Besøg fra Skat - hvad må de?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-10 14:40

En veninde har en frisørsalon, og fortalte om besøg fra Skat, hvor al
aktivitet skulle stoppes under deres besøg. Har de lovhjemmel til at afbryde
en kundebehandling og tilsidesætte frisørens kalender og dermed de kunder,
som har bestilt tid?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-06-10 14:50

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> afbryde
> en kundebehandling og tilsidesætte frisørens kalender og dermed de kunder,

De skal bare give en begrundelse for hvad de tror er galt, normtal el
andet
ikke stemmer, mistanke sort omsætning.
Hvis det er et service besøg får man besked i forvejen.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-10 14:54

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet
> ikke stemmer, mistanke sort omsætning.
> Hvis det er et service besøg får man besked i forvejen.

Når det er uanmeldt hos en frisør, er det vel typisk for at foretage et
kassetjek. Spørgsmålet går på om de har lov til at afbryde kundebehandlinger
mens de er der - eller om man som frisør har lov til at bede dem vente, til
der er et hul i kalenderen? De kan jo blive og tilse, at der ikke snydes i
mellemtiden.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-06-10 17:27

> [...]
> bede dem vente, til der er et hul i kalenderen? De kan jo blive og tilse,

Told og skat sætter sig ikke ned og venter på det bliver deres tur
de har en begrundet mistanke og går igang og hos en frisør skal de
ikke bruge megen tid før de har undersøgt hvad de skal og evt tager
med hvad de skal bruge af papirer i sagen.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-10 19:49

> [...]
> ikke bruge megen tid før de har undersøgt hvad de skal og evt tager
> med hvad de skal bruge af papirer i sagen.

Jeg er udemærket klar over, at de ikke sætter sig ned og venter på, at det
bliver deres tur - spørgsmålet går stadig på, om de har lovhjemmel til at
tilsidesætte driften af virksomheden.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-10 13:25

On 15 Jun., 15:40, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:
> [...]
> en kundebehandling og tilsidesætte frisørens kalender og dermed de kunder,

Skattekontrolloven §6
----

Stk. 4. Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til
hos de i stk. 1 og 2 nævnte på stedet samt på arbejdssteder uden for
den erhvervsdrivendes lokaler, herunder transportmidler, der anvendes
erhvervsmæssigt, at gennemgå deres regnskabsmateriale med bilag og
andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, og
foretage opgørelse af kassebeholdning og lignende. Efter samme regler
har told- og skatteforvaltningen adgang til hos erhvervsdrivende at
foretage opgørelse og vurdering af lagerbeholdninger, besætning,
inventar, maskiner og andet driftsmateriel. Ejeren og de hos denne
ansatte skal yde told- og skatteforvaltningen fornødne vejledning og
hjælp ved kontrollen. Kontrol som nævnt i 1. pkt. kan dog ikke
gennemføres på en ejendom, der tjener til privatbolig eller
fritidsbolig.

------------

Bemærk venligst 2. sætning: Ejeren og de hos denne ansatte _skal yde_
told- og skatteforvaltningen fornødne vejledning og hjælp ved
kontrollen.

Der er altså ikke noget valg!

privat kommentar og alt det der fnidder fnadder.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-10 21:08

Carsten Riis wrote:

> Bemærk venligst 2. sætning: Ejeren og de hos denne ansatte _skal yde_
> told- og skatteforvaltningen fornødne vejledning og hjælp ved
> kontrollen.
>
> Der er altså ikke noget valg!

Der står ikke at ejeren skal smide alt hvad han/hun har i hænderne,
herunder undlade at betjene betalende kunder.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-10 21:51

Carsten Riis wrote:

> Og hvad er det du ikke forstår ved: skal yde den fornødne vejledning
> og hjælp ved kontrollen?

Ja, og offentlige myndigheder skal svare borgerne "hurtigst muligt" blah
blah blah. Jeg kan ikke se hvordan den "fornødne vejledning" medfører at
den erhvervsdrivende skal smide betalende kunder ud som OP nærmest lagde
op til.

--
Jesper Lund