MOMS/told på privathande fra udenfor EU
Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-06-10 05:47

Hej

Jeg er begyndt at købe lidt lego via siden www.bricklink.com , hvor
købere, sælgere og legofans fra hele verden kan mødes, og der er også et
forum, hvor der nu er dukket et spørgsmål op om de danske toldregler:

< http://www.bricklink.com/message.asp?ID=454256 >

Jeg har indtil nu holdt mig til at købe fra sælgere indenfor EU, som
forklaret i mit svarindlæg i den tråd jeg linker til, men OP'eren
skriver at han er blevet kontaktet af en potentiel køber i Danmark, som
har en måske lidt alternativ udlægning af de danske toldregler.

> [...]
> to put "gift" on the customs form. When I replied that the form would be filled
> out honestly, they asked if I would please mark it as "other". They said that
> otherwise they will have to pay taxes of off something that they are not supposed
> to pay taxes on. They said that they are only supposed to pay taxes when things
> are bought from a store abroad, and since I am a private individual, they dont
> want to pay taxes on something that they are not supposed to.
>
> I don't want them to have to pay taxes if it's not required, but I also want
> to fill out the form accurately/honestly.
("The other site" refererer til eBay, gætter jeg på.)

Har denne potentielle køber fra Danmark ret? Regnes det som handel
mellem private (og er en sådan handel fritaget for MOMS og for det
grimme, grimme fortoldningsgebyr?), eller regnes det som mere
traditionel e-handel, når man køber via BrickLink?

Den pågældende sælger bor i USA, og har ikke ret meget feedback, d.v.s.
han har såvidt jeg kan se fået 53 gange feedback i de seneste 12
måneder; kotume på BrickLink er at man altid giver feedback:
< http://www.bricklink.com/feedback.asp?u=LEtgomyeGO >

Er det privathandel eller almindelig ehandel, hvis man køber hos ham?

Hvis det er privathandel hos ham, hvor går grænsen så? Hvad med en
sælger der har 30 stk feedback pr måned, d.v.s. 300-400 feedbacks om
året? Hvis sælger har et par hundrede feedbacks pr måned?

Og er der forskel på om det er eBays mere løse struktur, kontra den mere
formelle på BrickLink som har egentlige webbutikker, hvor man kan se
hvad der sælges af emner og samle dem i en indkøbskurv, sådan at det
bestilte sælges samlet?

Betyder det noget om det er brugte eller nye varer? BrickLink sælger
både brugt og nyt lego, og køber man enkelte klodser er det meget
normalt at man putter både brugt og nyt i samme indkøbskurv, men hvis
der er en pointe i det kunne man jo godt begrænse sig til kun at købe de
brugte, når sælger er udenfor EU.

(PS. Jeg har ingen kommerciel interesse i siden, da jeg ikke er sælger
og ikke har planer om at blive det; jeg køber, og jeg bruger deres forum.)

--
Peter Knutsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-06-10 06:20

On Sun, 20 Jun 2010 06:46:41 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

Uddrag af http://www.skat.dk/display.aspx?oId=135750&vId=201970 fra
SKAT
**************
D.4.3.1 Forsendelser fra en privatperson til en anden

Rfo. 918/83 art. 29-31   Der skal ikke betales told af varer, som
sendes fra en privatperson i et ikke-EU-land til en anden privatperson
i EU, når der er tale om indførsel uden erhvervsmæssig karakter.

Som indførsel uden erhvervsmæssig karakter anses forsendelser, der:

1. finder sted lejlighedsvis,
2. udelukkende indeholder varer, der er bestemt til modtagerens
personlige brug eller til brug for dennes familie, og hvis
beskaffenhed eller mængde ikke kan give anledning til tvivl om, at
indførslen sker i ikke-erhvervsmæssigt øjemed,
3. sendes til modtageren uden nogen form for betaling.

Betingelse   Toldfritagelsen er betinget af, at forsendelsen kun
indeholder varer til en samlet egenværdi, der ikke overstiger 45 EUR
(ca. 340 kr).

Overstiger den samlede værdi af flere varer pr. forsendelse 45 EUR,
indrømmes der fritagelse op til dette beløb for de varer, som, hvis de
blev indført særskilt, kunne komme ind under den nævnte fritagelse,
dog således, at opdeling af en enkelt vares værdi ikke kan finde sted.

Eksempel

Det betyder, at hvis en forsendelse indeholder to varer til en værdi
af henholdsvis 30 EUR og 25 EUR, kan kun én af varerne indføres told-
og afgiftsfrit, da værdien af den anden vare ikke kan opdeles. Hvis
værdierne af de enkelte varer i forsendelsen ikke kan skelnes fra
hinanden, betales told af hele forsendelsens værdi.
************************

Det skal lige tilføjes at jeg ikke har kunne finde ud af om det er de
pt gældende betingelser eller om de er erstattet af nye.
Det er dog vær at hæfte sig ved beløbsgrænsen "Toldfritagelsen er
betinget af, at forsendelsen kun indeholder varer til en samlet
egenværdi, der ikke overstiger 45 EUR (ca. 340 kr)".

/Hans

Fra : Hanne

Dato : 20-06-10 00:50

On Jun 20, 6:20 am, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> [...]
> indf rslen sker i ikke-erhvervsm ssigt jemed,
>    3. sendes til modtageren uden nogen form for betaling.

Ad 3: dvs at når man køber noget, selv hos en privatperson, så er der
tale om erhvervmæssig karakter i forhold til denne regen, så
forsendelsen er ikke told/momsfri.

Mvh
Hanne

Fra : -=Madsen=-

Dato : 20-06-10 22:52

<------------------->
Ad 3: dvs at når man køber noget, selv hos en privatperson, så er der
tale om erhvervmæssig karakter i forhold til denne regen, så
forsendelsen er ikke told/momsfri.
<-------------------->

kik lige 3 dage tilbage
<--------------------------------->
Fra : Hanne

Dato : 20-06-10 23:00

On Jun 20, 10:52 pm, "-=Madsen=-" <engelbrech...@gmail.com> wrote:
> <------------------->
> Ad 3: dvs at n r man k ber noget, selv hos en privatperson, s er der
> tale om erhvervm ssig karakter i forhold til denne regen, s
> forsendelsen er ikke told/momsfri.
> <-------------------->
>
> kik lige 3 dage tilbage
> <--------------------------------->

Det ser jeg ikke ud fra det, du linker til. Det er rigtigt, hvis det
ikke er en enhvervsmæssig forsendelse. Og ud fra det tidligere
citerede, skulle jeg mene, at det er klart, at når der er penge mellem
afsender og modtager, så er det en erhvervsmæssig forsendelse.

Mvh
Hanne

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-06-10 23:09

-=Madsen=- wrote:

> Har snakket med en jurist hos skat.. de siger at hvis man køber en vare
> af en privat (som kan være en kammerat) uden for eu som bliver sent så
> er det en "erhvervsmæssige forsendelser" fordi der er penge imellem er
> det en erhvervsmæssige forsendelser ...

Det forklarer nok "please mark item as gift" anmodningen

--
Jesper Lund

Fra : Hanne

Dato : 20-06-10 23:01

On Jun 21, 5:59 am, Hanne <goo...@gottliebsen.dk> wrote:
> [...]

Nej, undskyld, der var jeg for hurtig: toldfri ja, men ikke momsfri.
Men det sagde du jo heller ikke. Men når der skal moms på, så kommer
PostDK gebyret jo også i

Mvh
Hanne

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-06-10 10:08

<------------------>
Nej, undskyld, der var jeg for hurtig: toldfri ja, men ikke momsfri.
Men det sagde du jo heller ikke. Men når der skal moms på, så kommer
PostDK gebyret jo også i
<----------------->
det er okay

men her er det så jeg ikke forstår følgende fra

D.4.1. Forsendelser af ringe værdi ?

Moms Momsfritagelse gives i samme omfang og på samme vilkår som for
toldfritagelse. Såfremt der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er
momsfritagelsen dog betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-06-10 09:20

On 21/06/2010 07:01, Hanne wrote:
> Nej, undskyld, der var jeg for hurtig: toldfri ja, men ikke momsfri.
> Men det sagde du jo heller ikke. Men når der skal moms på, så kommer
> PostDK gebyret jo også i

Ja, og så gør det ONDT!

--
Peter Knutsen

Fra : Hanne

Dato : 21-06-10 03:39

On Jun 21, 10:07 am, "-=Madsen=-" <engelbrech...@gmail.com> wrote:
> [...]
> toldfritagelse. Såfremt der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er
> momsfritagelsen dog betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr.

Jeg læser det som at hvis varens værdi er over 80 kr (altså en vare,
man har købt fra en privatperson, som koster f.eks. 100 kr) så skal
man betale moms (og dermed gebyr til PostDK eller hvem det nu måtte
være).

Ordet "dog" betyder, at den første sætning (om "samme vilkår" sættes
ud af kraft i dette tilfælde

Mvh
Hanne

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-06-10 23:55

<-------------->
> [...]

være).

Ordet "dog" betyder, at den første sætning (om "samme vilkår" sættes

Her er det så jeg læser det som..

"der skal kun betales moms hvis det er en erhvervsmæssige forsendelser"

føst siger man
"Momsfritagelse gives i samme omfang og på samme vilkår som for
toldfritagelse. "

der efter siger man

" Såfremt der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er momsfritagelsen dog
betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr."

Her må det være tale om vi taler om en "erhvervsmæssige forsendelser" eller
ej ?
og hvad er en "erhvervsmæssige forsendelser " ?

Fra : N/A

Dato : 21-06-10 09:20

Fra : N/A

Dato : 21-06-10 09:20

Fra : Hanne

Dato : 21-06-10 21:49

On Jun 21, 11:54 pm, "-=Madsen=-" <engelbrech...@gmail.com> wrote:

> Her m det v re tale om vi taler om en "erhvervsm ssige forsendelser"  eller
> ej ?
> og hvad er en "erhvervsm ssige forsendelser " ?

Hans citerede tidlige (svar nr 1 til OP):
[...]

Og jeg hæftede mig ved nr 3, som handler om betaling mellem afsender
og modtager. Dvs. en forsendelse er af erhvervsmæssig karakter ligeså
snart, der er betaling med i spillet. Det kan så være, den er moms/
toldfri, pga varens værdi.

Mvh
Hanne

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-06-10 00:05

<------------------>
[...]
Jeg syntes det her er meget kryptisk, jeg forstår ikke hvorfor en
handel mellem 2 private opfattes som erhvervsmæssige ?

Det betyder når jeg har fået en ny cykel og sælger den gamle i gul og gratis
for 81 kroner så er det erhvervsmæssige handel ?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-06-10 07:26

On 23/06/2010 01:04, -=Madsen=- wrote:
> [...]
> gratis
> for 81 kroner så er det erhvervsmæssige handel ?

Det lyder også lidt ulogisk. Jeg synes det et mere entydigt med f.eks.
en ruger af www.bricklink.com der har en elektronisk butik på siden, og
som derfor må formodes at fortage salg med større eller mindre
regelmæssighed.

--
Peter Knutsen

Fra : Henning

Dato : 23-06-10 10:57

On Wed, 23 Jun 2010 08:26:16 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

Ikke for en enkeltstående handel. Men hvis du uge efter uge køber og
sælger cykler, så er du ude over "privathandel".

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-06-10 21:29

<----------->>>

<------------->

<-------citat fra skat--- D4.1--------->
<-------------------------------------->

Har snakket med en jurist hos skat.. de siger at hvis man køber en vare af
en privat (som kan være en kammerat)
uden for eu som bliver sent så er det en "erhvervsmæssige forsendelser"
fordi der er penge imellem er det en
erhvervsmæssige forsendelser ... syntes de roder lidt rundt i begreberne
først siger de at det er en
erhvervsmæssige forsendelser hvis den ene er et firma efter siger de det er
en erhvervsmæssige forsendelser uanset..
jeg kan ikke se logiken.. de kunne lige så godt ha skrevet at hvis
forsendelsen er til en værdi over 80 kr. skal der betales moms
uanset om det er en privat forsendelse...

Syntes ikke det er godt nok

Fra : Kurd

Dato : 23-06-10 22:39

"-=Madsen=-" <engelbrechtdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsendelsen er til en værdi over 80 kr. skal der betales moms
> uanset om det er en privat forsendelse...

Hvad synes du så nu?

Fra : -=Madsen=-

Dato : 24-06-10 02:42

> Hvad synes du så nu?

Tja hvad syntes du selv :-/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-06-10 09:59

On 23/06/2010 11:57, Henning wrote:

> Ikke for en enkeltstående handel. Men hvis du uge efter uge køber og
> sælger cykler, så er du ude over "privathandel".

Det er meget normalt at man køber en sending lego om ugen, hvis man er
Bricklink-bruger. (Jeg gør så ikke. Trods alt. Det bliver vel i
gennemsnit til et par sendinger pr måned.)

--
Peter Knutsen

Fra : Henning

Dato : 24-06-10 13:18

On Thu, 24 Jun 2010 10:59:17 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Det er meget normalt at man køber en sending lego om ugen, hvis man er
>Bricklink-bruger. (Jeg gør så ikke. Trods alt. Det bliver vel i
>gennemsnit til et par sendinger pr måned.)

Men hvis du uge efter uge køber OG sælger Lego (f.eks. i DBA) holder
Skat øje med dig

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-06-10 01:22

On 24/06/2010 14:17, Henning wrote:
> On Thu, 24 Jun 2010 10:59:17 +0200, Peter Knutsen

> Men hvis du uge efter uge køber OG sælger Lego (f.eks. i DBA) holder
> Skat øje med dig

Hvis man sælger uge efter uge, ja, men du forholder dig ikke til dem der
kun køber.

--
Peter Knutsen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 24-06-10 16:03

<---------------->

> Det er meget normalt at man køber en sending lego om ugen, hvis man er
> Bricklink-bruger. (Jeg gør så ikke. Trods alt. Det bliver vel i gennemsnit
> til et par sendinger pr måned.)
<--------------->
Skat er så tvære at de påstår (deres jurist) alle forsendelser som man har
betalt for
uanset om det er en enkelt stående handel fra sin fætter i usa, hvis í har
betalt mere end 80 kr inkl forsendelse
er det er erhvervsmæssige handel, jeg er meget uenig, men kan ikke rigtigt
komme nogen vejne med skat

prøv at læse mit indlæg og bliv mere forviret..

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-10 23:02

-=Madsen=- wrote:

> det er 100% forsendelsen er told fri så længe det er en privat pakke og
> værdien er under 150 euro.. reglerne er meget kryptiske enda så meget
> skat selv har problemer og ikke kan give fyldestgørende svar..

Men hvad med moms? Toldgrænsen er generelt hævet til omkring 150 EUR
(eller 1100-1200 kr), men hvis der skal betales moms, er grænsen stadig
80 kr.

Eftersom told generelt er 0% eller nogle få procent, er det en mindre
bekymring end 25% moms, og ikke mindst PestDK gebyret på 160 kr. Som jeg
slet ikke tør tænke på hvad PestDK pengeafpresserne hæver til næste år..

--
Jesper Lund