Strøm i en udlejningsbil i USA...
Fra : Jean

Dato : 11-06-10 18:06

Hej!

Nogle der har erfaringer med udlejningsbiler i USA?

Jeg skal til i USA på kør-selv-ferie i 3 uger, og vi skal leje bil af Hertz.

Er der almindeligt "cigarstik" som vi kender det med 12 volt i deres biler?

Mvh Jean.

Fra : Fister

Dato : 11-06-10 19:54

Jean laid this down on his screen :
> [...]
>
> Er der almindeligt "cigarstik" som vi kender det med 12 volt i deres biler?

Jeg har ingen erfaring på området, men det forekommer mig umuligt at
der kan være andet end 12v. Det er nok kun lastbiler og ældgamle
folkevogne der kører med andet end 12v.
Kai

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-06-10 20:38

On Fri, 11 Jun 2010 20:54:03 +0200, Fister <ikke@interessant.nej>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har ingen erfaring på området, men det forekommer mig umuligt at
>der kan være andet end 12v. Det er nok kun lastbiler og ældgamle

Af uransagelige årsager kører de store trucks derovre også med kun 12
volt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 13-06-10 23:11

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Af uransagelige årsager kører de store trucks derovre også med kun 12
> volt.

Det gør de jo også herhjemme - ihvertfald i det ene cigartænderstik. )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-06-10 18:19

On Mon, 14 Jun 2010 00:11:09 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Det gør de jo også herhjemme - ihvertfald i det ene cigartænderstik. )

>--

Du har altid gået meget op i flueerotik, når du ikke lige er ridefoged
på det stutteri hvor du opdrætter dine kæpheste. .o)))

Nu synes jeg dog at du er ved at falde lidt af på den, idet du har
fortrængt, at de fleste chauffører også har en inverter, og derfor
også adgang til 220 V.

Det kunne godt ligne dig at have gemt den ting i baghånden til dit
næste udfald, så jeg må beklage at jeg er kommet dig i forkøbet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-06-10 23:06

> Du har altid gået meget op i flueerotik, når du ikke lige er ridefoged
> på det stutteri hvor du opdrætter dine kæpheste. .o)))

*LOL*

> Nu synes jeg dog at du er ved at falde lidt af på den, idet du har
> fortrængt, at de fleste chauffører også har en inverter, og derfor
> også adgang til 220 V.

Måske langturs-børge'erne, men ikke "wos" andre.... )

> Det kunne godt ligne dig at have gemt den ting i baghånden til dit
> næste udfald, så jeg må beklage at jeg er kommet dig i forkøbet.

Næææh, men jeg tænkte da på at nævne, at der skam sidder 12 Volts batterier
på så'n en truck. )
Se, du kom mig slet ikke i forkøbet. *LOL*

Fra : Armand

Dato : 15-06-10 12:55

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Af uransagelige årsager kører de store trucks derovre også med kun 12
> volt.

Med dén påstand går jeg ud fra at du ikke forvirres af de amerikanske
'truck' begreb:
<http://www.tundraheadquarters.com/blog/wp-content/uploads/2010/04/ford-f250-worst-truck-on-road.jpg>
og at det i virkeligheden ikke er store(!) trucks at du taler om!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-06-10 00:04

Fister skrev:
> Jean laid this down on his screen :

> Jeg har ingen erfaring på området, men det forekommer mig umuligt at der
> kan være andet end 12v. Det er nok kun lastbiler og ældgamle folkevogne
> der kører med andet end 12v.

Men stikket kan mangle!

Er det ikke Opel der herhjemme kun har det hvis man tilkøber en
'ryger-pakke' :-/

--
Armand.

Fra : TG

Dato : 11-06-10 13:24

On 11 Jun., 19:05, "Jean" <jeanFJERNDE...@pcSLETDETTE.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der almindeligt "cigarstik" som vi kender det med 12 volt i deres biler?

Jeps det er fuldstændigt det samme, jeg vil faktisk tro at det er det
i hele verden, men i hvert tilfælde Europa/Nord-amerika.
Når du kommer op i de større trucks, kan du måske risikere 24 volt,
men jeg vil faktisk tro at der (også) vil være 12-volt på dem..

/TG

Fra : Jean

Dato : 11-06-10 20:39

TG skrev:
[...]

Det bliver kun 4-hjulstrækkere og almindelige biler vi benytter.
Overvejer nemli' at købe sådan en her:
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=135-71

Så kan man bruge bærbar og mobil uden at tænke på strøm... :)

Det koster lidt benzin, men det er jo billigere overthere... :)

Tak for svarene.

Mvh Jean.

Fra : Sørensen

Dato : 11-06-10 21:19

"Jean" > skrev >
> [...]
> bil af Hertz.
>
> Er der almindeligt "cigarstik" som vi kender det med 12 volt i

Yeps alm "cigartænder-stik" Jeg havde GPS og mobillader med
hjemmefra uden problemer, til kolde vare brugte vi dog en isboks,
der er ismaskiner alle vegne der ovre, det er mere effektivt end
en elektrisk-model. Jeg mener også der var et el-udtag bag i
bilen (Dodge Nitro 4x4)

vh.
Sørensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-06-10 00:59

"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der almindeligt "cigarstik" som vi kender det med 12 volt i deres
> biler?

Da alt er større i United Bluff, så er jeg sikker på, cigartænderen er
større end vores.

Den skal jo kunne tænde en ordentlig havaneser..)

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 13-06-10 01:34

Bjørn J. skrev:
> [...]
> større end vores.
>
> Den skal jo kunne tænde en ordentlig havaneser..)

Nu er lige netop havanesere kontrabande i USA (Læs: Handelsboycott mod
Cuba), såee!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-06-10 01:45

KLIP

> Nu er lige netop havanesere kontrabande i USA (Læs: Handelsboycott mod
> Cuba), såee!

I dobbeltmoralens førende land, nydes der endog rigtig mange havanesere.

De købes uden problem i Little Havana, Miami, Florida...

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-06-10 02:04

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> De købes uden problem i Little Havana, Miami, Florida...

Og de er gode!
Men det nytter ikke meget hvis turen starter i San Fransico

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-06-10 10:40

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og de er gode!
> Men det nytter ikke meget hvis turen starter i San Fransico

Så napper man dem fra den Dominikanske Republik..

http://www.dominican-cigars.net/

mvh/Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-10 13:35

Bjørn J. wrote:
> I dobbeltmoralens førende land,

De udlever blot dét som alle vi andre går og drømmer om

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-06-10 14:11

"Allan Jensen" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> De udlever blot dét som alle vi andre går og drømmer om

Det var jeg ikke klar over, dobbeltmoral betød..

mvh/Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-10 19:55

Bjørn J. wrote:
> Det var jeg ikke klar over, dobbeltmoral betød..

Jojo, du vil sikkert også gerne være mijøbevidst, men fik du chancen for at
køre V8 med kompressor eller V12 så gjorde du da det. Det er menneskeligt

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-06-10 20:58

KLIP

> Jojo, du vil sikkert også gerne være mijøbevidst, men fik du chancen for
> at køre V8 med kompressor eller V12 så gjorde du da det. Det er
> menneskeligt

Nu har moralen aldrig været miljøvenlige potter i United Bluff, så jeg kan
ikke se nogen dobbeltmoral i deres automobilpark..)

Jeg ville gerne køre en 6-benet boxer med dobbelt turbo på bane som
fritidsinteresse.

Du kender dem sikkert som Porsche, men jeg må nøjes med en 6 i række og
dobbelt turbo..på landevejen...

Det måtte jeg også sidste gang..

mvh/Bjørn J.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-06-10 19:50

> Du kender dem sikkert som Porsche, men jeg må nøjes med en 6 i række og
> dobbelt turbo..på landevejen...

335i?

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 18-06-10 20:07

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> 335i?

530d...

Fra : TG

Dato : 14-06-10 13:33

On 11 Jun., 21:39, "Jean" <jeanFJERNDE...@pcSLETDETTE.dk> wrote:
> [...]
>
> Så kan man bruge bærbar og mobil uden at tænke på strøm... :)
>
> Det koster lidt benzin, men det er jo billigere overthere... :)

Svarer til den jeg medbragte fra Harald til pc, kamera, psp mm.

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-06-10 19:42

> Af uransagelige årsager kører de store trucks derovre også med kun 12
> volt.

Tilgiv mig min ringe truck-viden... men hvorfor "kun"? Det forekommer
mig, at flere har 24V, men alt udstyr jeg køber til bilen er 12v så det
er da kun til bøvl med 24V .. eller hvad?

Min logik sammenligner det med at købe et nyt fjernsyn til 230V, men jeg
har kun 400V i hjemmet, så der skal liiige en omformer på - og det gælder
alt.

Hvad har jeg overset?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-06-10 05:03

"Martin [6000]" skriver:

> Hvad har jeg overset?

Når du lige skal rive sådan en truckermotor i gang kræver det måske 10
kW effekt.

Ved 12 volt giver det 10.000W/12V = 833A

Ved 24 volt giver det 10.000W/24V = 416A

Tænker vi lidt i kabedimensioner og effekt fra batteriet er det det
åbentlyst at den højere spænding gør det lettere at designe udstyr.

Lad os antage at kablet fra batteri til startermotor har en modstand
på 0,005 Ohm (hvilket er meget meget lidt). Ved hjælp af ohms lov, kan
vil regne os frem til spændingstabet hen over kablet ved hhv 833 og
416 A

(U=RxI)
0,005x816=4,15Volt der er i spændingstab hen over kablet. 12 volt - 4
volt over kablet giver 8 volt til startermotoren.

0,005x416=2,08Volt i spændingsfald over kablet. 24 volt - 2 volt = 22
volt til startermotoren.

For slet ikke at tale om den effekt der afsættes i kablet (P=I2xR)
Ved 12 volt afsættes der 813x813x0,005=3,3kW
Ved 24 volt afsættes der 416x416x0,005=865W

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-06-10 13:40

> - i serie - for at kunne trække nogle ampere. Prøv f.eks. at starte så'n
> en 16-liters V8, med en 12 Volt starter... Dernæst er der en KÆMPE

Du misforstår mit indlæg, se mit svar til Klaus.

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-06-10 13:40

> Når du lige skal rive sådan en truckermotor i gang kræver det måske 10
> kW effekt.

Dette er et svar til Henrik ligeså.

Jeg kan ikke rigtig se hvad motoren har med stikket at gøre.. jovist der
er 24v på svinet det er jeg godt klar over, men det er da ren bøvl for
brugeren af køretøjet at han til hver enkelt enhed skal sætte en adapter
på for at den passer på hans 12v udstyr.

Igen: Hvad har jeg overset?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-06-10 17:09

"Martin [6000]" skriver:

> [...]
> brugeren af køretøjet at han til hver enkelt enhed skal sætte en adapter
> på for at den passer på hans 12v udstyr.

Ellers er det at han køber af det store udvalg af 24V udstyr.

> Igen: Hvad har jeg overset?

At "normalen" for truckere er 24 volt, derfor er det "kun 12 volt" når
en trucker har 12 volt.

Klaus