Stikkelsbærgelè
Fra : Margit

Dato : 14-06-10 16:17

Der er vist noget med at stikkelsbær til gelè skal være umodne
for at geleen kan stivne. Hvornår mon de så skal plukkes. Er
det ikke snart? De skal jo også helst være så store, at der er
noget saft i dem.

Hilsen Margit

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 15-06-10 14:34

Hej Margit.
Så vidt det er mig muligt at undersøge, er der ikke noget krav til at
bærrene skal være enten- eller.
Jeg fandt denne opskrift/fremgangsmåde, som beskriver at der kan bruges
modne og /eller grønne bær:

Fjern begge ender af stikkelsbærene. vask og purrer dem eventuelt i en
blender. Kombiner alle ingredienser i en gryde. Kog, indtil blandingen
hænger ved en træske, der viser det er begyndt at blive tykkere. Rør
konstant mens i massen. Øs i varmt steriliseret glas; og forsegl.

Note: Halv-modne eller modne bær kan anvendes. Med halv-modne eller grøn
bær, udelade citronsaft. Brug modne bær for den mest attraktive farve.

Opskriften kan du selv fnde. Dette var blot for at lade dig vide, at
modenheden af bærrene ikke synes at spille nogen rolle.
Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen

Fra : Emil

Dato : 17-06-10 22:57

"Margit" <hassel@mail.dk> wrote:

> [...]
>for at geleen kan stivne. Hvornår mon de så skal plukkes. Er
>det ikke snart? De skal jo også helst være så store, at der er

Hvis du vil lave en KLAR saft, skal mindst halvdelen af bærrene være
"knapt modne" da de umodne bær indeholder så meget pektin, at geleén
kan stivne af sig selv.

Ellers kan du bruge modne bær, men skal så tilsætte pektin, som
f.feks. Melatin.

Hvad du skal gøre, afhænger af bærrenes modningsgrad, ønsket
sukkertilsætning (sød/sur) afhængigt af ønsket anvendelse, som kan
være desserter eller andet.

Ved helt modne bær, kan en syretilsætning (citronsaft/-syre) være
nødvendig, for at nå dit mål.

Så:
Hvor modne er bærrene nu? (opsvulmende grønne, halvmodne, modne)
Hvad vil du opnå? (klar gelé, sød eller sur, må den være grumset?)

De korrekte anvisninger afhænger af dine svar på ovenstående 2
spørgsmål.

m.v.h. Emil