Ødelagt kammarats PC, hvad dækker?
Fra : Lars Arup

Dato : 16-06-10 12:29

Min datter går på efterskole og hun har sammen med 4 "medsøstre" erkendt at
have leget med vand hvorved en 5'te elev fik vand i hovedet hvilket gik ud
over den bærbare han havde i hånden. Efter sigende var PC'en en hun havde
lånt af en anden elev på skolen.

Hvem skal dække og med hvor meget?
PC'en er ret præcist 2 år gammel og har kostet 5000,- fra ny.

Skolen foreslår at de 5 forældre dækker med 1000,- hver, men det synes jeg
er lidt meget for
en 2 år gammel PC.

Hvis forsikring (om nogen) ville kunne komme på tale i dette tilfælde?

MVH Lars Arup

Fra : Jubiii

Dato : 16-06-10 13:02

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> PC'en er ret præcist 2 år gammel og har kostet 5000,- fra ny.
>
> Skolen foreslår at de 5 forældre dækker med 1000,- hver, men det synes

Nej, det må være prisen for anskaffelsen af en ny, evt. brugt computer
(bærbar velsagtens?)

> Hvis forsikring (om nogen) ville kunne komme på tale i dette tilfælde?

Mon ikke forsikringer har en klausul mod skader der sker "med vilje"?
Indboforsikring, hvis "skaden" var sket i ejerens hjem.
Ansvarsforsikring enten personlig (alder) eller forælder til den
skadeforvoldende.
Skadeforvolderen vil jeg tolke som den 5'te, da denne var tilstede og
ikke beskyttet computeren ved en begivenhed der kunne forudses blive
skadevoldende på computeren. (igen alder)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-06-10 16:29

"Jubiii" <jubiii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> beskyttet computeren ved en begivenhed der kunne forudses blive
> skadevoldende på computeren. (igen alder)

Mener du alvorligt, at den person, som de andre hældte vand på, burde have
forudset at "om lidt kommer der nogen og leger med vand. Det rammer sikkert
mig, så jeg må hellere pakke pcen ind i plastic. Som jedg læser det var
vedkommende ikke selv involveret i vandlegen.

Jan

Fra : Jubiii

Dato : 16-06-10 16:50

> [...]

> rammer sikkert mig, så jeg må hellere pakke pcen ind i plastic. Som
> jedg læser det var vedkommende ikke selv involveret i vandlegen.

Det er min tolkning, kom med din egen.

Fra : Hauge

Dato : 16-06-10 17:50

Jubiii skrev:
> Det er min tolkning, kom med din egen.

Har *din* tolkning noget med jura at gøre? Mon ikke bare du skulle i
dk.snak?

/Hauge

Fra : Peter

Dato : 16-06-10 19:36

"Jubiii" <jubiii@msn.com> skrev i en meddelelse
> Det er min tolkning, kom med din egen.

Nu har du jo så'en set også kun forstand på cykler.....sååå

Peter

Fra : Jubiii

Dato : 16-06-10 20:59

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Jubiii" <jubiii@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
> Nu har du jo så'en set også kun forstand på cykler.....sååå
>
> Peter

prøv at læse fundatsen, ik'. og dit pis hører til i en snakgruppe.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-10 21:51

> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> prøv at læse fundatsen, ik'. og dit pis hører til i en snakgruppe.

Har du selv læst den?

Der må fandeme være et eller andet i stykker i hovedet af dig, når du ikke
fatter at ikke-juridiske kommentarer er uønskede. Du henviser gang på gang
selv til den fundats, men når det kommer til selv at overholde den, så
glipper det helt fuldstændig fantastisk.

--
Per

Fra : KT

Dato : 16-06-10 21:37

KLAP NU HESTEN - JUBIIlidiot !!!!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-06-10 15:38

On 16/06/2010 14:01, Jubiii wrote:
> "Lars Arup"<lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
[...]
> Nej, det må være prisen for anskaffelsen af en ny, evt. brugt computer
> (bærbar velsagtens?)

En PC falder jo i værdi med tiden, så kr 5000 er for meget.

En større desktop er vel næsten halveret i værdi på 24 måneder, gætter
jeg på, men det går nok lidt langsommere med low-end-maskiner, og måske
også med bærbare.

--
Peter Knutsen

Fra : kjaer

Dato : 16-06-10 20:38

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> En større desktop er vel næsten halveret i værdi på 24 måneder, gætter
> jeg på, men det går nok lidt langsommere med low-end-maskiner, og

Man kan jo ikke gå hen og købe en 5 år gammel computer. Hvis ofret skal have
en anden må det jo blive en ny i tilsvarende kvalitet.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-06-10 04:32

On 16/06/2010 21:38, kjaer wrote:

> Man kan jo ikke gå hen og købe en 5 år gammel computer. Hvis ofret skal
> have en anden må det jo blive en ny i tilsvarende kvalitet.

Vrøvl. Når man køber en computer må man tage højde for at den har en
*begrænset* holdbarhed, en 2-6 år alt efter hvor krævende man er, og
derfor bør man allerede straks begynde at spare op til den næste computer.

--
Peter Knutsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-10 17:29

> [...]
> beskyttet computeren ved en begivenhed der kunne forudses blive
> skadevoldende på computeren. (igen alder)

Dit indlæg er rent gætværk og ujuridisk. Du er bare en dårlig troll.

--
Per

Fra : Henning

Dato : 16-06-10 15:04

On Wed, 16 Jun 2010 13:29:16 +0200, "Lars Arup"
<lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> PC'en er ret præcist 2 år gammel og har kostet 5000,- fra ny.
>
>Skolen foreslår at de 5 forældre dækker med 1000,- hver, men det synes jeg

Hvad koster en reparation? Det er vel den der skal dækkes.

Fra : Jean

Dato : 16-06-10 22:09

Henning skrev:
> Hvad koster en reparation? Det er vel den der skal dækkes.

Rep. af en fugtskade, hvor bundkortet har taget skade koster nemt
3.000-6.000 kr.

Jeg arbejder i detailhandlen, og sender jævnligt bærbare ind og behandler
tilbud, og det kan sjældent svare sig, hvis bundkort er
fugtskadet/stødskadet.

Mvh Jean.

Fra : Henning

Dato : 17-06-10 07:45

On Wed, 16 Jun 2010 23:08:51 +0200, "Jean"
<jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg arbejder i detailhandlen, og sender jævnligt bærbare ind og behandler
>tilbud, og det kan sjældent svare sig, hvis bundkort er

Enig, men kan skolen tage stilling til dette på forhånd? Som
udgangspunkt bør maskinen sendes til rep, skaden meldes til
forsikring, derefter kan man tage stilling til hvad der skal ske.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-06-10 16:47

> [...]

> er lidt meget for
> en 2 år gammel PC.
>
> Hvis forsikring (om nogen) ville kunne komme på tale i dette tilfælde?

Jeg synes de er sluppet billigt.

Vedkommende skal jo anskaffe en ny bærbar PC - 5.000,- er vel prisen for
sådan en fætter?!

Desuden skal vedkommende bruger en masse tid på at genskabe sin computer
enten fra en backup eller direkte fra disken, hvis den vel og mærke
stadigvæk duer?

Så jo en tusse hver fra idioterne er ganske rimeligt.

PS. I øvrigt har jeg meget, meget svært ved at se at det er forældrene
der skal til lommerne. På den måde lærer børn aldrig at passe på deres
egne ting endsige andres.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : KT

Dato : 16-06-10 19:45

Man finder vel bare ud af hvad en tilsvarende ny med samme kapacitet og
bestykning vil koste d.d.
Det er den værdi maskinen har for ejeren uanset hvor gammel den måtte være.

Det giver jo ikke mening blot at nedskrive på den pris som er givet for et
par år siden - sålænge brugsværdien er på samme niveau er aldersforringelsen
fuldstændig underordnet.

Knud

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 17-06-10 07:15

On Wed, 16 Jun 2010 20:44:52 +0200, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

>Det giver jo ikke mening blot at nedskrive på den pris som er givet for et
>par år siden - sålænge brugsværdien er på samme niveau er aldersforringelsen
>fuldstændig underordnet.
Gider du lige forklare dette til mit forsikringsselskab ?

For de benytter jo ligepræsist nedskrivning af værdi pga. alder, bla.
på IT udstyr, cykler, hårde hvidevare, biler, "elektronik" i det hele
taget.
Alle tingene har jo ret beset samme brugsværdi sålænge de ellers
virker efter hensigten.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-06-10 08:47

Hans Kjærgaard wrote:

> [...]
>
> For de benytter jo ligepræsist nedskrivning af værdi pga. alder, bla.
> på IT udstyr, cykler, hårde hvidevare, biler, "elektronik" i det hele

Det er lige præcis sådan det altid fungerer. Her er pc'en to år gammel,
dvs. man er ude over købelovens reklamationsfrist, så har den mistet en
stor del af sin værdi. En fire år gammel pc er intet værd
erstatningsmæssigt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 17-06-10 10:02

On 17-06-2010 09:47, Erik Olsen wrote:
> [...]
> gammel, dvs. man er ude over købelovens reklamationsfrist, så har den
> mistet en stor del af sin værdi. En fire år gammel pc er intet værd

Ja, det er helt i orden at ødelægge andres computere hvis de er over 4
år gamle. Så er de alligevel ingenting værd.

Ivan Johansen

Fra : Jubiii

Dato : 17-06-10 11:23

"Ivan Johansen" <NG5@Padowan.remove.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det er helt i orden at ødelægge andres computere hvis de er over 4
> år gamle. Så er de alligevel ingenting værd.

Tag lige og peg på den tekst hvor Erik skriver eller blot underforstået
mener det!!!

Fra : Susi

Dato : 17-06-10 11:41

"Jubiii" <jubiii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Ivan Johansen" <NG5@Padowan.remove.dk> skrev i meddelelsen

> Tag lige og peg på den tekst hvor Erik skriver eller blot underforstået
> mener det!!!

Lommeprokurator.

Fra : KT

Dato : 17-06-10 16:02

JUBIIlidiot - ti stille!

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-06-10 18:58

Ivan Johansen wrote:

> Ja, det er helt i orden at ødelægge andres computere hvis de er over 4
> år gamle. Så er de alligevel ingenting værd.

Skrev jeg det?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-06-10 04:34

On 17/06/2010 08:14, Hans Kj�rgaard wrote:
> [...]
>
> For de benytter jo ligepræsist nedskrivning af værdi pga. alder, bla.
> på IT udstyr, cykler, hårde hvidevare, biler, "elektronik" i det hele

Men forhåbentlig nedskriver de computere væsentligt hurtigere end
eksempelvis cykler eller hårde hvidevarer?!?!

--
Peter Knutsen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 16-06-10 21:44

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er lidt meget for
> en 2 år gammel PC.
>
> Hvis forsikring (om nogen) ville kunne komme på tale i dette tilfælde?

Har skolen ikke en forsikring der på een eller måde kan dække denne skade?
--
MVH.
Finni

Fra : SvenP

Dato : 16-06-10 22:39

Jeg vil tro der er en chance for at din eventuelle familie forsikring vil
dække. Det er netop sådanne tåbelige handlinger, evt. begået i kådhed, der
dækkes.

Sven

Fra : CC

Dato : 17-06-10 13:05

"Lars Arup" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> er lidt meget for
> en 2 år gammel PC.
>
> Hvis forsikring (om nogen) ville kunne komme på tale i dette tilfælde?

En elev udpeges som "synderen". Dennes forældre melder det til sin
forsikringen.
Alle 5 forældre dækker selvriskoen + restbeløbet op til kr. 5.000
Beløbet afleveres til skadeslidte.

Fra : Ole C

Dato : 17-06-10 14:02

CC skrev blandt andet:

> En elev udpeges som "synderen". Dennes forældre melder det til sin
> forsikringen.
> Alle 5 forældre dækker selvriskoen + restbeløbet op til kr. 5.000
> Beløbet afleveres til skadeslidte.

- som så kan købe en maskine, der er dobbelt så god, som den der kostede
5000 kr. for to år siden.
Ja, så skulle han da nok være tilfreds...

--
vh
Ole C

Fra : CC

Dato : 17-06-10 14:51

"Ole C" skrev i meddelelsen ...

> - som så kan købe en maskine, der er dobbelt så god, som den der kostede
> 5000 kr. for to år siden.
> Ja, så skulle han da nok være tilfreds...

Så drop alt om forsikring. Find en magen til (samme fabrikat, model, årgang
etc.) i den blå avis eller tilsvarende brugtmarked.
Del udgiften mellem de 5 forældre. (Husk at indregne arb. løn for den, der
skal bruge tid på at jagte, når vi nu er i afdelingen for fluekneppperi)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 17-06-10 21:20

Ole C tastede følgende sludder:

> - som så kan købe en maskine, der er dobbelt så god, som den der kostede 5000
> kr. for to år siden.

Tag en dyb indånding og hold den lidt, fortsæt øvelsen til du har fået
det bedre, hjernen mangler tydeligvis ilt... det er det samme som at
sige en tilsvarende kan købes for 2500kr. og det gætværk kommer du med
UDEN ar ane en dyt om hvad for en maskine der er tale om...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ole C

Dato : 17-06-10 21:42

Brian Vestergaard skrev blandt andet:

> [...]
> sige en tilsvarende kan købes for 2500kr. og det gætværk kommer du med
> UDEN ar ane en dyt om hvad for en maskine der er tale om...

Og efter et antal dybe og vederkvægende ind- og udåndinger, fastholder jeg
min påstand om, at man i dag kan få en langt bedre maskine for 5000 kr., end
den der blev købt for det samme beløb for to år siden.
Har netop indkøbt en maskine til en bekendt for 3200 kr., der på alle
områder overgår den i øvrigt udmærkede bærbare, jeg selv anskaffede mig for
to år siden til 5200 kr.
Det er ellers næppe en hemmelighed for ret mange, at det går endog meget
stærkt i pc-branchen....

--
vh
Ole C

Fra : Klaus G.

Dato : 20-06-10 11:21

> [...]
> for to år siden til 5200 kr.
> Det er ellers næppe en hemmelighed for ret mange, at det går endog meget
Enig. Jeg købte en bærbar til 6500kr. for 4mdr siden, den er nu allerede
blevet 1000kr. billigere.

Jeg ville aldrig gå med til at skulle betale fuld sum af noget gammelt IT
udstyr...

Jeg har et ældre grafikkort, gav 18xxkr. for 1½år siden. Brugt prisen i dag
er, hvis man er heldig, 500kr., nyprisen ligger på 1200kr. Eller man kan
købe nyeste generation grafikkort i dag som yder 70% mere og til en pris på
1300kr.

En hurtig søgning på edbpriser.dk viser at for bare 3500kr. kan man få
19forskellige laptops, hvis eneste krav er minimum en 15.4" skærm. Så
5000kr. er helt absurd at forlange.

--
Klaus G.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-06-10 13:03

Klaus G. udtrykte kvalmt og præcist:
> Jeg ville aldrig gå med til at skulle betale fuld sum af noget gammelt IT
> udstyr...

Sådan er livet bare når man ødelægger andres ting... dine venner må
være stolte af sådan en som dig.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Klaus G.

Dato : 21-06-10 16:11

> Sådan er livet bare når man ødelægger andres ting... dine venner må være
> stolte af sådan en som dig.
"Sådan er livet"? Hvad er det for en omgang pis at fyre af? Det giver sq da
ingen mening at betale nypris på noget som er to år gammelt, hvor
udviklingen går i fuld galop? Det kan da kun være rimligt at finde en
tilsvarende vare.

Hvis en eller anden totalskader min bil, så forlanger jeg da heller ikke
265.000kr. som jeg betalte for 2år siden? Nej så får jeg da kun en
tilsvarende bil igen. Er det så heller ikke rimeligt?

--
Klaus G.

Fra : Jubiii

Dato : 18-06-10 02:01

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sige en tilsvarende kan købes for 2500kr. og det gætværk kommer du med
> UDEN ar ane en dyt om hvad for en maskine der er tale om...

Uanset mærke og model, siger du velsagtens at erstatningsbeløbet skal
være for den værdi computeren har "i dag"?
Har du belæg for det?

Fra : Lars Arup

Dato : 19-06-10 10:10

Tak for alle indlæg specielt dem fra CC, Finni, og Henning gav lidt
inspiration til det videre arbejde.

MVH Lars Arup