Multifunktionsværktøj med kniv over 7 cm.?
Fra : Sten Bo

Dato : 15-06-10 13:38

Er det lovligt hvis den er placeret i campingvogn på ferietur?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-10 13:51

> Er det lovligt hvis den er placeret i campingvogn på ferietur?

Hvad med brødkniven, du også har placeret i campingvognen

Fra : Sten Bo

Dato : 15-06-10 15:06

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med brødkniven, du også har placeret i campingvognen

Ja, hvordan m den? Du svarer m et spørgsmål som jeg ikke har svaret på.

Du mener altså at campingvognen eller en autocamper kan sidestilles m
hjemmet.

Hvad er bøden for øvrigt hvis den ligger ovre i det trækkende køretøj. Skal
man stadig ind og sidde?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-06-10 16:02

> [...]
>
> Ja, hvordan m den? Du svarer m et spørgsmål som jeg ikke har svaret på.
>

> Du mener altså at campingvognen eller en autocamper kan sidestilles m

Jeg svare med et spørgsmål, fordi jeg ikke kender svaret.
En brødkniven er også ulovlig, hvis du går rundt med den uden for hjemmet,
fuldstændig lige som dit multifunktionsværktøj med kniv over 7 cm, eller en
billig hobbykniv for den sags skyld.
Hvis brødkniven må ligge i en campingvognen , vil det være naturligt at
hobbykniven og multifunktionsværktøj også må, men pas på. Der er vist ikke
mange, der helt kan gennemskue konsekvenserne af knivloven, før en dommer
har fortolket de enkelte tilfælde.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 20:36

> [...]
> mange, der helt kan gennemskue konsekvenserne af knivloven, før en dommer

Hvis det ikke kan fastlåses i udfoldet tilstand, så er det efter min mening
ikke ulovligt. (våbenlovens §4stk 1)
Mvh
Mads

Fra : Martin Bak

Dato : 15-06-10 17:01

> [...]
> mange, der helt kan gennemskue konsekvenserne af knivloven, før en dommer

Kodeordet er vist "anderkendelsesværdigt formål". Det kan man med rimelighed
sige at brødkniven har i en campingvogn, hvorimod multifunktionsværktøjet
muligvis af en nidkær dommer ville blive anset som at være inderligt
overflødigt samme sted.
Det er stadig en individuel vurdering, i første omgang af betjentene der
finder kniven, og i anden omgang en dommer, der afgør om man får sig en uges
ferie i fred og ro.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jubiii

Dato : 16-06-10 03:58

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Kodeordet er vist "anderkendelsesværdigt formål". Det kan man med
> rimelighed sige at brødkniven har i en campingvogn, ..........

Nej, kodeordet er "husholdning".

> Det er stadig en individuel vurdering, i første omgang af betjentene
> der finder kniven, og i anden omgang en dommer, der afgør om man får
> sig en uges ferie i fred og ro.

Tja, du mener nok fængsel, så må jeg konstatere, at du hverken ser tv
eller hører nyheder, hvor rapporter om livet i fængslerne tit handler om
bandemedlemmers hærgen og dominans over andre fanger.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-06-10 09:09

> [...]
> multifunktionsværktøjet muligvis af en nidkær dommer ville blive anset som
> at være inderligt overflødigt samme sted.

Se, det er jo netop der vi har problemet.
Jeg, og sikkert mange andre, kan fint se det "anerkendelsesværdigt formål" i
at have et multifunktionsværktøj med i campingvognen (dåseåbner,
proptrækker, skruetrækker osv). Risikoen er bare at en betjent er af en
anden opfattelse, som du åbenbart også er, så det i sidste ende er en
dommer, der skal afgøre det.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-06-10 10:34

Beklager at jeg kom til at poste direkte. Her er det...

Fra : Martin Bak

Dato : 17-06-10 20:16

> [...]
> sag fra Bornholm,
> http://www.bornholm.nu/?Id=28493
>
> der så bare ikke har så meget m mulitifunktionværktøj i campingvogn at

Nej, det har slet slet ikke noget med campingvognen at gøre. At have en
ulovlig kniv med sig i lufthavnen kan, foruden at det er torskedumt, meget
vanskeligt argumenteres som betinget af et anderkendelsesværdigt formål.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Simon

Dato : 15-06-10 18:39

On 15-06-2010 14:38, Sten Bo wrote:
> Er det lovligt hvis den er placeret i campingvogn på ferietur?

Hvis det er et 'anerkendelsesværdigt formål' er følgende lovligt: Klinge
op til 12 cm, ikke-låsbar; både fast eller foldekniv.

http://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/knive_vaabenloven.htm

Særtilfælde: Hvis den indeholder et enhåndsbetjent folde-blad (hvilket
nogen multitools gør); så er den ulovlig i enhver situation.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127786 : §15 5)

--
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-06-10 13:01

Jubiii wrote:
> Tja, du mener nok fængsel, så må jeg konstatere, at du hverken ser tv
> eller hører nyheder, hvor rapporter om livet i fængslerne tit handler om
> bandemedlemmers hærgen og dominans over andre fanger.

Hvis man skal ind og sidde for brud på knivloven så havner man jo
nok typisk i et åbent fængsel..

Jeg har for nylig afsonet 14 dage af en dom på 9mdr, men måtte ud
igen da sagen skal for højesteret (hurra for kordinering hos
krimiminalforsorgen). Der ankom jeg samtidlig med en fyr der skulle
ind og sidde 7 dage fordi han havde puttet sit fiskeudstyr inklusive
kniv ind i bilen fordi han skulle ud og fiske om aftenen.
Men han blev stoppet på vej ud til nogle venner han skulle besøge
først, og så er man jo ikke i lovligt ærinde.. Han blev da behandlet
lige så pænt som alle andre normale fanger i fængslet...

// Hans