USA og hvad skal der smages
Fra : Carsten Riis

Dato : 13-06-10 20:46

Hej Alle

Jeg skal til USA i en måned

San Francisco
Monterey
Santa Barbara
Los Angeles
Palm Springs
gran canyon, south rim
bryce canyon
las vegas
death valley
yosemite
eureka
san francisco

udover de fantastiske naturoplevelser i vente, så regner jeg også med at
udsætte mine smagsløg for nogen specialiteter både i forbindelse med
hovedmåltider og snacks.

Nogen gode ideer til fx lange køreture?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-06-10 15:21

On 13 Jun., 21:45, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> udover de fantastiske naturoplevelser i vente, så regner jeg også med at
> udsætte mine smagsløg for nogen specialiteter både i forbindelse med
> hovedmåltider og snacks.

Jeg foretrækker en Whopper frem for en BigMac.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Linde

Dato : 14-06-10 19:26

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
> udover de fantastiske naturoplevelser i vente, så regner jeg også med at
> udsætte mine smagsløg for nogen specialiteter både i forbindelse med
> hovedmåltider og snacks.
>

> Nogen gode ideer til fx lange køreture?

To ting, der var fast inventar i enhver amerikansk Hummer i de glade dage i
Bosnien var A&W Root Beer og beef jerky...min absolutte favorit var
Pemmican, der desværre også er en af de dyrere. Med de to ting kan du køre
time efter time! En anden meget udbredt snack er pretzels, der kommer i
masser af forskellige udgaver. Og så et par pakker Oreo´s, så er det bare
derudaf! Det lyder ellers som noget af en once in a lifetime tur du er på
vej på

Mvh
Linde

Fra : Hanne

Dato : 14-06-10 22:02

On Jun 13, 8:45 pm, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> --
> med venlig hilsen            www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis                  Mere skal der ikke til

Mht køreture, så er kæden Denny's lidt af en institution (diner).
Ellers, i hvert fald i Californien, hvis du falder over en mexicansk
cantina uden engelske menukort og uden engelsktalende medarbejdere, så
prøv det.

I Californien vil jeg sige, mexicansk er de ret gode til (måske er det
lidt amerikaniseret, men ikke så meget som på Østkysten). Lideledes
sushi.

I SF er Chinatown et besøg værd - den største Chinatown uden for Kina..
Med boder, butikker og restauranter.

Og totalt u-madrelateret: I Monterey skal du tage på akvariet, det er
helt vildt godt. Og så er Mission San Antonia de Padua også et besøg
værd.

Øj, det lyder som en fed tur!

Mvh
Hanne

Fra : TL

Dato : 15-06-10 08:30

On Mon, 14 Jun 2010 21:01:30 -0700 (PDT), in dk.kultur.mad+drikke
Hanne <google@gottliebsen.dk> wrote:

>Mht køreture, så er kæden Denny's lidt af en institution (diner).

Jeg vil råde dig til at holde dig langt væk fra Denny's og andre
tilsvarende "family restaurants"-kæder. Undtagelsen kan være
morgenmad; nogen af disse kæder kan forsyne dig med en god stak
amerikanske pandekager, hvis der ikke er ordentlig mad i nærheden.

> [...]
>
>I Californien vil jeg sige, mexicansk er de ret gode til (måske er det
>lidt amerikaniseret, men ikke så meget som på Østkysten).

Det er ikke svært at finde den vaskeægte vare. Igen, hold dig fra
kæderne, og prøv de små lokale mexikanske. Især i sydcalifornien.
Generelt kan LA give mulighed for en madmæssig jorden-rundt tur
indenfor få miles radius.
Men nu er det jo amerika, som du besøger:
- Den bedste hamburgerkæde er In-n-Out. Hamburger Habit, en mindre
kæde, er heller ikke ringe. Begge i Californien.
- Prøv også sydvest-mad i Arizona. Modstå fristelsen til at vælge det
"sikre" oksekød og prøv i stedet carnitas. Eller hvis du er mere
modig, prøv tripas. Eller en syd-vest chili.
- Hvis du er i LA på rette tid og sted, prøv "Kogi", en
koreansk-mexicansk taco truck.
- BBQ. Ok, californien og sydvest-USA er ikke BBQ centrum, men der er
alligeven masser af muligheder for gode ribs. F.eks. ved Woody's BBQ
lige nord for Santa Barbara i et kedeligt indkøbscenter.
- Amerikansk mad, inklusive bbq, ved "Cold Spring Tavern" i passet
mellem Solvang og Santa Barbara (Highway 154). Serveret i en 150 år
gammel stage-coach station.
- For amerikansk mad og samtidig en rigtig LA oplevelse, spis middag
Moonshadows (rimelig prislag) eller Geoffrey's (noget dyrere og finere
- jeg anbefaler Moonshadows) i Malibu. Nyd udsigten over Stillehavet,
spis en stor amerikansk bøf, og check Ferrarierne, Lamborghinierne, og
Maseratierne på valet-parkeringspladsen når du forlader stedet. Hvis
du er heldig ser du nogen af de kendte. Der er også en diner mellem
Malibu og Santa Monica, på hjørnet af Topanga Canyon og PCH (Highway
1) - jeg kan ikke huske navnet, men en rigtig stereotypisk amerikansk
highway diner.
- Hvad med en hotdog på Dodger's stadion i Los Angeles? Så bliver det
ikke meget mere amerikansk - vask den ned med tynd Coors Light eller
Budweiser øl, og husk at strække benene i 7ende inning.
- En stor, beskidt bøf, findes overalt.
- Til de lange ture, beef jerky, selvfølglig. Drik Mountain Dew
sodavand, hvis du skal holde dig vågen.

>Lideledes
>sushi.

Los Angeles er imho et af de bedste steder for sushi i økonomiklassen.
Der er 100-vis af gode, mellem-niveau sushi restauranter, og
selvfølgelig sushi i verdensklasse.

>I SF er Chinatown et besøg værd - den største Chinatown uden for Kina.
>Med boder, butikker og restauranter.

Det bedste kinesiske mad jeg har smagt i San Francisco er kantonesisk
mad: Fisk og skaldyr, supper, og dim sum.
San Francisco har, som LA, et utal af muligheder for kulinariske
oplevelser. For en lidt mere raffineret oplevelse, prøv "Slanted
Door", som serverer vietnamesisk-californisk fusion.
Eller giv efter for fristelsen til at være en rigtig turist, og spis
clam chowder af en brødskål omkring Firsherman's Wharf. Igen hit or
miss - det kan være OK, eller det kan være, lad os bare sige mindre
OK.
Lidt i samme retning, men en anelse mindre turistet og tilsvarende
bedre i kvalitet, er der Santa Barbara Shell Fish Co, på Stearns Wharf
i Santa Barbara.

Der er masser af "etnisk" mad ovenfor, men det er jo netop det, der er
karakteristisk for amerika: Du kan finde stort set alting i San
Francisco og Los Angeles, og det er hvad mange amerikanere gør.

Las Vegas: Polerede restauranter inde i de store kasioner, alle de
kendte kokke har nu en restaurant i Vegas. Jeg anbefaler Nob Hill
(Michael Mina restaurant i MGM). Sushi-restauranten i MGM er også god.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-06-10 06:08

TL skrev den 15-06-2010 09:29:
> On Mon, 14 Jun 2010 21:01:30 -0700 (PDT), in dk.kultur.mad+drikke
> Hanne<google@gottliebsen.dk> wrote:

snip: dejlige og uførlige svar fra både Hanne og TL.

Tipsene vil helt klart indgå i min "madplan"