Opt-out
Fra : Ulrik

Dato : 12-06-10 15:36

Hej

Er det tilladt for en e-butik at lave opt-out på følgende måde:
En pop-up, hvor der står, at hvis man trykker "fortsæt", tillader kunden
firmaet at sende tilbud på email. Jnappen "fortsæt" er default og kan
altså aktiveres ved tryk på "enter". Der er ikke nogen checkboks, der
skal klikkes af først. Der er også et link (ikke knap") i teksten, som
giver kunden mulighed for at sige nej tak.
Hvis kunden siger nej, kommer boksen op igen ved de følgende besøg.

Desuden: Må et firma bruge 3. part til at håndtere kundeoplysninger uden
kundernes samtykke, forudsat 3 part garanterer, at oplysningerne kun er
tilgængelige for firmaet?

Jeg ser meget gerne henvisninger til regler :)

Mvh
Ulrik

Fra : Jubii

Dato : 12-06-10 16:20

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen
> [...]
> kun er tilgængelige for firmaet?
>
> Jeg ser meget gerne henvisninger til regler :)

Jeg vil stærkt anbefale du stiller spørgsmålene til
forbrugerombudsmanden, der kender de der regler.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-10 17:15

Ulrik skrev:

> [...]
> skal klikkes af først. Der er også et link (ikke knap") i teksten, som
> giver kunden mulighed for at sige nej tak.

Loven siger ikke noget om hvordan det er tilladt/forbudt at
udforme den måde kunden kan tage stilling på, så det er et
spørgsmål om vurdering.

Jeg vil mene at en popop er et tydeligt signal om hvad
konsekvensen er af at fortsætte. Personligt mener jeg det er
forkert at default er at man bliver spammet, men det er der delte
meninger om.

> Hvis kunden siger nej, kommer boksen op igen ved de følgende besøg.

Det er der heller ikke noget ulovligt ved. Butikkerne bliver ikke
pålagt at føre register over deres kunder. Det er købers valg om
man så vil komme igen.

--
Bertel

Fra : Ulrik

Dato : 12-06-10 18:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> konsekvensen er af at fortsætte. Personligt mener jeg det er
> forkert at default er at man bliver spammet, men det er der delte

Popups bliver i butikken normalt brugt til information omkring købet,
man er ved at foretage. Man trykker så "fortsæt" for at komme videre. I
dette tilfælde vil man i stedet acceptere nogle (valgfri) betingelser
ved tryk på fortsæt.
Har det nogen betydning, hvad kunden kunne have en forventning om vil
ske, når denne trykker på fortsæt?

Mvh
Ulrik

Fra : Jubii

Dato : 12-06-10 20:10

> Har det nogen betydning, hvad kunden kunne have en forventning om vil
> ske, når denne trykker på fortsæt?

Kun en tåbe lytter til berteldrengen i stedet for til
forbrugerombudsmanden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-10 21:39

Ulrik skrev:

> Har det nogen betydning, hvad kunden kunne have en forventning om vil
> ske, når denne trykker på fortsæt?

Min mening er nej. Oplysningen er ikke skjult. Folk der bare
trykker "Ja" og "Fortsæt" uden at læse først, må selv leve med
konsekvenserne.

Men som sagt mener jeg at forindstillingen bør være "Nej tak".

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 14-06-10 23:25

On 12 Jun., 21:09, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:

> Kun en tåbe lytter til berteldrengen i stedet for til
> forbrugerombudsmanden.

Ikke at flere af os kunne trænge til at få brudt afhængigheden af
surrogat kontakt, men du udstiller din ensomhed.

Fra : Jubiii

Dato : 15-06-10 06:47

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Ikke at flere af os kunne trænge til at få brudt afhængigheden af
surrogat kontakt, men du udstiller din ensomhed.

Skal du have oprettet en dk.videnskab.filosofi? I den kan du så fyre den
slags pis af.
Så send en OTD til dk.admin.opslag.