kiksede kiks
Fra : Ralph

Dato : 12-06-10 20:59

Jeg lavede kiks idag for første gang, det gik både godt og mindre godt.

De er fint bagt, sprøde OG smager af ingenting.

100 g. durummel
100 g. fuldkornshvedemel
25 g. havregryn
25 g. sesamfrø
1 spsk. hakkede soltørrede tomater
1 spsk. pesto
sydesalt
1 tsk. sukker
75 g. margarine
1 æg
20 min. 175grader

der skal helt sikkert mere salt, tomat og mindre sesamfrø i, margarinen skal
udskiftes med smør, andre der har ideer?

Ved nogen hvor man får selleripulver?

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 12-06-10 23:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>der skal helt sikkert mere salt, tomat og mindre sesamfrø i, margarinen skal
>udskiftes med smør, andre der har ideer?

Jeg har ikke forstand på bagning af kiks, så her må du kigge nærmere

<http://tinyurl.com/3xzk6f6>

Smagen kan forbedres ved:

At riste havregrynene på tør pande til et sted mellem gylden og let
brun.

Div. frø ristes en smule til de dufter dejligt.

Pesto mister smagen ved opvarmning. Smør det på bagefter. Tomat
ligeså.

Sydesalt er til pålæg! Brug alm. salt. Ca 10 gr / 2 teske/ 10 ml.
Ingen kan smage forskel!

Sukkeret erstattes af mørk farin.

Opløs sukker og salt helt i en smule varmt vand og brug et lille æg.

Margarinen erstattes af ghee (brunet, klaret smør).

Bages lidt mere til mellem gylden og lys brun. De lys brune har mest
smag, de gyldne mindre.

Er kiksene til ost, kan kommen-, fennikkel- eller sellerifrø være
gode.

Tørrede frø skoldes og hviler i vandet en timestid før de drænes og
bruges hele.

Skal frøene males, ristes de først, og efter iblanding i dejen, skal
denne helst hvile en timestid, så smagene kan nå at trænge ud.
Her skal man være opmærksom på evt. hævemidler (her æg, som ikke
kræver speciel hensyntagen).

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 13-06-10 16:21

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> At riste havregrynene på tør pande til et sted mellem gylden og let
> brun.
> Div. frø ristes en smule til de dufter dejligt.

Done

> Sukkeret erstattes af mørk farin.

Det glemte jeg så

> Margarinen erstattes af ghee (brunet, klaret smør).

Done

> Bages lidt mere til mellem gylden og lys brun. De lys brune har mest
> smag, de gyldne mindre.

Done

> Er kiksene til ost, kan kommen-, fennikkel- eller sellerifrø være
> gode.

Kunne ikke finde sellerifrø, men en klar option, skal holde lidt igen med
fennikelfrø.

> Tørrede frø skoldes og hviler i vandet en timestid før de drænes og
> bruges hele.

Hørfrø opblødt i kogende vand, done

Alt i alt en klart bedre opskrift, savner sellerismag og har lidt for meget
fennikel.

Projektet fortsætter, kom glad med flere råd.

Opsummering:

100 g durummel
100 g fuldkornshvedemel
25 g havregryn, ristet
25 g sesamfrø ristet
10 g kommen ristet
10 g fennikelfrø ristet
25 g. opblødt hørfrø (kogende vand)
75 gram klaret smør
1 lille æg
20 g. salt (lyder af meget, men det er ok)

Næste gang skal halvdelen af fennikel erstattes med kommen (altså 5 g
fennikelfrø og 15 g. kommen)

Og jeg skal huske sukker(brun farin)

15-19 min. ved 200 grader, varmluft, undervarme.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 13-06-10 22:32

> [...]

>fennikelfrø og 15 g. kommen)
>
>15-19 min. ved 200 grader, varmluft, undervarme.

Når der er æg (som hævemiddel) i en opskrift, skal der alene bruges
undervarme, da det er de opstigende dampe nedenfra der får massen til
at danne damphuller og koagulere, altså hæve.

20 gram salt er for meget. Det bør max. være 5%, helst 3% af (mel +
gryn + smør + æg + evt. væde) minus fordampningen af væde.
10 gram vil passe bedre. Div. frø tæller ikke med her, da de ikke
optager nævneværdigt salt.

Jeg skrev Ghee, som er BRUNET og klaret smør. Ved bruningen opstår
langt flere smagsnuancer end ved alm. klaret smør. Det er proteinerne
som brunes og afgiver smagene til fedtet.
Proteinerne bundfældes og kan efterfølgende bruges som smør for andet
pålæg. Det smager vidunderligt.

5 gram fennikkelfrø er meget, rent smagsmæssigt. En teskefuld hele frø
(5 ml) vejer ca. 1,65 gram.
Sidst lavede jeg boller til ost, og til 3 kg dej brugte jeg 2 tesk (10
ml. / 3,3 gram), og det var for meget for nogle deltagere. Frøene var
let ristede og blendede i en kaffemølle, hvilket forstærker smagen
meget.
Til din opskrift bør en tiendedel være max., altså ca. 0,33 gram!
Medmindre du bruger hele frø, for det har jeg ingen erfaring med.

Kaffemøllen renses efterfølgende ved at blende en spsk. ris. Det
fjerner næsten alle spor fra krydderierne. Kan gentages til helt ren.

Ang. sellerismagen, kan du presse lidt saft fra enten rod- eller
bladselleri i en hvidløgspresser, da det er meget små mængder der er
tale om.

Jeg får da helt lyst til at lave kiks efter din opskrift.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-10 17:00

Ralph skrev:

> savner sellerismag

Hvad med at erstatte al, eller noget af, saltet med sellerisalt?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ralph

Dato : 13-06-10 17:16

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at erstatte al, eller noget af, saltet med sellerisalt?

God ide, taget til efterretning.

--
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-06-10 19:38

On Sun, 13 Jun 2010 18:15:50 +0200
"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> God ide, taget til efterretning.

ellers plejer jeg at købe selleri frø i Tiger butikkerne til, nåja,
10kr.

kim