skat : D.4.1. Forsendelser af ringe værdi ~
Fra : -=Madsen=-

Dato : 17-06-10 16:14

Hvordan tolker i denne bekentgørrelse fra skat

Hvis vi siger en privat person køber en vare til eks 50,- euro af en privat
person uden for EU
som kunne være fra eks.. Hong Kong eller Usa

er det så en erhvervsmæssige forsendelser eller en privat forsendelser ?

når der ikke skal betales told skal der så betales moms ?

Og er der i det heletaget noget som hedder "ikke erhvervsmæssige
forsendelser"
når der er penge imellem private ?

<--------- kilde
http://www.skat.dk/display.aspx?oId=135750&vId=201970
----->
D.4.1. Forsendelser af ringe værdi

Rfo. 918/83 art. 27-28 Der skal ikke betales told af varer af ringe værdi,
der sendes direkte fra et ikke-EU-land til en modtager i EU.

Som varer af ringe værdi anses varer, hvis samlede egenværdi ikke overstiger
22 EUR (ca. 165 kr.) pr. forsendelse.

Hvis egenværdien overstiger 22 EUR, skal der betales told af hele
forsendelsens værdi.

Indførsel kan ske uden fortoldning.

Fritagelsen omfatter ikke alkoholholdige drikkevarer, parfume og toiletvand
samt tobaksvarer.

Ændring af sats Pr. 1. december 2008 ændres satsen for den samlede egenværdi
fra 22 EUR til 150 EUR.

Moms Momsfritagelse gives i samme omfang og på samme vilkår som for
toldfritagelse. Såfremt der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er
momsfritagelsen dog betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 25-06-10 18:18

Slet ingen som kan hjælpe ?

<--------->
> Moms Momsfritagelse gives i samme omfang og på samme vilkår som for
> toldfritagelse. Såfremt der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er
> momsfritagelsen dog betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr.
<-------->

Skat påstår.. hvis man der er penge imellem 2 privat personer er det en
erhvervsmæssige forsendelser ?

jeg kan ikke se det erhvervsmæssige i jeg køber en ting af min onkel i usa
til 400 kroner
en enkelt gang ?

Hvis det er sandt kunne de lige så godt ha skrevet, alt som koster mere end
80 kroner
skal der betales moms af ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-06-10 19:13

On Fri, 25 Jun 2010 19:17:38 +0200, "-=Madsen=-"
<engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

>Slet ingen som kan hjælpe ?
>
><--------->
><-------->
>
>Skat påstår.. hvis man der er penge imellem 2 privat personer er det en
>erhvervsmæssige forsendelser ?

Mon ikke det nærmere er således at SKAT siger "hvis der er penge
imellem 2 privat personer ifm. en forsendelse, betragter SKAT det som
en erhvervsmæssige forsendelse med de deraf følgende regler mht. told,
moms etc." ?

>jeg kan ikke se det erhvervsmæssige i jeg køber en ting af min onkel i usa
>til 400 kroner en enkelt gang ?

Nej, men det betragter SKAT det så som værende.

>Hvis det er sandt kunne de lige så godt ha skrevet, alt som koster mere end
>80 kroner skal der betales moms af ?

Meget kunne havde været lavet anderledes, men nu er det så som det er.

/Hans

Fra : -=Madsen=-

Dato : 25-06-10 20:47

<---------->

> Nej, men det betragter SKAT det så som værende.
<----------->
Ja det er jo det jeg lige har fortalt

<----------->

> Meget kunne havde været lavet anderledes, men nu er det så som det er.

<------------>

Spørsmålet er så om det kan være rigtig ?

Skat roder selv meget rundt i begreberne og siger den ene gang noget og den
anden gang noget andet, sidste gang skulle kunne
deres jurist (chefen i afdelingen selv) ikke engang svare på det og brugte
over 2 uger
på at finde svar, syntes bare ikke det er tilfredsstillende derfor søger jeg
hjælp her

<-------svar fra skat---------------------->
Beklager den lange svartid.

Jeg kan desværre kun gentage overfor dig, at du skal betale moms af din
forsendelse, da den anses som en erhvervsmæssig forsendelse og med en værdi
højere end 80 kr. Som tidligere nævnt og skrevet, så fortolkes en
forsendelse som erhvervsmæssig uanset hvem der er afsender og modtager, så
snart at der betales et honorar for varen, dvs når der er penge mellem køber
og sælger.

Jeg er enig med dig i, at formuleringen af sammenhængen mellem vilkår og
betingelser for moms og toldfritagelse ikke er så klart formulerede, som man
kan ønske sig i Toldvejledningen, i afsnittet om Varer af ringe værdi - og
det har jeg i mellemtiden bedt udbedret hos de ansvarshavende, redaktionelt,
af Toldvejledningen i Skat. Det vil dog ikke ændre på ovennævnte skitsering
af, hvornår en forsendelse anses som erhvervsmæssig eller ej, idet det er
ens fortolket i toldlovgivningen og på momsområdet - men det vil give
anledning til færre misforståelser, forhåbentligt.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig yderligere.

Mvh XXXX