OT til dels, men det er alligevel noget vi~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-06-10 20:20

Konen og jeg sad her i forbindelse med oliekatastrofen hos BP
og vendte tankerne lidt tilbage i tiden. Hvad var det nu BP
var blevet til i DK (hvis de stadig er her).

Gulf blev til Q8 (det er sikkert)
Esso blev til Statoil (usikker)
BP blev til Hydro Texaco (usikker)
Kom selv med flere

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Henrik B.

Dato : 17-06-10 20:45

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen

> Gulf blev til Q8 (det er sikkert)

Korrekt. D.v.s. at Gulf blev til D.F.O., som så blev til Q8. )

> Esso blev til Statoil (usikker)

?? Esso-produkter distribueres i dag af OK i Danmark.

> BP blev til Hydro Texaco (usikker)

Mener jeg også.

Haahr blev til Statoil - selvom han er startet op med Haahr igen.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Christian Stidsen

Dato : 17-06-10 21:05

> [...]
>
> Mener jeg også.
>
> Haahr blev til Statoil - selvom han er startet op med Haahr igen.

Jeg husker ikke hvem der overtog BP's stationer i Danmark, men de har
stadigvæk en stor forretning i Danmark med salg af gas, smøreolier o.l.
Dog kan man ud fra http://www.lfvk.dk/gamle_tankstationer.htm få en
formodning om at det også var Q8 der opkøbte BP-stationerne idet der ved
BP-billeder står "Venligst udlånt af Q8"

Esso blev i Danmark opkøbt af Statoil i 1986 (Wikipedia)

Haahr lavede en aftale med Statoil om at han ikke måtte starte nye stationer
i XX antal år efter salget, og da XX år var gået startede Haahr igen! :)

M .v.h.

Christian

Fra : Armand

Dato : 17-06-10 21:43

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> og vendte tankerne lidt tilbage i tiden. Hvad var det nu BP
> var blevet til i DK (hvis de stadig er her).

Min barndoms BP blev til en Metax og er nu en OK, mens dén i den anden
ende af byen blev til Q8 og siden F24!
F24 er vist Q8's lavprisselskab og rodet med min barndoms BP skyldes
vist at det var en privat tankstation i forbindelse med
VolkeWogns-forhandleren :-/

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 17-06-10 21:57

> [...]
> at det var en privat tankstation i forbindelse med VolkeWogns-forhandleren

Jeg kan godt lide du snakker om "min barndoms BP"

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-10 22:13

"Andersen [3650]" skriver:

> BP blev til Hydro Texaco (usikker)

Fra Q8's hjememside:

Historie

Q8 fejrede sit 25 års jubilæum i 2008 i dansk og europæisk sammenhæng.
Vi benyttede lejligheden til at lancere en ny vision for vores arbejde
og tilstedeværelse.

Q8 i Danmark har gennemgået mange forandringer i løbet af de første 25
år. Med det øgede fokus på miljø- og klimaspørgsmål er det sikkert, at
de næste 25 år vil stille endnu større krav til vores arbejde og
udfordre vores viden og evne til at tilbyde løsninger og produkter,
som afspejler den nye virkelighed.

Vi har udvalgt en række begivenheder, som, vi synes, er beskrivende
for vores første 25 år i Danmark:

*
2009
Q8 kan i marts slå dørene op til Qvik To Go station nummer 50.
Q8s online salg af fyringsolie sætter rekord i januar med 617 ordrer
på en uge svarende til 687.000 liter.

*
2008
Q8 fejrer 25 års jubilæum og markerer lejligheden med fest i
Parken i København for samtlige ansatte i firmaet.

*
2007
F24, Q8s kæde af automatanlæg, markerer sig for alvor og viser
stor vækst.

*
2006
Den resterende del af distributionen outsources og en
udfordrende forandringsproces betinget af priskrigen er tilendebragt.
Q8 lancerer butikskonceptet Qvik To Go og påbegynder modernisering af
servicestationer over hele landet.

*
2005
Automatanlægskonceptet F24 udbygges for alvor, og en række Q8
servicestationer konverteres til F24 anlæg.

*
2004
Q8 outsourcer varmeservice og en del af distributionen.

*
2003
Der udbryder priskrig på benzin og diesel. Priskrigen
igangsætter en trimning af organisationen betinget af faldende
indtjening.

*
2001
Q8 lancerer sin første biologisk nedbrydelige smøreolie.

*
2000
Q8 introducerer oliebestilling via internettet. Q8.dk kåres
samme år til branchens bedste online site.

*
1996
Q8 indfører som det første og hidtil eneste olieselskab
"QvikTanken". På QvikTanken kan der betales ved standeren, og prisen
er den samme som på et ubemandet anlæg.

*
1994
Det sidste bly i benzinen forsvinder og erstattes af det
uskadelige kalium. Q8 lancerer "Sprinkler-tanken", et tidligt omtanke
tiltag som sparer miljøet for 15 tons affald om året i form af tomme
plastdunke. Spinklervæsken i tanken er siden kåret som den bedste på
markedet.

*
1993
Q8 introducerer "Q8 Specialbenzin" på det danske marked.
Miljøbenzin er specielt beregnet til mindre benzinmotorer, hvor
brugeren kommer i tæt kontakt med dampe fra produktet eller
udstødningsgassen fra motoren. Reduceret indhold af aromatiske
kulbrinter og lavt damptrykket giver betydeligt færre dampe.

*
1987
Q8 køber BP i Danmark. To år senere er samtlige BP stationer
konverteret til Q8 stationer.

*
1986
Gulf-logoet udskiftes med Q8-logoet i hele Europa på samme dag,
den 4. september.

*
1984
Q8 introducerer som det første olieselskab i Europa blyfri
benzin.

*
1983
Kuwait Petroleum Corporation køber Gulf Oil Holland, Belgien,
Luxembourg, Sverige og Danmark. Selskabet er ikke umiddelbart synligt
i Danmark, da servicestationerne fortsat anvender Gulfs logo, men Gulf
i Danmark hedder nu juridisk Kuwait Petroleum (Danmark) A/S.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 22:39

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> Konen og jeg sad her i forbindelse med oliekatastrofen hos BP
> og vendte tankerne lidt tilbage i tiden. Hvad var det nu BP
> var blevet til i DK (hvis de stadig er her).

Hvad blev der af Caltex ?..

mvh/bjørn J.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-10 22:42

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad blev der af Caltex ?..

De blev svjh. til Texaco.....
som igen blev til Uno X...
som blev til YX Benzin....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 22:52

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De blev svjh. til Texaco.....
> som igen blev til Uno X...
> som blev til YX Benzin....

Lidt nostalgi fra da far var barn..)

http://www.caltex.nu/

mvh/Bjørn J.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 17-06-10 23:21

"Bjørn J."
> Hvad blev der af Caltex ?..
>
> mvh/bjørn J.
************
Øh, hed det ikke Calpam i Danmark ?

Eller husker jeg meget forkert .....

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 23:24

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjørn J."

> ************
> Øh, hed det ikke Calpam i Danmark ?
>
> Eller husker jeg meget forkert .....

Det tror jeg.

Det skiftede nok snarere navn til Texaco.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 23:25

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg.
>
> Det skiftede nok snarere navn til Texaco.

....men først over til Chevron.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 23:30

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øh, hed det ikke Calpam i Danmark ?

Var Calpam ikke kun fyringsolie ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-06-10 23:00

> [...]

> og vendte tankerne lidt tilbage i tiden. Hvad var det nu BP
> var blevet til i DK (hvis de stadig er her).

Hvad blev der af Chevron..?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-06-10 06:55

> [...]
> Kom selv med flere
>
> Hvor jeg bor, blev Texaco til Dyreklinik - men det er vist et meget lokalt

Mvh
Keld

Fra : tiper

Dato : 18-06-10 01:59

On 17 Jun., 21:20, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:
> [...]
> og vendte tankerne lidt tilbage i tiden. Hvad var det nu BP
> var blevet til i DK (hvis de stadig er her).

Boede lige ved siden af BP's kontor i Sorgenfri. Og ja, som andre også
skriver, blev det til Q8