Inde i Brødet ??
Fra : Harry Lund

Dato : 15-06-10 16:40

Hej NG
er der en bager eller kemiker der kan forklare hvad der sker inde i
dejen når man bager et brød.????
Harry

Fra : (-Peter-)

Dato : 17-06-10 02:53

On 15 Jun., 17:40, Harry Lund <h...@mail.dk> wrote:
> Hej NG
> er der en bager eller kemiker der kan forklare hvad der sker inde i
> dejen når man bager et brød.????
> Harry

Jeg ER kemiker, men gider ikke - i hvert fald ikke før du har læst dig
gennem google:

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=bread+baking+chemistry&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=8eae5aefd55cd819
(engelsk...)

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=bagning+kmi&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=8eae5aefd55cd819
(dansk...)

Så kan du jo passende komme med en forklaring bagefter

/Peter

Fra : Harry Lund

Dato : 17-06-10 10:33

(-Peter-) skrev:

> [...]
> (dansk...)
>
> Så kan du jo passende komme med en forklaring bagefter

Din hovski-snovski- indstilling til et naivt spørgsmål fra en
blikkenslager opfordrer ikke ligefrem til videre korrespondance med DIG.
Så Farvel.

Fra : (-Peter-)

Dato : 17-06-10 03:35

On 17 Jun., 11:33, Harry Lund <h...@mail.dk> wrote:

> Din hovski-snovski- indstilling til et naivt sp rgsm l fra en
> blikkenslager opfordrer ikke ligefrem til videre korrespondance med DIG.
> S Farvel.

Farvel farvel...

Men du møder nok man folk som mig der ønsker at folk "tænker" først
selv..

Fra : kjaer

Dato : 17-06-10 19:27

(-Peter-) wrote:

> Farvel farvel...
>
> Men du møder nok man folk som mig der ønsker at folk "tænker" først
> selv..

Du er da ikke kemiker! Vi kender alle de mærkelige fantasiløse
"peter/navne".

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 17-06-10 21:22

TROLLEN kjaer skrev med sine koldbrandsklumper:
> Du er da ikke kemiker! Vi kender alle de mærkelige fantasiløse "peter/navne".

TROLL alert...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 19:50

Fra : Krabsen

Dato : 18-06-10 08:41

Den 15-06-2010 17:40, Harry Lund skrev:
> Hej NG
> er der en bager eller kemiker der kan forklare hvad der sker inde i
> dejen når man bager et brød.????
> Harry

Ta' en tur på biblio efter Thorvald Pedersen: "Kemien bag gastronomien".

Fin ferielæsning

Fra : Harry Lund

Dato : 18-06-10 09:30

Krabsen skrev:

> Ta' en tur på biblio efter Thorvald Pedersen: "Kemien bag gastronomien".
>
> Fin ferielæsning
Tak for dette tip.
Harry

Fra : (-Peter-)

Dato : 18-06-10 05:52

On 17 Jun., 20:27, "kjaer" <sikken...@gmail.com> wrote:

> Du er da ikke kemiker! Vi kender alle de mærkelige fantasiløse
> "peter/navne".

WHAT??

Det har jeg skam papirer på - er bsc.scient i kemi og anvendt
matematik, og snart cand.scient i kemi.

Du skal da være velkommen til at komme forbi og se mine
eksamenspapirer!

/Peter

Fra : Harry Lund

Dato : 18-06-10 19:50

(-Peter-) skrev:

> [...]
> matematik, og snart cand.scient i kemi.
>
> Du skal da være velkommen til at komme forbi og se mine

Det er dobbeltkonfekt at skrive bsc.scient. Det hedder b.sc i kemi
Og det hedder ikke cand.scient i kemi men .... m.sc i kemi
Blikkenslageren !

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 19:50

Fra : N/A

Dato : 18-06-10 19:50

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-06-10 07:13

On 18 Jun., 20:49, Harry Lund <h...@mail.dk> wrote:

> Det er dobbeltkonfekt at skrive bsc.scient. Det hedder b.sc i kemi
> Og det hedder ikke cand.scient i kemi men .... m.sc i kemi
> Blikkenslageren !

Du har ret i at det hedder b.sc i kemi - men cand.scient er nu korrekt
nok - det er den danske betegnelse som rigtigt nok oversætter til
master of science..

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-06-10 07:15

On 22 Jun., 15:13, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> Du har ret i at det hedder b.sc i kemi - men cand.scient er nu korrekt
> nok - det er den danske betegnelse som rigtigt nok oversætter til
> master of science..
>
> /peter

Før jeg bliver korrigeret igen må jeg hellere påpege at det ikke
hedder oversætter men oversættes i ovenstående sætning..

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-06-10 14:33

Harry Lund wrote:
> Hej NG
> er der en bager eller kemiker der kan forklare hvad der sker inde i
> dejen når man bager et brød.????
> Harry

Da du ikke har meget held her, kan du prøve i dk.videnskab

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-10 07:19

Harry Lund wrote:
> Hej NG
> er der en bager eller kemiker der kan forklare hvad der sker inde i
> dejen når man bager et brød.????
> Harry

Mener du, når man rører/ælter, når det hæver eller når det hæver?

vh/Torben

Fra : Harry Lund

Dato : 23-06-10 08:16

Vandtro 3140 skrev:

> Mener du, når man rører/ælter, når det hæver eller når det hæver?
>
> vh/Torben

Nej jeg mener inde i brødet, kemisk eller bare hævning/sammenbinding
forårsaget af varmen.
Hvorfor?
For bedre at forstå processen så man undgår fejl.
mvh Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 23-06-10 08:18