Ansættelskontrakter; ny form for stavnsbin~
Fra : "Old School Cowboy

Dato : 18-06-10 08:23

Er der en som kan vurdere om flg. ordlyd er i overensstemmelse med
funktionærloven?
Kan den overhovedet gøres gældende i forhold til gældende lovgivning?

"Ved opsigelse før uddannelsens afslutning og mindst 6 måneder efter
afslutning på uddannelsen, vil funktionæren skulle tilbagebetale det totale
beløb som <arbejdsgiveren> har afholdt i forbindelse med kursus/uddannelse
inkl. rejseomkostninger, hotel, fortæring samt forsikring. Tilbagebetaling
vil dog kun blive afkrævet såfremt den samlede omkostning overstiger kr.
10.000.
Ved deltagelse i udenlandske kurser og seminarer, vil funktionæren skulle
betale den fulde kursus/seminarafgift inkl. rejseomkostninger, hotel,
fortæring samt forsikring, hvis stillingen opsiges indenfor de efterfølgende
6 måneder."

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-06-10 16:02

Old School Cowboy <<<< wrote:

> Er der en som kan vurdere om flg. ordlyd er i overensstemmelse med
> funktionærloven?
> Kan den overhovedet gøres gældende i forhold til gældende lovgivning?

Dit kontraktuddrag er en uddannelsesklausul som slet ikke er reguleret af
funktionærloven, modsat konkurrence- og kundeklausuler. Aftaler om
uddannelsesklausuler er kun reguleret af de almindelige aftaleretslige
regler, hvor udgangspunktet i Danmark er aftalefrihed, og aftaler kan kun
tilsidesættes af domstolene hvis de er urimelige (generalklausulen i
§36). I praksis skal der meget til for at §36 kommer på banen.

Lad være med at skrive under på sådan noget i en tro på at klausulen ikke
kan gøres gældende. Det kan den! Omvendt kan man i mange tilfælde få
forhandlet disse klausuler ud af kontrakten, eller få begrænset deres
omfang.

Personligt ville jeg aldrig skrive under på en uddannelsesklausul, og
slet ikke som en generel klausul i en kontrakt. Hvis nogen går med et
brændende ønske om en executive MBA uddannelse på Harvard el.lign. i den
dyre ende, kan det måske være nødvendigt med noget i den retning for at
overtale arbejdsgiveren, men det er så en konkret sag og ikke en general
klausul.

I kollektive overenskomster er uddannelsesklausuler formentlig meget
sjældne, og eksisterer næppe uden for pilot området?

--
Jesper Lund

Fra : "Old School Cowboy

Dato : 20-06-10 13:26

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> I kollektive overenskomster er uddannelsesklausuler formentlig meget
> sjældne, og eksisterer næppe uden for pilot området?

Er godt klar over den ikke explicit er omfattet, men måske der var
retspraksis/fortolkningspraksis/andre praksi som kunne ugyldiggøre den.

Jeg vil forsøge at handle den væk.

Tusind tak for hjælpen Jesper.