Skrider retssikkerheden, når bøden tilfald~
Fra : Per

Dato : 13-06-10 23:01

Hej NG !

Jeg kan godt se det smarte i forslaget, men bliver retssikkerheden ikke sat
på spil ?

http://jp.dk/indland/trafik/article2096964.ece

Er det ikke også en overtrædelse af menneskerettighederne ?

Mvh. Per

Fra : CC

Dato : 14-06-10 15:33

"Per" skrev i meddelelsen ...
> Hej NG !
> Jeg kan godt se det smarte i forslaget, men bliver retssikkerheden ikke
> sat på spil ?
> http://jp.dk/indland/trafik/article2096964.ece

Helt afgjort.
Man dømmer en person (ejeren af bilen) uden skygge af beviser, dvs. begrebet
"du er udskyldig til det modsatter er bevist" gælder ikke mere.
Hvad med leaset biler. Skal leasingselskabet nu pludselig betale deres
udlejningsvognes fartbøder.

Hvad med et en-mands-ejet firma hvor 10 ansatte pludselig bliver sur på
chefen.......

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 20:37

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udlejningsvognes fartbøder.
>
> Hvad med et en-mands-ejet firma hvor 10 ansatte pludselig bliver sur på

De bliver nok trukket i løn når han opdager det..
/Mads

Fra : Gamle

Dato : 14-06-10 14:54

Per wrote:
> [...]
> ikke sat på spil ?
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article2096964.ece
>
> Er det ikke også en overtrædelse af menneskerettighederne ?

Hvis man lejer en bil, hvem skal så betale en fartbøde?

/Torben

Fra : Per Tolbøll

Dato : 14-06-10 16:14

> Jeg kan godt se det smarte i forslaget, men bliver retssikkerheden ikke
> sat på spil ?
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article2096964.ece
>
> Er det ikke også en overtrædelse af menneskerettighederne ?

Tilsyneladende ikke i Frankrig, Holland, Storbritannien, Irland, Italien,
Tyskland...

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 23:29

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i
meddelelsen

> Tilsyneladende ikke i Frankrig, Holland,
> Storbritannien, Irland, Italien, Tyskland...

Uden at tage stilling til rimeligheden i
foreslaget, må man vel kunne mene at det sætter
retssikkerheden over styr hvis man uden videre kan
blive dømt for noget man ikke har gjort?
At man så undskylder sig med at det kan nedsætte
antallet af trafikdrabte, er jo ikke noget godt
argument for at gøre vold på retssikkerheden? Man
kunne vel med samme rimelighed hævde at vi bør
alle afgive vores DNA fra fødslen til
myndighederne i tilfælde af at vi skulle blive
involveret i sager hvor vores DNA ville hjælpe
myndighederne.

For mig at se er det at kriminalisere folk på
forhånd. Og selvom nogle andre lande gør noget
lignende, og at ingen har fremført den for
MR-domstolen, betyder det jo ikke at det ikke KAN
være i strid med MR i forhold til at man er
uskyldig til det modsatte er bevist -eller hur?

Fra : Leif Neland

Dato : 15-06-10 05:17

ahw skrev:
> [...]
> foreslaget, må man vel kunne mene at det sætter
> retssikkerheden over styr hvis man uden videre kan
> blive dømt for noget man ikke har gjort?

Det juridiske kunne vel klares ved at omdøbe det til en
overhastighedsafgift.

Ligesom A/S Storebælt ikke skal bevise, hvem der kører bilen over broen;
det er bare ejeren af brobizzen, der skal betale, så er det ejeren af
bilen, der skal betale overhastighedsafgift.

Men man kan naturligvis ikke uddele klip, uden at det kan bevises, hvem
der rent faktisk har kørt bilen.

PS: Jeg synes ikke om ideen.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-10 17:05

> Men man kan naturligvis ikke uddele klip, uden at det kan bevises, hvem
> der rent faktisk har kørt bilen.
>
> PS: Jeg synes ikke om ideen.

I dag har politiet enddog meget svært ved at identificere førere af
knallerter og motorcykler. Bag en fullface hjelm er det ikke nemt at
identificere nogen som helst...

Det afholder dog ikke etaten fra at fremsende bødeforlæg til ejeren af
motorcyklen/knallerten.

Sådanne bødeforlæg indeholder en trussel om bøde på 2500kr hvis det ikke er
en selv der har ført køretøjet og man ikke ønsker at oplyse hvem der så har
ført motorkøretøjet ... Det er vist relativt nyligt at bødestraffen for at
ikke at kunne huske hvem der kørte er sat op fra 500 til 2500.

Så forskellen ved at stramme loven endnu en gang er ikke ret stor ... Jeg
ser nu også helst at man dropper fælderne og prioriterer mere synligt
politi. De kan så også tage en samtale med trafikanterne (samt identificere
dem på stedet og skrive bødeforlæg) for mange af de andre dagligs forseelser
som slalom, køre for tæt osv istedet for udelukkende at fokusere på
hastigheden.

/A - der kun har fået en fartbøde på mc, og der var på den gammeldags maner
med en lasermåling i vejkanten og så stoppet efterfølgende. dvs ingen tvivl
om hver der var fører ....

Fra : N_B_DK

Dato : 18-06-10 22:54

ahw wrote:
> [...]
> alle afgive vores DNA fra fødslen til
> myndighederne i tilfælde af at vi skulle blive
> involveret i sager hvor vores DNA ville hjælpe

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/06/17/100053.htm

Der er næppe nogen grund til et DNA register med den slags dommere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-10 14:46

Per skrev den 14-06-2010 00:00:
> Hej NG !
>
> Jeg kan godt se det smarte i forslaget, men bliver retssikkerheden ikke
> sat på spil ?

næh!

Ejeren har naturligvis styr på, hvem der låner køretøjet på hvilket
tidspunkt.
Fuldstændig som udlejningsfirmaer ved hvem de lejer bil til.

Og det tager altså ikke mange minutter at få udleveret en bil hos et
udlejningsfirma.

Så svært kan det vel ikke være, at lave en skriftlig aftale med en låner
af køretøjet om, at færdselsbøder opstået i låneperioden betales af låner.
Mundtlige aftaler går naturligvis også an...da mundtlige og skriftelige
aftaler er ligeværdige....de skriftlige er bare nemmere at administrere
i tilfælde bøvl.

> http://jp.dk/indland/trafik/article2096964.ece
>
> Er det ikke også en overtrædelse af menneskerettighederne ?

Hvilke menneskerettigheder skal det være?
Er det en menneskeret at eje en bil, samt udlevere den til en person som
ikke kan overholde en af simpleste paragraffer i færdselsloven?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til