:4c2b3c67$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >> I vrigt synes jeg det er sjovt hvor meget vi (inkl. mig selv) g r op i
> >> br ndstofforbrug.
>
> > Hvis man har kig p 2 ellers sammenlignelige biler kan motorvalget godt
> > g re en ret stor forskel p bundlinien .... Men mange glemmer s lige at
> > diesel hk er dyrere i gr n afgift end en benziner.
>
> I gr n ejerafgift, i indk b og frem for alt i serviceomkostninger!
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence. http://www.saabklub.dk
I ødelægger altså tråden med al den økonomisnak. Den må I tage med
svigerfar...
Eller måske skal vi bare til at vurdere ydelse i forhold til
driftsomkostninger ??
Jaguaren ligger på 15 sekunder 80-160 km/t og ca. 3 kr/km = 45
sekundkroner/km. Lav værdi er godt, da vi gerne vil have både hurtig
acceleration og lave omkostninger...
Leo
| |
|
|