Hjul-låse muligvis på vej til DK
Fra : Per

Dato : 18-06-10 07:53

Hej Jura!

Man taler om at kunne blokkere folks biler med hjulklamper (hjullås), hvis
de fx. ikke betaler deres P-afgifter

http://www.bt.dk/bttv/clip/44/10900 (videoklip)

Jeg ser allerede store juridiske problemer i denne løsning fx. Strfl. §293,
stk. 2

Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at råde over ting,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen kan stige til fængsel
i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller
organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende
omstændigheder.

Jeg er godt klar over ordet "uberettiget" og det skal så særligt hjemles at
P-vagterne må montere en sådan foranstaltning.

Hvad med de private P-firmaer - må de ? Det håber jeg ikke.

Må man selv fjerne hjulklampen, eller vil det være strafbart ?

Man mener åbenbart at "ubetalte afgifter" er noget særligt - der er ikke
engang tale om bøder, men afgifter ! Må de så sætte hjulklampen på uanset
hvor bilen holder parkeret, for det er jo pga. manglende betaling af
afgifter, at de skal monteres?

Jeg mener at den slags løsninger er udansk også i forhold til den den
lovgivning vi har nu - og

Politiet har allerede mere end svært ved at forhindre folk i at køre i egne
biler gentagne gange selvom frakendelse og spirituskørsel.

Mvh. Per

Fra : Jubiii

Dato : 18-06-10 12:21

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er godt klar over ordet "uberettiget" og det skal så særligt
> hjemles at P-vagterne må montere en sådan foranstaltning.

Mon ikke der laves lovændringer i de rette love når det kommer i stand.
Har du eksempler fra lande der bruger hjullås og den tilhørende
lovgivning?

Og naturligvis skal alle der beskæftiger sig med parkeringvogteri kunne
bruge hjullåse hvis de vil, og evt. får tilladelse fra dem der har hyret
dem.
(Det er jo ikke sikkert alle boligforeninger vil benytte det)

Det er en nyttig oplysning du kom med da vi har afdelingsmøde i
september incl. parkeringsvogteri i området og jeg kunne jo orientere
mødet om muligheden, hvis så frem ifald.....

>Må man selv fjerne hjulklampen, eller vil det være strafbart ?

Hvad skulle formålet med låsen være, hvis der var muligt at fjerne den?

Fra : Intet Navn

Dato : 18-06-10 13:59

> Hvad skulle formålet med låsen være, hvis der var muligt at fjerne den?

Helt sikkert et off-topic og ikke-juridisk indspark, men:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/3112670.stm

--
/claus

Fra : Jubiii

Dato : 18-06-10 22:54

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i meddelelsen

> Helt sikkert et off-topic og ikke-juridisk indspark, men:
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/3112670.stm
>

> --
> /claus

spam slettet

Fra : Hauge

Dato : 19-06-10 09:02

Jubiii skrev:
> spam slettet

Lykkedes ikke, dine indlæg kan stadig ses.

/Hauge

Fra : C.Andersen

Dato : 19-06-10 09:03

Hauge brought next idea :

> Lykkedes ikke, dine indlæg kan stadig ses.

;)

--
Mvh.
Carsten Andersen.

Fra : C.Andersen

Dato : 19-06-10 09:00

Jubiii wrote :

> Det er en nyttig oplysning du kom med da vi har afdelingsmøde i september
> incl. parkeringsvogteri i området og jeg kunne jo orientere mødet om
> muligheden, hvis så frem ifald.....

Det vil ikke blive noget I kan bruge, det vil kun blive brugt på dem
der har _mange_ ubetalte parkerringsafgifter.

--
Mvh.
Carsten Andersen.

Fra : Jubiii

Dato : 19-06-10 09:23

"C.Andersen" <carstande@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det vil ikke blive noget I kan bruge, det vil kun blive brugt på dem
> der har _mange_ ubetalte parkerringsafgifter.

Og det VED du fordi loven allerede er vedtaget i danmark?
Og det er ikke afdelingen der skal bruge dem men det parkeringsvogteri
der ansættes til parkeringskontrol.
Og kun såfremt der i loven skal gives tilladelse til dem om de må bruge
dem.
Hvordan og hvornår parkeringsvagter må bruge hjullåse må vi se hvis det
kommer.

Fra : C.Andersen

Dato : 19-06-10 09:28

After serious thinking Jubiii wrote :
> "C.Andersen" <carstande@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og det VED du fordi

Jeg følger med i pressen.
http://www.bt.dk/danmark/p-syndere-i-laenker

Prøv om du kan få lidt luft ned i lungerne.

--
Mvh.
Carsten Andersen.

Fra : Per

Dato : 19-06-10 09:49

C.Andersen wrote:

> Jeg følger med i pressen.
> http://www.bt.dk/danmark/p-syndere-i-laenker
>
> Prøv om du kan få lidt luft ned i lungerne.

Jeg tror det bliver endda meget svært at få igennem for skatteministeren.

I dag må P-vagterne ikke engang røre ens bil, når de sætter en afgift bag
viskeren - de er nærmest trænet i at undgå berøing.

Tænk hvis de kommer til at ridse ens bil ifm. påsætning af lås = ramaskrig

De private P-selvskaber får imo. aldrig nogensinde lov til at sætte låsene
på - det vil være alt for stor "magt" for et ligegyldigt p-selvskab. Og en
overtrædelse af aftaleretten med manglende betaling vil aldrig nogensinde
berettige til fastlåsning af en persons bil.

/ Per

Fra : C.Andersen

Dato : 19-06-10 10:13

Per used his keyboard to write :

> Jeg tror det bliver endda meget svært at få igennem for skatteministeren.

Måske, men pengene er jo et godt lokkemiddel.

> I dag må P-vagterne ikke engang røre ens bil, når de sætter en afgift bag
> viskeren - de er nærmest trænet i at undgå berøing.
>
> Tænk hvis de kommer til at ridse ens bil ifm. påsætning af lås = ramaskrig

Ja, de må jo skulle have noget forsikring af en slags.

> [...]
> overtrædelse af aftaleretten med manglende betaling vil aldrig nogensinde
> berettige til fastlåsning af en persons bil.

Helt enig, det ville være dybt godnat at give dem og div.
boligselskaber retten til at bruge de omtalte låse.

--
Mvh.
Carsten Andersen.

Fra : Jubiii

Dato : 19-06-10 11:09

berettige til fastlåsning af en persons bil.

> Helt enig, det ville være dybt godnat at give dem og div.
> boligselskaber retten til at bruge de omtalte låse.

Når boligselskaber ikke må give parkeringsbøder vil de heller ikke få
lov til at selv påsætte hjullåse.
Men det er klart, dem der skider på parkeringsregler, vil ikke have den
slags straffemidler.
Og det er tydeligt i denne tråd at se hvem det er.

Fra : Jubiii

Dato : 19-06-10 11:05

> Prøv om du kan få lidt luft ned i lungerne.

Skriv den slags pis i en snakgruppe.
Kan du ikke tåle kritik af dine indlæg så undlad at bruge grupperne.

Fra : Hauge

Dato : 19-06-10 11:14

Jubiii skrev:
> Skriv den slags pis i en snakgruppe.

Der er mange indlæg du burde holder *der*.

> Kan du ikke tåle kritik af dine indlæg så undlad at bruge grupperne.

Haha, og det skriver du, dit gamle fjog.

/Hauge

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-06-10 11:46

Den 19-06-2010 12:14, Hauge skrev:

> Der er mange indlæg du burde holder *der*.

> Haha, og det skriver du, dit gamle fjog.
>
> /Hauge
Vær nu sød ved jubii, han er en af grundene til at jeg følger med her.
Når hverdagen bliver lidt trist og grå og man trænger til noget at grine
af...

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-07-10 20:18

> Hvad skulle formålet med låsen være, hvis der var muligt at fjerne den?

Tror du selv på sådan en kan laves "umulig at fjerne"?

Troels