Erstatning for værditab på vil i forbindel~
Fra : Christian Sparre

Dato : 18-06-10 05:23

Hej gruppe

Nu følger historien :)

Jeg blev i november 2009 påkørt ret kraftigt da en modkørende kom over
i min vejbane, jeg nåede ikke at udvige. Nu er sagen afsluttet og
modparten og dennes forsikringsselskab (If forsikring) har påtaget sig
det fulde ansvar hvorfor jeg ikke har haft nogen udgifter i
forbindelse med skaden. Undtagen det værditab der uden tvivl vil være
på en så stor skade. Her følger detaljer.

Bil: Toyota Aygo fra oktober 2008
Km. stand: 7800 ved udheldet
Ny pris: ~134.000,-

Vurderet salgspris: 120.000,-
Skadens omfang: 77.300,-
% af salgspris: 64%

Skaden er på bilens forende i højre side (ja jeg afviger til venstre),
bilen har været i opretterbænk.

Det må altså siges at være en ret så omfattende skade og jeg skal
derfor have erstatning for værditab. Men hvordan forholder man sig?
Jeg har ikke igennem mit forsikringsselskab, Tryg, haft en
værdiforringelsesforsikring (vidste ikke at det fandtes) og de vil
ikke hjælpe mig, hvorfor jeg selv skal stille kravet.

Hvordan skal man formulere et sådant krav? Skal jeg have en advokat
ind over eller kan jeg selv stille kravet?

Som jeg har fostået det kan erstatningen udgøre 5-20% af
reperationsbeløbet, afhængig af skadens omfang, bilens alder etc. Vil
det være muligt at stille krav om de fulde 20%? Bilen er jo ikke ret
gammel og har ikke kørt ret langt, og det må jo siges at være en
omfattende skade.

Håber I kan hjælpe mig lidt videre :)

--
Christian

Fra : Klaus H

Dato : 18-06-10 15:28

"Christian Sparre" <sparrez@gmail.com> skrev i en meddelelse news:36e6bbae-0346-4d40-8998-64c427f2384b@z10g2000yqb.googlegroups.com...
[...]

Hvad med at spørge din Toyota forhandler, hvad han vil give ved køb af en ny?
Det er vel en realistisk pris?

Klaus H

Fra : alexbo

Dato : 18-06-10 18:04

"Christian Sparre" skrev

> [...]
>det være muligt at stille krav om de fulde 20%? Bilen er jo ikke ret
>gammel og har ikke kørt ret langt, og det må jo siges at være en

Jeg vil foreslå at du finder modpartens forsikringsselskab betingelser for
den værdiforringelse de tilbyder deres egne forsikringstagere, for at have
noget at gå ud fra.

Købstædernes forsikring ser rigtig fornuftig ud set fra din side.
Erstatningsregler:
Bilens alder (regnet fra første indregistreringsdag) på skadetidspunktet:
0-2 år, tillægserstatning på 20 %
2-3 år, 15 %
3-5 år, 10 %
over 5 år 5 %

Finansforbundet er knap så gavmilde.
45 Værdiforringelseserstatning:
45.10 Hvis reparationsprisen udgør mindst 20% af den på uheldstidspunktet
gældende pris for en fabriksny bil af samme
fabrikat, type og årgang udbetales erstatning for værdiforringelse, under
forudsætning af, at bilen er registreret til
privat kørsel, efter følgende regler:
45.20 15% af reparationsprisen, hvis skaden sker inden for det første år
efter første registreringsdato.
45.30 10% af reparationsprisen, hvis skaden sker inden for det andet og
tredie år efter første registreringsdato.
45.40 For køretøjer, der er over 3 år gamle, udbetales ikke erstatning for
værdiforringelse.

Du kan jo starte med de 20% i det krav du sender til modpartens selskab.
Det er bare at skrive et brev eller mail, hvor du skriver at du efter
reglerne om værdiforringelseserstatning har opgjort dit krav til 20% af
77.300 kr ialt 15.460 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : KT

Dato : 18-06-10 18:42

Er det ikke en fantastisk god pris du har fået tilbudt - en spritny sådan
kasse koster idag i omegnen af 100.000 kroner - pga. afgiftændirngerne for
et par år siden forsvandt der hen over en nat omkring 25.000 af
indkøbsprisen (og dermed værdien af en brugt bil)

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-10 13:29

> pga. afgiftændirngerne

Det var i foråret 2007 - halvandet år får bilen er købt
(Købte selv ny bil 30/3-07 så kan meget godt huske hvor meget listeprisen
faldt overnight)

> Er det ikke en fantastisk god pris du har fået tilbudt - en spritny sådan
> kasse koster idag i omegnen af 100.000 kroner

Der er så en "fra pris" - når man tilføjer metallak, større motor og udstyr
bliver prisen hurtigt en ganske anden. Så den vurderede salgspris fra
forhandler er formentlig ganske realistisk.

Fra : KT

Dato : 21-06-10 17:03

Så sent som igår så jeg annonce for Aygo - der var frapris ca. 85000
kroner - og skulle man op i 134.000 skulle der i hvert fald smøres flere
gange metallak på.

Knud

Fra : Christian Sparre

Dato : 23-06-10 23:20

On 21 Jun., 18:03, "KT" <knu...@privat.dk> wrote:
> Så sent som igår så jeg annonce for Aygo - der var frapris ca. 85000
> kroner - og skulle man op i 134.000 skulle der i hvert fald smøres flere
> gange metallak på.

Tror den der koster 85.000,- må være den helt skrabede 3-dørs model.

Min er 5-dørs med metallak + komfortpakke (aircon, ekstra højtalere
etc.) + det løse, og så havde den ikke rundet 8000,- km på
skadestidspunktet. Det er takstator der har vurderet den til 120k.

--
Christian

Fra : Klaus H

Dato : 24-06-10 14:15

1. ejer og mindre end et år er normalt lig med nypris (genanskaffelse).
Bed taksator anvise en forhandler der vil levere en tilsvarende bil til den tilbudte pris.

Klaus H

Fra : Christian Sparre

Dato : 24-06-10 15:36

On 24 Jun., 15:15, "Klaus H" <khv...@6705e.dk> wrote:
> 1. ejer og mindre end et år er normalt lig med nypris (genanskaffelse).
> Bed taksator anvise en forhandler der vil levere en tilsvarende bil til den tilbudte pris.

Rolig Klaus, skal ikke have ny bil :)

Er på udkig efter råd til hvordan man håndterer krav om
værdiforringelseserstatning.

Tråden tog lige et sidespring til en debat om hvad en ny Aygo koster
idag :)

--
Christian