Rette rattet tilbage efter sporing......
Fra : Stefan T.

Dato : 12-06-10 13:51

Jeg har lige fået skiftet bøsninger og styrkugler på min Vw golf 2.......

Så nu hér sidder rattet ca. 15 grader skævt.......

Mit spørgsmål går så på hvordan man så lige får løsnet rattet og drejet det
tilbage så det kommer til at passe igen.......
Jeg har haft løsnet møtrikken på ratstammen, men har ikke kunne fø hevet
rattet af.......

Min plan var at løsne rattet, dreje det de få grader og så sætte det på
igen.......går ud fra at det er sådan man retter et "skævt" rat.......
Tør ikke sådan lige at gå igang med at slå forskellige steder på ratstammen,
hvis der var andre som havde et bedre råd.....

Nogen som kan hjælpe ???

Mvh.

Fra : alexbo

Dato : 12-06-10 14:26

"Stefan T." skrev

> Jeg har haft løsnet møtrikken på ratstammen, men har ikke kunne fø hevet
> rattet af.......

Skru møtrikken løst på igen så langt på at der lige er en smule frigang, det
er for at forhindre at ratten ender i hovedet på dig selv.
Så kan du trække godt op mod dig selv mens du vrikker med rattet, nærmerst
stå op i bilen og hive alt hvad du kan.
Hvis det ikke er nok sætter du knæene under rattet og trykker opad mens du
slår med en stor hammer og en stor dorn lige ned på møtrikken, som lige skal
flugte gevindet.

Bortset fra det er det bedre at stille styretøjet rigtigt, hvis du der bare
er skiftet styrekugler uden sporing er det nok den der er gal,
at tælle omgange på gevindet er ikke den bedste løsning hvis det er det der
er gjort.

Sporingen kontroller du med et langt bræt, hold det på siden af hjulet så
skal det flugte bilen i begge sider, det er ikke nogen hi-tech løsnimng men
bedre end ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 19-06-10 15:55

Den 12-06-2010 15:25, alexbo skrev:

> [...]
> skal det flugte bilen i begge sider, det er ikke nogen hi-tech løsnimng men

Jeg mener bestemt ikke at hjulene skal flugte, men at de skal spidse en
ganske lille smule, da det er med til at bilen selv retter hjulene op
igen efter en svingning.
Det er også en dårlig idé selv at forsøg at justere hjulene ind, da selv
en ganske lille fejl kan give et voldsomt stort dækslid.
Hilsen Matthias

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-06-10 15:20

> [...]
> Tør ikke sådan lige at gå igang med at slå forskellige steder på
> ratstammen, hvis der var andre som havde et bedre råd.....

Det lyder som om sporingen er lavet forkert.
Når der spores låser man først rattet i lige ud position og derefter
justeres styrekugler ind.

Mvh Niels

Fra : Armand

Dato : 13-06-10 01:47

Niels Bengaard skrev:

> Det lyder som om sporingen er lavet forkert.
> Når der spores låser man først rattet i lige ud position og derefter
> justeres styrekugler ind.

Uden adgang til sporing har jeg tidligere klaret mig ved at skifte én
styrekugle af gangen og efterfølgende justere sporingen så rattet til
sidst 'pegede ligeud' under kørsel - Og derefter samme tur med den anden
styrekugle!

--
Armand.