Areal af en bolig - hvad må medregnes?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-10 21:11

Hej alle

Når en ejendomsmægler opgiver en bolig til at være f.eks. 130 m²,
hvad er der så regnet med? Garage, udhus, kælderrum (med for lav
højde) osv?

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-06-10 21:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Når en ejendomsmægler opgiver en bolig til at være f.eks. 130 m², hvad
> er der så regnet med? Garage, udhus, kælderrum (med for lav højde) osv?

Ved huse må det være BBR, som omfatter arealer godkendt til beboelse. Der
måles fra ydermur til ydermur. Kælderrum vil så godt som altid ikke være
godkendt til beboelse.

Ved ejerlejligheder mener jeg at de skal opgive det tinglyste areal, som
vil være BBR arealer fratrukket andelen af fælles trapperum.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-10 01:43

Jesper Lund skrev:

> Ved huse må det være BBR, som omfatter arealer godkendt til beboelse. Der
> måles fra ydermur til ydermur. Kælderrum vil så godt som altid ikke være
> godkendt til beboelse.

Okay. Hvad med en vinterhave eller udestue?

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 19-06-10 08:03

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Okay. Hvad med en vinterhave eller udestue?

Igen må det være BBR-oplysningerne der er afgørende - og afhængig af
konstruktionen, kan en vinterhave/udestue godt være en del af boligområdet.

--
vh
Ole C

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-06-10 12:57

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Okay. Hvad med en vinterhave eller udestue?
>
> --
> Bertel

Jeg mener at vide (er ikke helt sikker), at det kommer på om det er en
uopvarmet eller opvarmet udestue.

Vi har en uopvarmet udestue på godt 16 kvm. og den er ikke medregnet i
boligarealet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-10 16:57

On 19/06/2010 13:57, Tove Krieger wrote:
> Jeg mener at vide (er ikke helt sikker), at det kommer på om det er en
> uopvarmet eller opvarmet udestue.
>
> Vi har en uopvarmet udestue på godt 16 kvm. og den er ikke medregnet i
> boligarealet.

Det giver da i hvert fald mening.

--
Peter Knutsen

Fra : Jesper

Dato : 19-06-10 19:30

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Ved ejerlejligheder mener jeg at de skal opgive det tinglyste areal, som
> vil være BBR arealer fratrukket andelen af fælles trapperum.

Tinglyste boligareal for at være helt præcis - ikke at forveksle med det
tinglyste areal.

---
Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-10 23:42

Jesper Lund skrev:

> [...]

> Ved ejerlejligheder mener jeg at de skal opgive det tinglyste areal, som
> vil være BBR arealer fratrukket andelen af fælles trapperum.

Jeg takker for alle svarene. De hjalp mig.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-10 19:27

> Jeg takker for alle svarene. De hjalp mig.

På OIS.dk kan du selv se hvad der er registeret i BBR'en

Så ved forskel på ejendomsmæglers oplysninger og BBR'en er det nok værd at
grave lidt i det ...

Sjovt nok have ejensomsmægler/sælger af det hus vi købte valgt at
underdrive.

Huset var rigtignok opført til 128m2 - men de godkendte 10m2 førstesal var
udeladt.
I annoncen var udhuset skrumpet fra 230m2 til 150m2

Fra : Ole C

Dato : 18-06-10 21:34

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Når en ejendomsmægler opgiver en bolig til at være f.eks. 130 m²,
> hvad er der så regnet med? Garage, udhus, kælderrum (med for lav
> højde) osv?

Jeg mener da, at det generelt er det godkendte boligareal, sådan som det
fremgår af BBR-meddelelsen - http://www.bbr.dk/arealvejledning/0/30
Men ofte er denne ikke ajourført af husejeren - og jeg da også hørt om
ejendomsmæglere, der i annonceringen tager lige lovligt let på oplysningerne
om hvilke områder, der er boligareal og for eksempel loftsrum, der ikke er
godkendt.
Men det bør i hvert fald klart fremgå af de papirer, han har udarbejdet om
ejendommen.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-06-10 21:41

Ole C wrote:

> Jeg mener da, at det generelt er det godkendte boligareal, sådan som det
> fremgår af BBR-meddelelsen - http://www.bbr.dk/arealvejledning/0/30 Men
> ofte er denne ikke ajourført af husejeren

Arealet skal kun ajourføres hvis der sker tilbygninger, og da det
forudsætter en byggetilladelse, er det nok lidt risikabelt for husejeren
at prøve at snyde sig uden om en BBR opdatering (motiv: for at spare
ejendomsskat). Det vil også give problemer når ejendommen skal sælges.

Dermed ikke sagt at BBR tal altid er lige pålidelige..

--
Jesper Lund