e.c 1150
A:active, har brug for at ændre link farve~
Fra : billy sørensen

Dato : 13-06-10 17:00

Er i gang med at project og har simpelthen søgt over alt, min
side er sat op med php, (if isset include) så det er den _samme_
menu på alle undersider, hvordan ville det være nemmest at gøre
sådan at mit link skifter farve når siden er aktiv, ikke
A:visited, fordi den skal gå tilbage til normal når du går væk
fra siden, har ikke pt min kode her men har virkelig brug for
hjælp.

Med a:active kan jeg godt få den til at skifte farve, men kun i
det sekund jeg trykker på den, så bliver det normalt igen, på
forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-06-10 17:17

Den 13-06-2010 18:00, billy sørensen skrev:
> [...]
>
> Med a:active kan jeg godt få den til at skifte farve, men kun i
> det sekund jeg trykker på den, så bliver det normalt igen, på

Hmm, jeg ville da ellers sige, at a:active kunne gøre det, men
det er så ikke tilfældet.
Kan du henvise til siden?

Jeg tænker på, man kan gøre det vha. JavaScript eller sessioner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-10 19:31

Martin Ploug skrev:

> Hmm, jeg ville da ellers sige, at a:active kunne gøre det,

Det er nemt at misforstå den paraneter. Den refererer kun til den
brøkdel af et sekund fra man trykker på museknappen til man
slipper igen. Jeg har ikke noget at bruge den til.

Med ren HTML og CSS kan man ikke gøre det somBilly ønsker, men
det kan styres i PHP.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-10 17:28

Den 13-06-2010 18:00, billy sørensen skrev:

> hvordan ville det være nemmest at gøre
> sådan at mit link skifter farve når siden er aktiv,

Det er altså et menupunkt, som du vil have vist i en anden
farve, når man befinder sig på den pågældende side?

Det kan gøres på flere forskellige måder, fx ved at
indsætte en værdi øverst i sidens kode på side 1 på denne måde:
<?php $menupunkt1 = "her"; ?>
og så i din menu have:

osv.

På side side 2 skal du så indsætte:
<?php $menupunkt2 = "her"; ?>

Du skal så lave en css-regel på stilklassen "her", der
farver linket i den ønskede farve (eller endnu bedre:
baggrunden bag linket.

Menupunktet for den aktuelle side vil så bruge stilklassen
"her", mens der vil være en tom klasseangivelse på alle de
andre menupunkter, hvorfor de vil have standardfarverne.

Alternativ metode:
I stedet for indsættelsen af værdien øverst i koden kan man
aflæse adressen i adressefeltet og så bruge den som værdi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-10 19:36

billy sørensen skrev:

> Er i gang med at project og har simpelthen søgt over alt, min
> side er sat op med php, (if isset include) så det er den _samme_
> menu på alle undersider,

Hvis det er præcis samme menu, kan du ikke lave den afhængig af
den side der vises.

Jeg har en demoside hvor jeg sørger for at menupunktet til den
aktive side ikke er et link. Den ligger her, og hele PHP-koden er
tilgængelig:

   http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/menu.php?

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-10 21:38

billy sørensen skrev:
> [...]
>
> Med a:active kan jeg godt få den til at skifte farve, men kun i
> det sekund jeg trykker på den, så bliver det normalt igen, på

Du kan ikke bruge a:active til det. I det hele
taget kan du ikke bruge nogen af a-markørens tilstande
til at markere den side du er på.

Det du kan gøre er i din menu at give hvert link
i menuen en id, der svarer til den side, der linkes
til, for eksempel
<ul class="menu">
</ul>
og dernæst give body-elementet et class name,
for eksempel <body class="side4">

Nu opretter du i dit stylesheet en gruppe af
formregler på følgende facon:
body.side1 ul.menu li a#link1,
body.side2 ul.menu li a#link2,
body.side3 ul.menu li a#link3,
body.side4 ul.menu li a#link4 {
color:red;
background-color:transparent;
....}

Eller hvilke farver du nu foretrækker.

Princippet er forklaret på følgende side:
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/

Det drejer sig i eksemplet om ændring af
farverne på nogle faneblade, men princippet
kan udmærket anvendes på en almindelig menu.

Jørgen Farum Jensen
..