Trailer-regler igen
Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 09:15

Så vidt jeg kan forstå, så kan jeg uden videre køre med en trailer med
bremse med tilladt totalvægt på 1200 kg, efter Deoen der har en egenvægt på
1250 kg. og må trække 1400 kg. med bremser.

Iflg. disse oplysninger:
http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/trailer-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

Men der er visse passager i teksten der ikke umiddelbart synes
sammenhængende. F.eks. står der:

"1) Anhængerens tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt +50 kg.
Her må du have fat i både bilens og anhængerens registreringsattest, for her
kan du faktisk selv vælge, hvilket tal der skal bruges: Af bilens attest
fremgår det fx, at bilens egenvægt er 1.025 kg, og at den pågældende bil må
køre med en anhænger med største tilladte totalvægt på 1.050 kg. Men af
anhængerens attest fremgår det, at dens tilladte totalvægt er 1.200 kg -
altså over bilens egenvægt +50 kg, her i alt 1.075 kg. Nu kan du vælge at
"køre efter" bilens registreringsattest med det laveste tal på 1.050 kg frem
for anhængerens attest på de 1.200 kg."

Så falder reglen da helt fra hinanden, hvis man bare kan vælge som man vil?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 09:22

KLIP

> Så falder reglen da helt fra hinanden, hvis man bare kan vælge som man
> vil?

Man skal bare tage sig sammen i DK og og med lov sige: ALT over 750 Kg
totalvægt kræver BE kørekort.

Så er alle afarter elimineret.

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 11-06-10 09:46

"Bjørn J." skrev

> Man skal bare tage sig sammen i DK og og med lov sige: ALT over 750 Kg
> totalvægt kræver BE kørekort.

> Så er alle afarter elimineret.

Næh, for der er forskel på tilladt totalvægt og faktisk totalvægt.
Hvad bilen angår er det den faktiske der gælder og hvad kørekort angår er
det den tilladte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 11:16

> "Bjørn J." skrev

> Næh, for der er forskel på tilladt totalvægt og faktisk totalvægt.
> Hvad bilen angår er det den faktiske der gælder og hvad kørekort angår er
> det den tilladte.

Hvad er forskellen, når jeg udtrykkelig skriver totalvægt?

Må man overskride totalvægten på traileren da ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-06-10 11:34

> Hvad er forskellen, når jeg udtrykkelig skriver totalvægt?
>
> Må man overskride totalvægten på traileren da ?
>
> mvh/Bjørn J.

"Faktisk totalvægt" er trailers egenvægt + last
"Tilladt totalvægt" er trailerens egenvægt + lastkapacitet

F.eks. kan en trailer med en "tilladt totalvægt" på 1000 kg, godt have en
"faktisk totalvægt" på 400 kg hvis den ikke er lastet ret meget.
Så "totalvægt" som du skriver, kan godt tolkes som begge dele...

Mvh
Keld

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 11:37

"Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> "faktisk totalvægt" på 400 kg hvis den ikke er lastet ret meget.
> Så "totalvægt" som du skriver, kan godt tolkes som begge dele...

Ja, hvis man har god tid.

Så må jeg hellere pointere: Trailerens maksimale vægt stående fuldt lastet
på sine enten 2 eller 4 hjul..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 11-06-10 19:27

"Bjørn J." skrev

> Så må jeg hellere pointere: Trailerens maksimale vægt stående fuldt lastet
> på sine enten 2 eller 4 hjul..;)

Det er en ubekendt størrelse, den kan kun findes ved at læsse den til
hjulene brækker af.

Det er ikke helt nemt lige at komme med enkle løsninger til hvordan det
burde være.

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-06-10 09:53

> Så falder reglen da helt fra hinanden, hvis man bare kan vælge som man
> vil?

Du skal skelne mellem reglerne for kørekort og reglerne for påhængsvægt.
Ofte kan bilen trække mere end dit alm kat. B kørekort giver ret til, og så
må man enten tage B/E kørekortet eller nedveje tilladt totalvægt på bilens
krog for at tage den kørekortsmæssige del.

/Caspersen

Fra : alexbo

Dato : 11-06-10 09:59

"Martin Bak" skrev

> [...]

>1.050 kg.

> Så falder reglen da helt fra hinanden, hvis man bare kan vælge som man

Det er fordi FDM skriver forkert.
"den pågældende bil må køre med en anhænger med største * tilladte*
totalvægt
på 1.050 kg."

Skulle have være den største *faktiske* totalvægt, bilen må godt trække en
2500 kg tilladt totalvægt trailer bare den ikke vejer mere end 1050 kg.

Som grundregel må du ikke med et alm. kørekort køre med en anhænger hvor
totalvægten er for "stor".
Men fordi bilen slet ikke må trække denne store trailer fuldt læsset, så er
det bilens begrænsning der sætter totalvægten på traileren.
Man kan sige at trailerens tilladte totalvægt bliver nedskrevet af bilen,
den er ikke tilladt til denne bil.
Uanset om du har alm. eller trailerkort må hængeren kun veje 1050 kg og så
ville det være ulogisk hvis du skulle bruge trailerkort.

Hvis bilen må trække 1200 kg, er dit kørekort ikke godt nok til at køre med
en så stor trailer.
Så ville både trailerens tilladte totalvægt og bilens tilladte trækvægt være
for stor til dit kort.
Så når man sætter træk på sin bil skal man ikke automatisk få den
registreret til den største trækvægt.

Hvis bilen må trække 1200 kg og traileren har en tilladt vægt på 1050 kg må
man godt køre uden trailerkort, bilen kan trække en for stor trailer, men
traileren er ikke for stor, og så må man godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 10:27

> [...]
> må man godt køre uden trailerkort, bilen kan trække en for stor trailer,
> men traileren er ikke for stor, og så må man godt.

Så vi er enige om, at Deoen der vejer 1250 kg. og må trække 1400 kg. godt
lovligt kan køres med Kat B. med en trailer med bremse og tilladt totalvægt
på 1200 kg?

De regler trænger virkelig til at blive forenklet. Jeg tror aldrig jeg har
mødt nogen, der på stående fod kunne afgøre et tvivlsspørgsmål om dem. Selv
FDM får åbenbart vrøvlet lidt i deres forklaringer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 11:35

KLIP

> De regler trænger virkelig til at blive forenklet. Jeg tror aldrig jeg har
> mødt nogen, der på stående fod kunne afgøre et tvivlsspørgsmål om dem.
> Selv FDM får åbenbart vrøvlet lidt i deres forklaringer.

Ja !

Det skulle være bilens maksimale vægt "på krogen" op imod anhængerens
totalvægt.

Alt over 750 Kg havetrailer skulle kræve B/E-kørekort.

Så er det blot at sammenholde bilens registreringsattest med
anhængerens/trailerens og således nemt se, hvad man må og skal.

Samtidig skal man rydde op i junglen af, hvad man må trække efter danske
biler og lave en EU-standard.

Her til lands søger vi nemlig altid at være forskellige fran andre land i de
mest besyndelige forhold/ting.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 11:57

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Glemte lige:

Desuden skal der på bilens registreringsattest stå, hvad den maksimale
bredde på traileren (campingvognen) må være, der skal trækkes.

Eks.: 2 meter - 2,20 meter - 2,30 meter eller 2,50 meter.

mvh/Bjørn J.

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 12:06

> [...]
> totalvægt.
>
> Alt over 750 Kg havetrailer skulle kræve B/E-kørekort.

Er du tilfældigvis kørelærer? . Jeg synes ikke der er grund til at
stramme reglerne. Faktisk er de store trailere både nemmere at køre med, og
mere sikre, end de små efterløbere.
Det jeg efterlyser er en forenkling.
En indførelse af en sådan regel som du foreslår, vil med et slag kræve et
ekstra stempel i pappet til en meget stor gruppe mennesker, der på glimrende
vis kan håndtere deres trailer, og som i mange tilfælde har brug for den
hver dag. Og en masse arbejde til kørerlærerne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 12:13

KLIP

> [...]
> glimrende vis kan håndtere deres trailer, og som i mange tilfælde har brug
> for den hver dag. Og en masse arbejde til kørerlærerne.

Nej, jeg er ikke kørelærer..

Det er bare så forbandet trættende, vi her til lands skal have særregler som
borgerne ikke kan forstå/hitte ud af.

Jeg er sikker på, en gennemgribende forenkling, vil spare borgerne for ret
så mange penge på den lange bane !! (mindre offentlige/statslige ansatte).
(De er forøvrigt de eneste som strejker, når der skal spares på antallet af
ansatte. Det kan man ikke ude i det virkelige liv, da man her skal forholde
sig til indtægter og omkostninger).

Man laver blot en skæringsdato for gamle kontra nye stærkt forenklede
regler. Biler/trailere indregistret før skæringsdatoen kører på gamle
regler. Biler/trailere indregistret efter skæringsdatoen kører på gamle
regler.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-06-10 12:18

[...]

regler. Biler/trailere indregistret *efter* skæringsdatoen kører på *nye*
regler.

mvh/Bjørn J.

Fra : -

Dato : 11-06-10 18:26

Bjørn J. skrev:
> [...]
> regler. Biler/trailere indregistret før skæringsdatoen kører på gamle
> regler. Biler/trailere indregistret *efter* skæringsdatoen kører på *nye*

Det var så endnu et sæt regler med undtagelser!!!
Der burde kun være een eneste regel: Vogntoget må maksimalt veje 3500
kg, tl kørekort uden hænger. Implicit må de tilladte totalvægte
naturligvis ikke overskrides. Hvad skulle der kunne gå galt med sådan en
regel; alle de andre underlige regler tjener ingen sikkerhedsmæssige formål!

/Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 18:31

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke overskrides. Hvad skulle der kunne gå galt med sådan en regel; alle
> de andre underlige regler tjener ingen sikkerhedsmæssige formål!

Åh jo. Forestil dig en bil med en egenvægt på 850 kg. Og en fuldt lastet
hænger på 2650 kg. Altså mere end 3 gange så tung som den bil der skal
trække og kontrollere den. Ikke nogen god situation.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens Hansen

Dato : 12-06-10 08:56

"Bjørn J." >
> [...]
> regler. Biler/trailere indregistret før skæringsdatoen kører på gamle
> regler. Biler/trailere indregistret *efter* skæringsdatoen kører på *nye*

Dette er gjort
..
"Koblingsvægten må kun benyttes hvis du har erhvervet dit kørekort før 1.
maj 2009"
http://kortlink.dk/sikkertrafik/7ury

Hilsen
Jens

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-06-10 09:37

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> .
> "Koblingsvægten må kun benyttes hvis du har erhvervet dit kørekort før 1.

Så mangler det sidste skridt blot at blive gjort obligatorisk.

Dette hvis trailerens maksimale vægt lastet overstiger 750 kg:

Hvis du har trailerkørekort
Hvis du har et trailerkørekort, behøver du ikke at følge de to regler. Så
ved du som chauffør, hvordan du kører med et tungt køretøj. På bilens
registreringsattest står der hvor mange kilo, anhængertrækket kan køre med
og dermed hvor meget, din anhænger må veje.

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 11-06-10 19:20

"Martin Bak" skrev

> Så vi er enige om, at Deoen der vejer 1250 kg. og må trække 1400 kg. godt
> lovligt kan køres med Kat B. med en trailer med bremse og tilladt
> totalvægt på 1200 kg?

Ja.

> De regler trænger virkelig til at blive forenklet.

Problemet med forenkling er at det vil blive en stramning, at man dropper
faktisk vægt og kun regner med tilladt vægt, ingen vil få gavn af en
stramning men mange vil blive ramt.
Så kunne man droppe tilladt totalvægt og kun regne med faktisk totalvægt,
det vil betyde at man kunne køre en lastbil på B kort, bare den er tom og
ikke vejer over 3500 kg.

Faktisk er reglerne ikke så indviklede, der er bare 2 sæt, et sæt regler for
bilen og et andet sæt for kørekort.

Må denne bil køre med denne trailer med dette læs.
Må jeg køre med den kombination.
2 gange ja skal det blive til.

mvh
Alex Christensen