død sommerfuglebuske
Fra : Per H

Dato : 20-06-10 09:15

Jeg har et par sommerfuglebuske der er meget medtaget efter vinteren,
selvom jeg ikke havde klippet dem ned. Troede godt de kunne tåle hård
frost.

Men den ene må jeg ofre, og så sætte noget andet istedet der kan blive
et par meter i højden. Kan man få noget fornuftigt på denne årstid? Og
hvad skal det være når den skal være hårdfør, Den skal være køn med
masser af blomster.

per

Fra : Heidi

Dato : 20-06-10 09:49

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> et par meter i højden. Kan man få noget fornuftigt på denne årstid? Og
> hvad skal det være når den skal være hårdfør, Den skal være køn med

Bare lige inden du gør noget drastisk (hvis ikke det er for sent) - har du
tjekket om de skyder helt nede fra jorden? Vi selv og vores nabo har flere
sommerfuglebuske, som så fuldstændig døde ud, men de skyder altså livligt
helt nede fra jorden, eller fra det nederste af stokkene (de har alle været
klippet ned).

Ellers kunne et bud måske være en dronningebusk - de kan vist godt blive
noget højere end et par meter, men de har pæne blomster - og vores har
overhovedet ikke taget skade af den hårde vinter.

--
Heidi

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-06-10 09:55

"Heidi" <xnospamx@fjomp.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> noget højere end et par meter, men de har pæne blomster - og vores har
> overhovedet ikke taget skade af den hårde vinter.

Jeg kan også på det varmeste anbefale en dronningebusk. Vores har nået en
god størrelse efterhånden, og p.t. står den i fuldt flor. Jeg fryder mig
hver dag over, hvor smuk den er med alle de små lyserøde blomster.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Per H

Dato : 20-06-10 12:13

On Sun, 20 Jun 2010 10:49:08 +0200, "Heidi" <xnospamx@fjomp.com>
wrote:

> [...]

>helt nede fra jorden, eller fra det nederste af stokkene (de har alle været

Den skyder meget lidt nede fra bunden, men kun ganska afgrænset. Den
er også meget gammel, så derfor tænkte jeg at det var til til at
skifte den ud. spec efter den hårde vinter, er den meget tilbage.

Den busk jeg skal have i stedet, skal ikke være så bred, og det er en
dronningebusk vel? Og hvor længe vil der gå før den er oppe i ca 2
meters højde? Det kommer sommerfuglebusken jo hver sommer.

per

Fra : Heidi

Dato : 20-06-10 17:53

> Den skyder meget lidt nede fra bunden, men kun ganska afgrænset. Den
> er også meget gammel, så derfor tænkte jeg at det var til til at
> skifte den ud. spec efter den hårde vinter, er den meget tilbage.

Ja det er selvfølgelig forskelligt hvor meget de skyder fra bunden af, så
det kan da godt tænkes at den har levet det liv den skulle. Jeg ville bare
lige sikre mig at du havde tjekket, for der gik en rum tid før vi selv
opdagede de nye skud fra bunden - jeg havde kun holdt øje med nye skud på
stammen

> Den busk jeg skal have i stedet, skal ikke være så bred, og det er en
> dronningebusk vel? Og hvor længe vil der gå før den er oppe i ca 2
> meters højde? Det kommer sommerfuglebusken jo hver sommer.

Vores dronningebusk er nok omkring 1½ meter høj (og ca. en meter bred), og
det har da taget et par år eller tre - så hvis du vil have noget der bliver
lige så højt med det samme, er det ikke det du skal vælge. En ny
sommerfuglebusk vil nok også være et par år om at etablere sig ordentligt
til samme størrelse som den gamle, så jeg ved ikke hvad løsningen så skal
være, hvis den absolut skal være lige så høj, og ikke bredere, i år.

--
Heidi

Fra : Pia

Dato : 21-06-10 03:17

On 20 Jun., 10:14, Per H <traman...@gmail.com> wrote:
> [...]
> et par meter i højden. Kan man få noget fornuftigt på denne årstid? Og
> hvad skal det være når den skal være hårdfør, Den skal være køn med

Jeg ville nok ikke vælge en dronningebusk, som godt nok er smuk lige
nu med sine lyserøde blomster, men det varer altså ikke ret længe, før
de er væk igen. Det er vel en af fordelene ved sommerfuglebusken, at
den blomstrer så længe.

Mvh
Pia

www.sprogogweb.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-10 11:58

Hvor i landet???
Jeg har en dronningebusk på godt 1,5m til selvopgravning. Er lidt skæv pga.
placering nær plankeværk. Bor nær Frederikssund.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...