Medarbejderhåndbog og lovgivningen
Fra : Morten

Dato : 10-06-10 20:48

Hej Gruppe

Håber I kan hjælpe mig.
Sagen er den, at jeg arbejder et sted hvor jeg synes der er temmelig meget
fnidder, gammeldags tankegang osv. på trods af de udadtil gerne vil give
udtryk for det modsatte. (ja, dem er der sikkert nogle stykker af sådanne
arbejdspladser).

Arbejdspladsen er en mindre én af slagsen, beskæftiget med IT
(systemudvikling), omend den da har vokset lidt på det sidste og det er som
om de ikke rigtigt kan håndtere væksten, hvilket skaber alle problemerne.
Det har så mundet ud i at der nu er udarbejdet en medarbejderhåndbog, så
alle ved hvad de har at holde sig.

MEN. Som jeg ser det er der problemer i den håndbog. Har selv fået øje på én
ting, der er i direkte modstrid med gældende lovgivning. Vil dog undlade at
oplyse den her fra start for at folk ikke skal stirre sig blind på den.
Jeg har oploaded dokumentet på peecee som pdf:
http://peecee.dk/upload/view/250967
Jeg har anonymisseret dokumentet, så det er FirMa, "Direktøren" osv. Vil
nogen meget gerne have firmaet at vide, så kan vi tage den på mail (skriv
ikke til min mail på denne konto, den tjekkes ikke).

Der er også noget fnidder vedr. en sikkerhedsrepræsentant, om vedkommende
overhovedet er valgbar, men det kan vi tage lidft senere i en ny tråd.

Håber på god og konstruktiv feedback. På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Morten

Fra : Ole C

Dato : 10-06-10 22:37

Morten skrev blandt andet:

> [...]
> i en ny tråd.
> Håber på god og konstruktiv feedback. På forhånd tak for hjælpen!

Grunden til din utilfredshed er noget tåget....
Hvad ligger der i "fnidder", "gammeldags tankegang" og "alle problemerne"?
At firmaet måske drives efter en anden opskrift, end du mener er den
rigtige, er jo ikke ensbetydende med ovenstående udtryk - og slet ikke
lovstridigt (nu vi er i en jura-gruppe).
Medarbejderhåndbogen afspejler umiddelbart en ganske positiv holdning til
medarbejderne.
Så hvis du skal gøre dig håb om fornuftige svar, vil det nok være en god
idé, at blive mere præcis med din kritik - eller fnidder....

--
vh
Ole C

Fra : Morten

Dato : 15-06-10 19:41

> [...]
> Så hvis du skal gøre dig håb om fornuftige svar, vil det nok være en god
> idé, at blive mere præcis med din kritik - eller fnidder....

Jamn tusind tak for en juridisk synsvinkel på håndbogen ;)

Mvh
Morten

Fra : Ole C

Dato : 16-06-10 11:18

Morten skrev blandt andet:

> Jamn tusind tak for en juridisk synsvinkel på håndbogen ;)

Jura er som bekendt ikke en eksakt videnskab....

--
vh
Ole C

Fra : SvenP

Dato : 11-06-10 04:05

Ved en hurtig gennemlæsning synes jeg nu ikke det ser så slemt ud. Reglen om
fortrolighed omkring lønforhold, vil firmaet næppe kunne håndhæve lovligt.
Men det er næppe ulovligt at skrive det i medarbejderhåndbogen.

Sven

Fra : Morten

Dato : 15-06-10 19:43

> Ved en hurtig gennemlæsning synes jeg nu ikke det ser så slemt ud. Reglen
> om fortrolighed omkring lønforhold, vil firmaet næppe kunne håndhæve
> lovligt. Men det er næppe ulovligt at skrive det i medarbejderhåndbogen.

OK, tak, det var også det jeg selv var kommet frem til. Dog vil jeg da
stadig mene formuleringen er uheldig. Det ses som en ordre og ikke en
henstilling, men det er nu også en småting. Så må man jo stedet udbrede
kendskabet til Ligelønslovens § 2A ;)

Mvh
Morten

Fra : CC

Dato : 16-06-10 07:42

"Morten" skrev i meddelelsen
> [...]
> overhovedet er valgbar, men det kan vi tage lidft senere i en ny tråd.
>
> Håber på god og konstruktiv feedback. På forhånd tak for hjælpen!

Jeg syntes du skal lade firmaets advokat rådgive dig som forfatter, i
lovligheden af denne medarbejderhåndbog, i stedet for vi skal gøre det.

Fra : Morten

Dato : 19-06-10 09:41

> Jeg syntes du skal lade firmaets advokat rådgive dig som forfatter, i
> lovligheden af denne medarbejderhåndbog, i stedet for vi skal gøre det.

Ikke helt forstået. Nu er det jo ikke mig, der har forfattet den, men det er
mig som har fået den trukket ned over hovedet så at sige. Hvis jeg endeligt
skal spørge nogen skal det være en uvildig (men det er jo ikke gratis og
firmaet betaler næppe), ellers vil det svare til at fåret spørger ulven
hvordan man undgår at blive spist.

Mvh
Morten

Fra : CC

Dato : 19-06-10 10:53

"Morten" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> gratis og firmaet betaler næppe), ellers vil det svare til at fåret
> spørger ulven hvordan man undgår at blive spist.

Du må have adgang til doc format e.lign. for at kunne fjerne essentielle
naven, refernce etc., for efterfølgende at konvertere det til pdf format.
Det får mig til, at mistænke dig for, at være forfatteren, da der ikke er
firmaer, der vil distribuere en medarbejderhåndbog i Word (e.lign) format.

Hvis du er arbejdstager, hvorfor henvender du dig ikke så i din fagforening.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-10 11:56

Morten skrev

> OK, tak, det var også det jeg selv var kommet frem til.

Der er et problem mht "overarbejde afspadseres time for time"
Der er ikke nævnt overtidstillæg i håndbogen

Andet problem er kørsel/transport i forbindelse med kundebesøg
Er tidsforbruget for egen regning eller betalt som overarbejde?

- Peter

Fra : Morten

Dato : 19-06-10 09:43

> [...]
>
> Andet problem er kørsel/transport i forbindelse med kundebesøg
> Er tidsforbruget for egen regning eller betalt som overarbejde?

Jamn tusind tak!

Det vil jeg da tage et nærmere kig på, hvordan og hvorledes hvilke regler
der kan gøre sig gældende her.

Mvh
Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-10 10:04

CC skrev

> Det får mig til, at mistænke dig for, at være forfatteren, da der ikke er
> firmaer, der vil distribuere en medarbejderhåndbog i Word (e.lign) format.

Det kan være håndbogen ligger på deres intranet som alm webside
Men ellers er det en formssag at drible teksten ud fra en pdf dokument
og efterfølgende konvertere til pdf igen

Det dokument Morten linker til er lavet i OpenOffice 3.0 - såehh jeg
vil mene at din teori falder til jorden med et hult drøn ...

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-10 23:50

On 2010-06-10 21:47:52 +0200, Morten said:

> Hej Gruppe
>

> Håber på god og konstruktiv feedback. På forhånd tak for hjælpen!
>
> Mvh
> Morten

Hej

Jeg bryder mig ikke om afsnittet omkring "Mail":

Korrespondance med kunderne er erhvervsmail og ejes af firmaet - ok
Du må gerne bruge mail privat - ok
Men reelt må firmaet ikke læse den private mail (pga. brevhemmeligheden)
Og så ønsker man, at mail skal videresendes til fælles
postkasser/kollega ved fravær.

Og så er det, jeg syntes at det blive ret svært at styre
brevhemmeligheden - det er nemmere at styre undervisningen af nogle
ledere end af hver eneste medarbejder, og af hensyn til fortrolige
informationer i virksomheden, så vil jeg foretrække, at man skal
videresende til ens leder (for at undgå, at en kollega pludselig får
adgang til informationer der måske ikke er "morsomme" at kende til).

I det firma hvor jeg er, så bruges out-of-office/ikke til stede agent,
og så kan afsenderen beslutte, om vedkommende vil kontakte en anden
person jf. ikke til stede svaret.
I særlige tilfælde, laver vi regler i outlook, således at en bestemt
type mails blive videresendt - det sker for een af mine medarbejdere og
mail'en går så til mig.

Hvis jeg skal have adgang til en "tilfældig" medarbejders mail, så er
det ikke bare noget man lige kan få lov til.

Og så en ikke juridisk kommentar vedr. Visionen. Der står, at det er
afgørende at der er et inspirerende og kreativt arbejdsmiljø.
Personligt så kan jeg ikke få dette til at være foreneligt med "Der kan
som udgangspunkt ikke arbejdes hjemme" & "Der er ikke Flextid i FirMa.
Fleksibel arbejdstid kan evt. aftales med nærmeste leder"

Sidste afsnit omkring Kommunikation er ret underlig. Hvis en
medarbejder har personlige problemer, så har personen pligt til at søge
hjælp hos lederen!
Hmm. Spændende

Mvh. Joakim