Køb af Volvo v70 - spm og efraringer?
Fra : mugge

Dato : 19-06-10 17:50

Hej

Jeg overvejer seriøst at anskaffe mig en Volvo V70 (fra 2002 - frem), men
har lidt svært ved at gennemskue:

1. Hvornår skilller modellerne i de årgange?

2. Hvilken benziner er bedst?

3. Hvad dækker de forskellige varianter over; Momentum, Business, Baltic
osv?

Er der iøvrigt modeller, årgange, man bør undgå?
Er der udstyr man bare SKAL gå efter?
Er der særlige fokuspunkter når vi er ude at kigge (går ud fra rust ikke er
et problem der men hvad er så?)

på forhånd tak

mugge

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-06-10 18:04

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg overvejer seriøst at anskaffe mig en Volvo V70 (fra 2002 - frem), men
> har lidt svært ved at gennemskue:
>
> 1. Hvornår skilller modellerne i de årgange?

Fra 1997 til Maj 2000
Fra Maj 2000 og frem til 2007 (S80 platform)
Fra 2007 til idag (Ford platform)

> 2. Hvilken benziner er bedst?

Det er IMO 2,4(2,5) Turbo - gerne med Aut.gear.

> Er der udstyr man bare SKAL gå efter?

Klima-anlæg, Cruise-Control og Xenon-lygter.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : EjS

Dato : 26-06-10 04:58

On 19 Jun., 18:49, "mugge" <mogenslarsen2...@FJERNyahoo.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg overvejer seri st at anskaffe mig en Volvo V70 (fra 2002 - frem), men
> har lidt sv rt ved at gennemskue:
>
> 1. Hvorn r skilller modellerne i de rgange?
>
> 2. Hvilken benziner er bedst?
>
> 3. Hvad d kker de forskellige varianter over; Momentum, Business, Baltic
> osv?
>
> Er der i vrigt modeller, rgange, man b r undg ?
> Er der udstyr man bare SKAL g efter?
> Er der s rlige fokuspunkter n r vi er ude at kigge (g r ud fra rust ikke er
> [...]

S60/V70 blev opdateret i 2003 og igen i 2005. Hvis du vil have færrest
mulige problemer skal du købe en 2003 og frem.

Bedste motor er 2.5T - sammen med automatgear er den suveræn. Betyder
forbrug noget skal du vælge D5 men kan du leve med forbruget
kombinerer 2.5T godt bundtræk med spidseffekt meget bedre end D5.

Rust bør ikke være noget problem men undervognen kan være slidt. Det
tjekkes enkelt ved at køre på (meget) ujævn vej og lytte efter støj..
Det kan være kræningsstabilisatorer, fjederskåle, støddæmpere osv osv.
Og det slides alt sammen irriterende nok.

Låsemotorerne i dørerne har det med at stå af. Tjek disse og tjek alt
eludstyr.

Desuden - tryk på kørecomputerens "read"-knap samtidig med at du
trykker to gange på "tågebaglys" med tændingen til eller motoren i
tomgang. Herefter vises evt. fejlkoder i bilens info-display. Har den
fejlkoder skal du bede om en udlæsning inden du beslutter dig, der kan
være sensorer i motorstyringen der er dyre at skifte.

Derudover kan du risikere at få bilen underkendt til syn på grund af
sliddele i styretøjet (styrekugler etc.). Det er ikke sindsygt dyrt at
skifte men mere irriterende - og du kan som regel ikke mærke det på en
prøvetur.

Ellers synes jeg interiøret godt kan komme til at se kedeligt ud
selvom det er slidstærkt nok - og det kan du jo sagtens tjekke
visuelt.

I min bil gik bremseservoen i stykker efter 160kkm. Det koster 10.000
at skifte. Du tjekker servoens stand ved at holde bilen stille i
tomgang. Siden trykker du bremsepedalen HELT i bund og holder den der
et par sekunder, dernæst gentager du 4-5 gange. Du må IKKE kunne luft
der "fiser ud" nogen steder for så er pakningen i bremseservoen i
stykker og man kan kun skifte hele servoen. Det gør ikke noget at du
kan høre "luft" i det øjeblik du træder ned på pedalen.

Det burde være en solid nok bil, men du vil helt sikkert få
reparationer på el-systemet og undervognen. Jeg ville sætte 10.000 dkk
af til dette om året udover service.

VH Esben