Stafetten: Døden :-)
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 16-06-10 13:27

Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Jeg lægger ud med:
Chris de Burgh - Spanish Train
http://www.youtube.com/watch?v=7yKVhbIBgso
Dette er ikke den officielle video, men den er faktisk rigtig god.....

Kom friske.....

VH Pernille
--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Max

Dato : 16-06-10 14:46

Hej Pernille

> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet

Denne her er selvskreven

Eagles - Hotel California
http://www.youtube.com/watch?v=QgLfoQfmSQ4

og en mere med samme tema

Sailor - Quay Hotel
http://www.youtube.com/watch?v=hOQObUwQxBs

og Chris de Burgh bragte du selv på banen
http://www.youtube.com/watch?v=8kNwvIEQsg0

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-06-10 15:01

On 16-06-2010 14:27, Pernille Højgaard wrote:
> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

'U2' med tragedien som er aktuel i disse dage: "Bloody Sunday":

http://www.youtube.com/watch?v=JFM7Ty1EEvs

Billie Holiday med "Gloomy Sunday":

http://www.youtube.com/watch?v=zBIqLqUenz0&feature=related

Og så til noget 'lystigere'.
Gordon MacRae og Rod Steiger fra filmudgaven af "Oklahoma", "Pore Jud is
Daid":

http://www.youtube.com/results?search_query=oklahoma+musical+rod+steiger&aq=f

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-06-10 15:25

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i meddelelsen

> Stafetten bliver denne gang Døden.

Jamen Jøsses, hvor bliver man i godt humør.
Så skal vi have den her, selv om den har været i en anden tråd. Den er
nemlig selvskreven her også.

Det er sangen "Vores Datter" som fremføres af den finlands-svenske
danseband "Tommys". Den udkom i 1991 og dengang var forsangeren Hans "Hasse"
Martin. Han er dog trådt ud af orkesteret siden.
Sangen er en virkelig historie for Hans Martin. Sangen er lavet til ære
for hans egen datterer. Da hun blev født i 1991 levede hun kun i få uger,
før hun drog til himmels. Vist nok 3 uger.
Sangen er extrem følelsesbetonet og mange vil nok have gang i
engangs-lommetørklæderne, når de hører sangens tekst og når de ved at
historien er virkelig. Forsangerens egen historie. Prøv at lytte efter
teksten, da den fortæller den sandfærdige historie om han datter.

Der synges om at hun kom til verden en sommerdag så skøn og grønne enge og
fuglesang så skøn.
Men det blev ikke sådan, at du fik lov at blive her. Du var hos os en lille
stund, så drog du af sted -
du vendte om. Og så spørges der, hvordan der er i himlen - findes der engle
der?.
Ser du sommetider ned på os. Vi savnder dig sådan - både søster, mor og far.
Hvis du havde levet hos os til nu, så havde du været 18 år, dine bedste
ungdomsår.'
Men sådan skulle det ikke gå - du fik´ikke lov at blive her.
Måske ses vi en anden gan - i en anden verden.

VRÆHHLLLL......... - Det ergodt nok en extrem sørgmodig sang - og melodien
er også sørgmodig.

http://www.youtube.com/watch?v=QXzMFfbknEk

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-06-10 15:29

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Så kommer man ikke udenom Billie Holidays Strange Fruit, der handler
lynchning af sorte i sydstaterne:

http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-06-10 16:03

On Wed, 16 Jun 2010 14:27:26 +0200, Pernille Højgaard wrote:

> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet
> end der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Nick Cave & PJ Harvey - Henry Lee
http://www.youtube.com/watch?v=Drhg9iAlJZA

Skinny Puppy - Killing Game
http://www.youtube.com/watch?v=wRVDAwgsfUU

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-06-10 16:17

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=7yKVhbIBgso
> Dette er ikke den officielle video, men den er faktisk rigtig god.....

Jeg ville hellere have bragt dette nummer med Fairport Convention, men den
kunne jeg ikke finde. Shirley Collins gør det nu også ganske nydeligt. Og
den nydelige sang handler om døden i en af dens værste afskygninger: The
Murder of Maria Marten.
http://www.youtube.com/watch?v=qhr4P1W1HWY

Kinks og ikke mindst Dave Davies fik et pænt hit med Death of a Clown
http://www.youtube.com/watch?v=CK-Po-IGY8k

Også I dont like Mondays handler jo desværre i høj grad om døden. Boomtown
Rats:
http://www.youtube.com/watch?v=qBmJOlkxDEk&feature=related

Cockney Rebel og Steve Harley synger særdeles smukt om rejsen mod døden:
Death Trip. Og så holder jeg meget af det symfoniske mellemspil. Selv om det
er et langt nummer bør man nyde det hele.
http://www.youtube.com/watch?v=KNyTfFIvmUk

Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 16-06-10 17:23

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> writes:

> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Son House - Death Letter
http://www.youtube.com/watch#!v=8jN5vqEyV7g

Ice Cube - Dead Homiez
http://www.youtube.com/watch?v=Xa8ztMrZdps

--
Carl

Fra : Martin Bak

Dato : 16-06-10 16:21

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=7yKVhbIBgso
> Dette er ikke den officielle video, men den er faktisk rigtig god.....

Freddie Mercury beskæftigede sig flere gange med døden. Her et par
eksempler:

The Show Must Go On

Selvom det menes at det er Brian May der har skrevet sangen, handler den
uden omsvøb om Freddies dødsdom i form af hans sygdom.
http://www.youtube.com/watch?v=4ADh8Fs3YdU
Too Much Love Will Kill You

Igen er det Brian May der er sangskriveren. Og igen må det formodes at der
hentydes til Freddies sygdom.
http://www.youtube.com/watch?v=fKFEjZ98Q4s

Bohemian Rhapsody

Denne har Freddie til gengæld selv skrevet. Hvad den egentlige dybere mening
med historien er, hvis der er nogen, er fortsat en hemmelighed. Der er
gætterier i alle retninger.
http://www.youtube.com/watch?v=irp8CNj9qBI

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-06-10 20:55

"Pernille Højgaard" skrev i en meddelelse

> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel >grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Savage Rose og Dear Little Mother
Nok noget af det bedste Danske der er lavet IMHO.
http://www.youtube.com/watch?v=Pcu9VnGdkC0

Roger Waters Two Suns in the Sunset
Sangen afbilder Waters' syn på verdens ende, en atomkrig
http://www.youtube.com/watch?v=DflFG9mD2Pw

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-10 08:14

Pernille Højgaard skrev:

> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel
> grund. Andet end der er skrevet mange smukke sange om
> lige præcis det emne.

Frank Zappa - Stuff Up The Cracks:
http://www.youtube.com/watch?v=yDYMIGnBwos

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-06-10 12:26

On 16-06-2010 14:27, Pernille Højgaard wrote:
> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Det skal en tysk schlager med:

At ryge, "de siger, det kun giver lungesygdom, men.....

'Joint Venture' med "Hank starb an ner Überdosis Hasch":

http://www.youtube.com/watch?v=hSI1IUbAI50&feature=related

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-10 16:07

Pernille Højgaard skrev:

> Stafetten bliver denne gang Døden.

Ingen tråd med den overskrift uden et nummer
med Grateful Dead:
Truckin' - live fra København, april 1972:
http://www.youtube.com/watch?v=vPNgjA4i6gM

--
Herluf :·)

Fra : perhag

Dato : 20-06-10 05:47

On 16 Jun., 14:27, "Pernille Højgaard" <p...@praxis.invalid> wrote:
> Stafetten bliver denne gang Døden.

Så kan man vælge en række numre med John Mogensen, som selv døde
tidligt:

John Mogensen - Den gamle violin

http://www.youtube.com/watch?v=Lq9mS7qzvzw

John Mogensen - Erik Oluf Andersen

http://www.youtube.com/watch?v=fR6om5zQjWs

John Mogensen - Mytteriet på Bounty

http://www.youtube.com/watch?v=iHz9GilFksE

Mytteriet på Bounty findes også i en version med Four Jacks, altså
John Mogensens oprindelige succesgruppe. De fremførte også følgende:

Four Jacks - Tom Dooley

http://www.youtube.com/watch?v=w3kXUL0SdF8

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-06-10 13:31

> Four Jacks - Tom Dooley
>
> http://www.youtube.com/watch?v=w3kXUL0SdF8

Som var en genindspilning på dansk af Kingston Trioens version. Her er en
anden, og mere ukendt version af historien om Tom Dooley med den blinde
folkesanger og bluegrass musiker, nu 87-årige og stadigt aktive Doc Watson.
Den ligger noget tættere på den virkelige historie om Tom Dooley, selv om
heller ikke denne fortæller sandheden.

http://www.youtube.com/watch?v=MrRIoOhh-W4&feature=related

Jan

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 20-06-10 21:04

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Mytteriet på Bounty findes også i en version med Four Jacks, altså
John Mogensens oprindelige succesgruppe. De fremførte også følgende:

For John Mogensen får du stafetten

VH Pernille

Fra : Hauge

Dato : 20-06-10 13:43

Pernille Højgaard skrev:
> Stafetten bliver denne gang Døden.

Ja du har ret ;)

Mvh Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-06-10 13:28

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Ja du har ret ;)
>
> Mvh Hauge

Det er godt nok døden, det her.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-10 13:50

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
> Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
> der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

Jeg vil ikke spille musik om døden, men derimod død musik.

Prøv lige at høre hvordan James Last maltrakterer Janis Joplins smukke sang,
og får den til at lyde som et kukur fra Schwartzwald. Fuldstændig uden
følelse, og med militærisk præcision:

http://www.youtube.com/watch?v=58Hu7IsRbfI

Som kontrast er her den levende version, med alle følelser intakte:

http://www.youtube.com/watch?v=OTHRg_iSWzM

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-06-10 14:20

> [...]
> sang, og får den til at lyde som et kukur fra Schwartzwald. Fuldstændig
> uden følelse, og med militærisk præcision:

Ja han kan slå hvad som helst ihjel.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-06-10 02:07

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=58Hu7IsRbfI
>
> Som kontrast er her den levende version, med alle følelser intakte:

Oh, nu ved jeg så ikke om vi skal hænge os i detaljer....

Men den er nu skrevet af Kris Kristofferson & Fred Foster. Og oprindeligt
fremført af Roger Miller.... Og efter ham, et utal af kunstnere. Hvor
iblandt Janis Joplin, og sandelig også Kris Kristofferson selv, Kenny
Rogers, Olivia Newton John, Bobby Bare, Loretta Lynn, Bill Haley & Comets,
Waylon Jennings.... Og ja, selvfølgelig, nok en i rækken... James Last....
Men i hvert fald helt sikkert... James Last ødelagde ikke Janis Joplins
smukke sang, for den har aldrig været hendes

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-06-10 15:10

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> Ja han kan slå hvad som helst ihjel.

James Last forstår virkelig at popularisere sange, så de bliver dejligt
lyttevenlige. Det er han meget dygtig til og på alle måder blandt verdens
mest top-professionelle musikere.

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 20-06-10 16:23

meddelelsen news:4c1e212b$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> James Last forstår virkelig at popularisere sange, så de bliver dejligt
> lyttevenlige. Det er han meget dygtig til og på alle måder blandt verdens

Hans version er da altid bedre end Janis Joplins hæse skrig og skrål.

Sangen er indspillet i mange versioner - men jeg har da til gode at høre én,
der er værre end Janis Joplins,

mvh Eva

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-10 19:14

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hans version er da altid bedre end Janis Joplins hæse skrig og skrål.
>
> Sangen er indspillet i mange versioner - men jeg har da til gode at høre
> én, der er værre end Janis Joplins,

I to er da godt nok for musikken, hvad Trabant er for motorsporten :)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-06-10 19:23

> I to er da godt nok for musikken, hvad Trabant er for motorsporten :)

Ja og James Last er for musikken, hvad Stalin var for demokratiet

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-06-10 19:33

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> Ja og James Last er for musikken, hvad Stalin var for demokratiet

.....og Krutte er for musik-nyhedsgruppen, hvad wuwuzela-hornet er for
musikken

tihi gnæk

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 20-06-10 23:21

Hej Eva

> Sangen er indspillet i mange versioner - men jeg har da til gode at
> høre én, der er værre end Janis Joplins,

Hvor må det være kedeligt at være så døv for detaljerne.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-06-10 17:27

On 16-06-2010 14:27, Pernille Højgaard wrote:
> Stafetten bliver denne gang Døden.

'McGuinness Flint':

Oh oh oh oh, when I'm dead and gone
I'm gonna leave some happy woman living on
Oh oh oh oh, when I'm dead and gone
Don't want nobody to morn beside my grave - yeah

http://www.youtube.com/watch?v=G0DttYjN5p8

Henning.

Fra : perhag

Dato : 21-06-10 02:16

On 20 Jun., 22:04, "Pernille H jgaard"
> For John Mogensen f r du stafetten
>
> VH Pernille

Så vender jeg tilbage inden for en rimelig tid.

Foreløbig er jeg blevet inspireret af emnet til at køre en tur til
Vejle for at se det makabre syn af en afdød finhval.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-10 10:10

"perhag" <per.hagemann@gmail.com> skrev i meddelelsen

Så vender jeg tilbage inden for en rimelig tid.

Skal det med "rimelig tid" forstås i Krutte-sammenhæng ?, så siger jeg tak
for kaffe. Internettet kan være afskaffet til den tid.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 21-06-10 10:22

meddelelse news:4c1f2c7e$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Skal det med "rimelig tid" forstås i Krutte-sammenhæng ?, så siger jeg tak
> for kaffe. Internettet kan være afskaffet til den tid.

Luk lokums spalten.

Fra : Hauge

Dato : 21-06-10 10:33

Allan Krautwald skrev:
> Luk lokums spalten.

Hehe, den evigt mavesure er hidsig

Mvh Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-10 11:48

> Hehe, den evigt mavesure er hidsig
>
> Mvh Hauge

Han er sjov når han er sig selv

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 21-06-10 15:58

> Hehe, den evigt mavesure er hidsig
>
> Mvh Hauge

Næeh såmænd ikke....men han skal have et spark hvert halve år

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-06-10 11:48

> "Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:4c1f2c7e$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Luk lokums spalten.

Hvorfor kan du ikke selv. Nå, pyt. Så send mig nøglen

http://www.grineflip.dk/pics/animated/oeffe.gif

Hilsen Åge

Fra : TL

Dato : 22-06-10 12:37

On Wed, 16 Jun 2010 14:27:26 +0200, in dk.kultur.musik "Pernille
Højgaard" <ph@praxis.invalid> wrote:

>Stafetten bliver denne gang Døden. Ikke af nogen speciel grund. Andet end
>der er skrevet mange smukke sange om lige præcis det emne.

En af de, imho, smukkeste:
Mark Knopfler - Piper to the End
<www.youtube.com/watch?v=ZCAtVJSNdQE>