Brænde ovn
Fra : lom k

Dato : 14-06-10 14:22

Davs

Da pladerne i min brænde ovn er knækket, vil jeg jo bruge sommer til at
få dem skiftet. Jeg har læst at dem kan man købe i byggemarkeder (set i
bauhaus) og selv skærre til.

Nu jeg har fået dem ser jeg at de 2 sider plader og bag pladen er
tilpasset i et 45 grader snit.

Er dette vigtigt eller kan jeg skærre dem 90 grader??
Da jeg ikke har mulighed for at lave et 45 grader snit

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : TMus

Dato : 14-06-10 15:56

"lom k" <lom@lomse.dk> wrote in news:4c162ce0$0$36573
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> tilpasset i et 45 grader snit.
>
> Er dette vigtigt eller kan jeg skærre dem 90 grader??
> Da jeg ikke har mulighed for at lave et 45 grader snit

Jeg vil tro at det er lavet sådan for at siderne og bagpladen ikke kan
klappe ind i ovnen.

Hvor meget er de gamle sider revnet? De gamle sider og bagplade kan
sagtens blive siddende så længe de kun er revnet, hvis ikke det
forhindrer dem i at sidde hvor de ellers skal. De nye kan vise sig at
revne ret hurtigt alligevel..
Begynder de at falde fra hinanden er det tid at skifte dem.

-TMus

Fra : lom k

Dato : 14-06-10 16:54

TMus wrote:

> [...]
> revne ret hurtigt alligevel..
> Begynder de at falde fra hinanden er det tid at skifte dem.

takker for input.
ja det med at de kan falde ind ad, har jeg ikke tænkt på så good point.
Nej de er revnet ikke ved at falde fra hinanden.
har læst et sted noget hvor stor revnen må være. kan 5 mm passe??
Og der til er vi ikke kommet endnu. tænkte på det nu den blev gjort
rent for sommeren.

Fra : Martin Bak

Dato : 14-06-10 15:34

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilpasset i et 45 grader snit.
>
> Er dette vigtigt eller kan jeg skærre dem 90 grader??
> Da jeg ikke har mulighed for at lave et 45 grader snit

Det er vel for at de ikke skal kunne vælte inde i ovnen. Med 90 graders
snait vil du højest kunne "væltesikre" 2 ud af 3 plader.

En billig fliseskærer (vådskærer) eller en vinkelsliber kan gøre det. Hvis
ikke man skal bruge værktøjet til andet, så rækker husmodermodellerne fra
f.eks. din aktive isenkrammer, til mellem 100 og 200 kr. fint til sådan et
projekt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ole V Jensen

Dato : 14-06-10 20:46

lom k <lom@lomse.dk> wrote:

> Da jeg ikke har mulighed for at lave et 45 grader snit

De kan skæres med en alm. fukssvans, så det skulle da ikke være så
svært.

mvh
Ole-J