/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
CSS fejl - tekst og billeder kolliderer...
Fra : thenetr


Dato : 14-06-10 05:38

Hej,

Jeg er af den overbevisning at der er en del herinde der er klogere på
CSS end mig.

Jeg har noget tekst og billede der kolliderer og overlapper hinanden.
Det bryder jeg mig ikke rigtig om.

Er der en venlig sjæl der vil tjekke det på http://test.aquatex.dk/da/varmeskaeremaskiner/

Det kunne være super hvis nogen havde en íde.

Skabelonen til designet ligger her http://fundausers.org/fundanemt/modules/links/redirect.php?id=1
og CMS'en der bruges hedder Fundanemt :)

Tak på forhånd!
- Anders

 
 
Martin Ploug (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 14-06-10 17:02

Den 14-06-2010 13:38, thenetr skrev:
> Hej,
>
> Jeg er af den overbevisning at der er en del herinde der er klogere på
> CSS end mig.
>
> Jeg har noget tekst og billede der kolliderer og overlapper hinanden.
> Det bryder jeg mig ikke rigtig om.
>
> Er der en venlig sjæl der vil tjekke det på http://test.aquatex.dk/da/varmeskaeremaskiner/
>
> Det kunne være super hvis nogen havde en íde.
>
> Skabelonen til designet ligger her http://fundausers.org/fundanemt/modules/links/redirect.php?id=1
> og CMS'en der bruges hedder Fundanemt :)
>
> Tak på forhånd!
> - Anders

Hej

Jeg tænker det skyldes, at der er for lidt plads i bredden, og at
tekst og billede derfor bliver mast sammen.
Det er blot et bud.


Allan Vebel (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 14-06-10 20:36

thenetr skrev:

> Jeg har noget tekst og billede der kolliderer
> og overlapper hinanden.

Lav en class og læg hele formateringen her:

..funda_imageboxright{
float:right;
margin-left:20px;
/* og så videre */
}

.... så er det meget nemmere at styre.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk
http://webdesigngruppen.dk



Jørgen Farum Jensen (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 14-06-10 14:19

thenetr skrev:
> Hej,
>
> Jeg er af den overbevisning at der er en del herinde der er klogere på
> CSS end mig.
>
> Jeg har noget tekst og billede der kolliderer og overlapper hinanden.
> Det bryder jeg mig ikke rigtig om.
>
> Er der en venlig sjæl der vil tjekke det på http://test.aquatex.dk/da/varmeskaeremaskiner/
>
> Det kunne være super hvis nogen havde en íde.

Jeg tror det er hspace-attributten der forårsager det.
Drop denne og vspace - det er oldgamle attributter, der
ikke er egnet til det du vil opnå.
hvis du vil have en smule luft mellem teksten og billedet
er det bedre at sætte marginer på en div, der indeholder
billedet, for eksempel div#whatever {margin:1em 0 1em 1em;}

Når det er sagt, vil jeg også sige at 1) din
dokumenttypeerklæring er forkert, samt 2) at din
skriftstørrelse er alt alt for lille. Jeg skal zoome
for at kunne læse teksten nogenlunde komfortabelt.
Det gider dine kunder ikke.

Validér selv din side på
http://validator.w3.org.


Måske skulle du også prøve at få nogle
kommentarer i ris+ros gruppen. Jeg synes
der er flere bemærkninger at komme med end
det rent tekniske.

--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Birger Sørensen (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 14-06-10 14:42

thenetr kom med denne ide:
> Hej,
>
> Jeg er af den overbevisning at der er en del herinde der er klogere på
> CSS end mig.
>
> Jeg har noget tekst og billede der kolliderer og overlapper hinanden.
> Det bryder jeg mig ikke rigtig om.
>
> Er der en venlig sjæl der vil tjekke det på
> http://test.aquatex.dk/da/varmeskaeremaskiner/
>
> Det kunne være super hvis nogen havde en íde.
>
> Skabelonen til designet ligger her
> http://fundausers.org/fundanemt/modules/links/redirect.php?id=1 og CMS'en der
> bruges hedder Fundanemt :)
>
> Tak på forhånd!
> - Anders

Der er 373 HTML fejl på den side du referer til. Det kunne måske hjælpe
at rette nogen af dem...
Start med at få DOCTYPEN rigtigt - så browsrne i det mindste ved
hvordan de burde fortolke koden.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Når browserne så ikke længere er i quirks mode, og du har rettet de
fejl der er tilbage, kan man også regne med det man ser på skærmen.
Så kan du spørge igen, hvis problemet stadig er der.
Dernæst, vil det nok være en ide, at lægge css'en i en fil for sig
selv, evt i <style> tags i header, og få alt det der er sat ind i
taggene væk. Så kan man måske oversue, hvilke elementer der har hvilke
parametre. Det er ikke muligt, uden at investere adskille timer i dit
projekt, som det er nu.

Brug
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
eller installer HTML-Validator
(http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/) udvidelse i FireFox, det er
nemmere at arbejde med, end online valideringen.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Birger Sørensen (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 14-06-10 21:40

thenetr forklarede den 14-06-2010:
> Hej,
>
> Jeg er af den overbevisning at der er en del herinde der er klogere på
> CSS end mig.
>
> Jeg har noget tekst og billede der kolliderer og overlapper hinanden.
> Det bryder jeg mig ikke rigtig om.
>
> Er der en venlig sjæl der vil tjekke det på
> http://test.aquatex.dk/da/varmeskaeremaskiner/
>
> Det kunne være super hvis nogen havde en íde.
>
> Skabelonen til designet ligger her
> http://fundausers.org/fundanemt/modules/links/redirect.php?id=1 og CMS'en der
> bruges hedder Fundanemt :)
>
> Tak på forhånd!
> - Anders

Find dig et andet CMS.
Der er 373 HTML fejl på siden du refererer til.
DOCTYPEN er forkert, så browsere der viser siden er i quirksmode, og
altså kan man ikke regne med at noget af det bliver fortolket som det
er tænkt.
Man kan fremsætte en masse forslag til hvordan problemet måske og måske
ikke kan løses.
Så længe det anvendte CMS - som jeg i øvrigt ikke kender, og heller
ikke dets konkurrenter - ikke leverer valid HTML, er det alt sammen
lige meget..

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



thenetr (17-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 17-06-10 00:52

On Jun 14, 3:41 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
>
> Der er 373 HTML fejl på den side du referer til. Det kunne måske hjælpe
> at rette nogen af dem...
> Start med at få DOCTYPEN rigtigt - så browsrne i det mindste ved
> hvordan de burde fortolke koden.
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
> Når browserne så ikke længere er i quirks mode, og du har rettet de
> fejl der er tilbage, kan man også regne med det man ser på skærmen.
> Så kan du spørge igen, hvis problemet stadig er der.
> Dernæst, vil det nok være en ide, at lægge css'en i en fil for sig
> selv, evt i <style> tags i header, og få alt det der er sat ind i
> taggene væk. Så kan man måske oversue, hvilke elementer der har hvilke
> parametre. Det er ikke muligt, uden at investere adskille timer i dit
> projekt, som det er nu.
>
> Brughttp://validator.w3.org/http://jigsaw.w3.org/css-validator/
> eller installer HTML-Validator
> (http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/) udvidelse i FireFox, det er
> nemmere at arbejde med, end online valideringen.
>
> Birger
>
> --http://varmeretter.dk- billig, sund og hurtig madhttp://bbsorensen.dk- Hide quoted text -
>
> - Show quoted text -

Avs. Tak for de hårde ord - helt fortjent :) Jeg var vist lidt naiv at
tro at naturligvis var skabelonen ok når den nu var lavet af
professionelle. De forskellige ting er rettet og HTML som CSS
validerer nu via w3.org

Det giver så nogle problemer ift IE8. Jeg har lagt 2 billeder ud, der
beskriver hvad der er galt - men problemerne kan jo nok også ses på
http://test.aquatex.dk

Ellers ligger billederne på hhv http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_firefox.png/
og http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_ie8.png/

Er der noget specielt jeg skal kigge efter?

Jeg prøvede iøvrigt CSS3's "word-wrap:break-word;" uden succes i IE8.
Den giver også en fejl på w3.org

Jørgen Farum Jensen (17-06-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 17-06-10 09:07

thenetr skrev:

> Det giver så nogle problemer ift IE8. Jeg har lagt 2 billeder ud, der
> beskriver hvad der er galt - men problemerne kan jo nok også ses på
> http://test.aquatex.dk

Denne side vises nogenlunde ens i IE8 og Firefox
hos mig, og ligner ingen af de to billeder, du refererer
til her:

> Ellers ligger billederne på hhv http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_firefox.png/
> og http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_ie8.png/

Skriftstørrelsen er kriminelt lille og
kontrasten for så vidt angår kulørt tekst
alt for ringe - det er langt værre en 117
valideringsfejl.

Det der forekommer mistænkeligt her er
at siden ikke viser nogetsomhelst i
venstre spalte, i modsætning til de to
figurer.
--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Birger Sørensen (17-06-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 17-06-10 10:11

thenetr kom med følgende:
> On Jun 14, 3:41 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
>>
>> Der er 373 HTML fejl på den side du referer til. Det kunne måske hjælpe
>> at rette nogen af dem...
>> Start med at få DOCTYPEN rigtigt - så browsrne i det mindste ved
>> hvordan de burde fortolke koden.
>> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
>> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>> Når browserne så ikke længere er i quirks mode, og du har rettet de
>> fejl der er tilbage, kan man også regne med det man ser på skærmen.
>> Så kan du spørge igen, hvis problemet stadig er der.
>> Dernæst, vil det nok være en ide, at lægge css'en i en fil for sig
>> selv, evt i <style> tags i header, og få alt det der er sat ind i
>> taggene væk. Så kan man måske oversue, hvilke elementer der har hvilke
>> parametre. Det er ikke muligt, uden at investere adskille timer i dit
>> projekt, som det er nu.
>>
>> Brughttp://validator.w3.org/http://jigsaw.w3.org/css-validator/
>> eller installer HTML-Validator
>> (http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/) udvidelse i FireFox, det er
>> nemmere at arbejde med, end online valideringen.
>>
>> Birger
>>
>> --http://varmeretter.dk- billig, sund og hurtig madhttp://bbsorensen.dk-
>> Hide quoted text -
>>
>> - Show quoted text -
>
> Avs. Tak for de hårde ord - helt fortjent :) Jeg var vist lidt naiv at
> tro at naturligvis var skabelonen ok når den nu var lavet af
> professionelle. De forskellige ting er rettet og HTML som CSS
> validerer nu via w3.org
>
> Det giver så nogle problemer ift IE8. Jeg har lagt 2 billeder ud, der
> beskriver hvad der er galt - men problemerne kan jo nok også ses på
> http://test.aquatex.dk
>
> Ellers ligger billederne på hhv
> http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_firefox.png/ og
> http://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_ie8.png/
>
> Er der noget specielt jeg skal kigge efter?
>
> Jeg prøvede iøvrigt CSS3's "word-wrap:break-word;" uden succes i IE8.
> Den giver også en fejl på w3.org

Jeg vil sige det sådan, er det er meget almindeligt, at der her kommer
spørgsmål med problemer, som spørgeren selv ofte ville kunne løse, med
en beskeden indsats - som f.eks. lige at checke med validatorerne,
og/eller se lidt tilbage i allerede besvarede spørgsmål.
Så bliver svaret måske utilsigtet hårdt.
Det bliver det her nok også. I hvert fald kontant. Jeg svarer dig ikke
for hverken at være sur eller gal, eller for at skælde dig ud: så ville
jeg slet ikke have svaret..
Meningen er at bringe lidt forståelse, og videregive erfaring. Det
kommer måske lidt skævt ud, men det er ikke meningen.

Skabeloner er udemærkede. Men der er et gammelt ord, der siger at hvis
man vil have gjort noget ordentligt, må man gøre det selv.

Din DOCTYPE mangler namespace, så browsere er stadig i quirks (se
foregående svar).

Der er noget principielt forkert med din skabelon.
Tag det første billede på siden som eksempel:

<div style="width:350px;float:right" class="funda_imageboxright">
<img src="/fundanemt/site_graphics/varmskaering/styrocut180_2.jpg"
alt="STYROCUT 180 ELECTRONIC"width="350" height="225"
style="border:none; float:right;" vspace="10" hspace="10"><div
class="funda_imagetext" style="clear:both;">STYROCUT 180 ELECTRONIC
sk&aelig;rer i flamingo</div></div>

Noget rod (og din kildekode er heller ikke nem at finde tingene i).
Billedet er 350px bredt. Derudover har det 10px hspace og vspace (det
hedder margin:10px; på CSS, som er den rigtige måde at sætte det, når
man bruger CSS).
Det står i koden inde i en div, som er floated right, og er den der
skal skabe pladsen omkring det - få teksten til at gå udenom.
Men den div er - stadig - stylet både med en class og en inline. inline
har du givet den 350px bredde. Men billedet fylder 370 med den tildelte
space. Den div skal derfor have 370px bredde, for at billedet ikke skal
rage udenfor den, og teksten dermed blive udenfor billedet.

Din kildekode er noget rod. Masser af indrykninger, der bare ikke har
noget med overskueligheden at gøre. Og jeg kan ikke få hoved og hale i
den - har nu heller ikke brugt en masse tid på det.
Det er formentlig enten CMS'et eller templaten, der indætter det, eller
den ene ødelægger det for den anden - hvad ved jeg. I hvert fald, skal
der bruges en masse tid til at få det overblik over HTML'en
indrykningerne skulle have givet, og som er nødvendigt at svare på dit
spørgsmål om menuerne. Og den tid har jeg ikke - ikke lige nu, i hvert
fald.
Men i Firebug ser det umiddelbart ud somom der er noget forkert med
<div id="menu"> - den indeholder både den vandrette og den lodrette
menu, men FF viser den ene i toppen og den anden inde i den
efterfølgende <div id="main">, så det ligner en opbygningesfejl i
designet, så det er nok der du skal starte med at lede. Og formentlig
er det en del af årsagen til at IE8 viser den anderledes (hvilket kan
ændre sig, når DOCTYPEN rettes..)

CSS3 giver valideringsfejl. W3C har ikke vedtaget CSS3, og der går
nogle år endnu. Og indtil det sker, vil CSS3 give valideringsfejl, i
hvert fald når man validerer hos W3C.
Problemet er vel, at man ikke ved hvor mange af browserne der forstår
hvilvke dele af CSS3 på nuværende tidspunkt, at de samme ting hedder
forskelligt i forskellige browsere, og at CSS3 derfor skal bruges meget
forsigtigt, på sider hvor det betyder noget om tingene ser ens ud eller
bliver vist rigtigt (læs: som tænkt). Så jeg vil foreslå, du holder dig
til CSS2.1.

Håber noget af det giver mening.

I øvrigt er jeg enig med Jørgen - det er svært at læse den meget lille
skrift.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Jens Peter Karlsen (17-06-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 17-06-10 10:33

Du har 10 tilfælde hvor du bruger vspace/hspace. Fjern disse og brug
CSS padding i stedet.
Som Jørgen skrev er teksten for lille, den er svær at læse. De grønne
links er specielt svære at læse pga. den lille kontrast til
baggrunden. En større skrift vil afhjælpe dette.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 16 Jun 2010 23:52:22 -0700 (PDT), thenetr <ar@aquatex.dk>
wrote:

>Det giver så nogle problemer ift IE8. Jeg har lagt 2 billeder ud, der
>beskriver hvad der er galt - men problemerne kan jo nok også ses på
>http://test.aquatex.dk

thenetr (17-06-2010)
N/A (17-06-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 17-06-10 09:07



thenetr (17-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 17-06-10 04:07

On Jun 17, 10:07 am, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:
> thenetr skrev:
>
> > Det giver så nogle problemer ift IE8. Jeg har lagt 2 billeder ud, der
> > beskriver hvad der er galt - men problemerne kan jo nok også ses på
> >http://test.aquatex.dk
>
> Denne side vises nogenlunde ens i IE8 og Firefox
> hos mig, og ligner ingen af de to billeder, du refererer
> til her:

Jeg manglede noget i min doctype - URL'en til loose stod ikke i
doctypeerklæringen.

Siden er blevet rettet til i mellemtiden - efter jeg skrev i gruppen.
Derfor kan der forekomme ændringer ift. billederne.
>
> > Ellers ligger billederne på hhvhttp://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_firefox.png/
> > oghttp://test.aquatex.dk/error/test_aquatex_ie8.png/
>
> Skriftstørrelsen er kriminelt lille og
> kontrasten for så vidt angår kulørt tekst
> alt for ringe - det er langt værre en 117
> valideringsfejl.

Tak for din mening - det er rart at vide. Men det er slet ikke vigtigt
for mig pt. da siden naturligvis bliver præsenteret for en testgruppe
når den engang er færdig. Det er kun målet lige nu at få den til at
virke optimalt.
>
> Det der forekommer mistænkeligt her er
> at siden ikke viser nogetsomhelst i
> venstre spalte, i modsætning til de to
> figurer.

På forsiden er der ingen underpunkter i menu - derfor findes ingen
venstremenu dér :)

- Anders

thenetr (17-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 17-06-10 04:20

On Jun 17, 11:10 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Jeg vil sige det sådan, er det er meget almindeligt, at der her kommer
> spørgsmål med problemer, som spørgeren selv ofte ville kunne løse, med
> en beskeden indsats - som f.eks. lige at checke med validatorerne,
> og/eller se lidt tilbage i allerede besvarede spørgsmål.
> Så bliver svaret måske utilsigtet hårdt.

Nu kommer jeg nok i modvind, men er det blevet besvaret og bliver man
irriteret over dette, så burde man gøre sig selv den tjeneste at lade
være med at spilde sin kostbare tid på at besvare det. Jeg plejer
normalt at trække på skuldrene og gå videre. Det er vel nok at én (mig
f.eks.) har forpestet gruppen med en overflødig post :)

> Det bliver det her nok også. I hvert fald kontant. Jeg svarer dig ikke
> for hverken at være sur eller gal, eller for at skælde dig ud: så ville
> jeg slet ikke have svaret..

Det er da rart at vide :)

> Meningen er at bringe lidt forståelse, og videregive erfaring. Det
> kommer måske lidt skævt ud, men det er ikke meningen.
>
> Skabeloner er udemærkede. Men der er et gammelt ord, der siger at hvis
> man vil have gjort noget ordentligt, må man gøre det selv.
>
> Din DOCTYPE mangler namespace, så browsere er stadig i quirks (se
> foregående svar).

Det skulle være i orden - FF melder om standardvisningstilstand. :)
>
> Der er noget principielt forkert med din skabelon.
> Tag det første billede på siden som eksempel:
>
> <div style="width:350px;float:right" class="funda_imageboxright">
> <img src="/fundanemt/site_graphics/varmskaering/styrocut180_2.jpg"
> alt="STYROCUT 180 ELECTRONIC"width="350" height="225"
> style="border:none; float:right;" vspace="10" hspace="10"><div
> class="funda_imagetext" style="clear:both;">STYROCUT 180 ELECTRONIC
> sk&aelig;rer i flamingo</div></div>
>
> Noget rod (og din kildekode er heller ikke nem at finde tingene i).

Havde det dog bare være min kildekode og ikke noget genereret... :S

> Billedet er 350px bredt. Derudover har det 10px hspace og vspace (det
> hedder margin:10px; på CSS, som er den rigtige måde at sætte det, når
> man bruger CSS).
> Det står i koden inde i en div, som er floated right, og er den der
> skal skabe pladsen omkring det - få teksten til at gå udenom.
> Men den div er - stadig - stylet både med en class og en inline. inline
> har du givet den 350px bredde. Men billedet fylder 370 med den tildelte
> space. Den div skal derfor have 370px bredde, for at billedet ikke skal
> rage udenfor den, og teksten dermed blive udenfor billedet.

Tak for det, Birger! Jeg må have stirret mig blind på det. Super
observeret!

>
> Din kildekode er noget rod. Masser af indrykninger, der bare ikke har
> noget med overskueligheden at gøre. Og jeg kan ikke få hoved og hale i
> den - har nu heller ikke brugt en masse tid på det.
> Det er formentlig enten CMS'et eller templaten, der indætter det, eller
> den ene ødelægger det for den anden - hvad ved jeg. I hvert fald, skal
> der bruges en masse tid til at få det overblik over HTML'en
> indrykningerne skulle have givet, og som er nødvendigt at svare på dit
> spørgsmål om menuerne. Og den tid har jeg ikke - ikke lige nu, i hvert
> fald.
> Men i Firebug ser det umiddelbart ud somom der er noget forkert med
> <div id="menu"> - den indeholder både den vandrette og den lodrette
> menu, men FF viser den ene i toppen og den anden inde i den
> efterfølgende <div id="main">, så det ligner en opbygningesfejl i
> designet, så det er nok der du skal starte med at lede. Og formentlig
> er det en del af årsagen til at IE8 viser den anderledes (hvilket kan
> ændre sig, når DOCTYPEN rettes..)

Jeg tror du har ret mht <div id="menu"> - den er 2 steder. Dén fejl
tager jeg på mine helt egne skuldre :) Det var for at undgå at skulle
bokse med CMS'en om menustrukturen. Jeg ved ikke helt hvad den siger
til, hvis jeg deler level 1 og level 2 (hhv vandret og lodret) menu op
i 2 forskellige DIV'er.

Grunden til indrykningen var nu godt nok at doctype var skidt - derfor
var den i quirks-mode.
>
> CSS3 giver valideringsfejl. W3C har ikke vedtaget CSS3, og der går
> nogle år endnu. Og indtil det sker, vil CSS3 give valideringsfejl, i
> hvert fald når man validerer hos W3C.
> Problemet er vel, at man ikke ved hvor mange af browserne der forstår
> hvilvke dele af CSS3 på nuværende tidspunkt, at de samme ting hedder
> forskelligt i forskellige browsere, og at CSS3 derfor skal bruges meget
> forsigtigt, på sider hvor det betyder noget om tingene ser ens ud eller
> bliver vist rigtigt (læs: som tænkt). Så jeg vil foreslå, du holder dig
> til CSS2.1.

Tak for advarslen - jeg var godt klar over at det var en gråzone at
hoppe ud i, men jeg kan ikke rigtig lige finde ud af hvordan jeg
vikler mig ud af lange menupunkter i i vertikalmenuen...?
>
> Håber noget af det giver mening.

Det gjorde det bestemt!
>
> I øvrigt er jeg enig med Jørgen - det er svært at læse den meget lille
> skrift.

Yes, jeg er klar over det. Den bliver rettet på et senere tidspunkt.
Den er ikke så vigtig pt, for det kan jeg da trodsalt selv finde ud
af ;)

Tak for din lange post og den tid du har brugt på det!

- Anders

Birger Sørensen (17-06-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 17-06-10 18:45

Følgende er skrevet af thenetr:
> On Jun 17, 11:10 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
8X
>> Din DOCTYPE mangler namespace, så browsere er stadig i quirks (se
>> foregående svar).
>
> Det skulle være i orden - FF melder om standardvisningstilstand. :)

Det ser rigtigt ud nu - i hvert fald i FF.

8X
>>...
>> Men den div er - stadig - stylet både med en class og en inline. inline
>> har du givet den 350px bredde. Men billedet fylder 370 med den tildelte
>> space. Den div skal derfor have 370px bredde, for at billedet ikke skal
>> rage udenfor den, og teksten dermed blive udenfor billedet.
>
> Tak for det, Birger! Jeg må have stirret mig blind på det. Super
> observeret!

Det er en "almindelig" fejl at glemme at regne padding, border og
margin med, når man skal finde ud af hvor meget et element fylder, i
det element det er sat ind i.
Folk glemmer at width som den sættes i CSS (eller for img som
width/height parametre) er *uden* padding, border og margin.

8X
> Tak for advarslen - jeg var godt klar over at det var en gråzone at
> hoppe ud i, men jeg kan ikke rigtig lige finde ud af hvordan jeg
> vikler mig ud af lange menupunkter i i vertikalmenuen...?

Jeg ved ikke hvordan menuerne er defineret, og hvordan dit CMS gemmer
dem og henter dem ind til de sider, hvor de skal bruges.
Og jeg er heller ikke klar over om du mener den ene eller den anden
menu.
En måde at løse problemet på, kunne være at bruge nogle korte ord til
teksten, og have en lidt længere forklaring i title for
menuelementerne.

Omkring menuerne, ser det stadig forkert ud. Top menuen - den
vandrette, ul_11 - bør så vidt jeg kan se, sidde i header, og den
lodrette - ul_12 - enten i container eller i main.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



thenetr (17-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 17-06-10 04:28

OFF-TOPIC

Iøvrigt sjovt vi bor i samme by, Hr. Vebel ;)

Allan Vebel (17-06-2010)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 17-06-10 20:51

thenetr skrev:

> OFF-TOPIC
>
> Iøvrigt sjovt vi bor i samme by, Hr. Vebel ;)

Jamen, Anders - så mødes vi sikkert en dag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk



thenetr (18-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 18-06-10 05:16

On Jun 17, 9:51 pm, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:
> thenetr skrev:
>
> > OFF-TOPIC
>
> > Iøvrigt sjovt vi bor i samme by, Hr. Vebel ;)
>
> Jamen, Anders - så mødes vi sikkert en dag.
>
> --
> Allan Vebelhttp://vebel.dk

Ja, det kunne da være hyggeligt. Iøvrigt hjalp
din .funda_imageboxright{...} :) Tak!

Allan Vebel (18-06-2010)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 18-06-10 23:42

thenetr skrev:

> Ja, det kunne da være hyggeligt.

Er det Ravn, ved jeg hvor det er - ellers må
du korrigere mig.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk



thenetr (30-06-2010)
Kommentar
Fra : thenetr


Dato : 30-06-10 00:28

On 19 Jun., 00:42, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:
> thenetr skrev:
>
> > Ja, det kunne da være hyggeligt.
>
> Er det Ravn, ved jeg hvor det er - ellers må
> du korrigere mig.
>
> --
> Allan Vebelhttp://vebel.dk

Ravn er helt korrekt - uh, det store Internet ved da også alt :P

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408173
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste