Stafetten: Sentimentale sange - så tårerne~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-06-10 19:48

Vi skal have fundet nogle af de stærkest sentimentale sange vi overhovedet
kan opdrive. En god slager er jo en sang som enten er sjov eller
sentimental. De sjove er f.eks. Ib Grønbechs mange sange, hvor han synger om
at han ikke få få Beatles hår og om at Peter lå i telt og Ole lå i
campingwugn. Lad os springe over de sjove og kigge på kategorien
"Sentimentale sange".

Jeg prøver lige at slå tonen an. Det er jo meget naturligt når det er musik,
hehe. En af de bedste og mest sentmentale sange jeg kender er NOBODDYS
CHILD. Den er så fantastisk.

Lad os høre den med Karen Young. Ingen kan synge den som hende.
http://www.youtube.com/watch?v=wV6FRP83YtQ

På dansk er noget af det mest kendte indenforfor sentimental-genren nok
gruppen Kandis. Her er "En dør til fantasien". Den handler om en person som
står ved en blomstrende eng og mindes fortiden.
http://www.youtube.com/watch?v=90xKcMH8JZo&feature=related

På norsk er en klassiker nok "Jeg troede englene fantes". Den handler om en
som kun troede at englene fantes i himlen, men så mødte han en pige og nu
har han en engel her hos sig selv.
http://www.youtube.com/watch?v=vzqRKmZiGI0

På svensk er klassikeren nok "Skomager Anton" som tænker tilbage til da han
mødte sin elskede Elin i ungdomsårene. Nu sidder han på bænken og tænker
tilbage. Vi får hans livshistorie.
http://www.youtube.com/watch?v=6P5NwmhBWtg&feature=related

På finlands-svensk er klassikeren over alle "Vår datter". Det er en sang
der var stærk uenighed om hvorvidt man skulle synge og udgive. Forsangeren
i slagergruppen "Tommys" (Finland) fik med besvær overbevist de øvrige
gruppemedlemmer om at sangen godt kunne bruges i danseband-sammenhæng. Der
er nemlig tale om en virkelig hiostorie som forsangeren har oplevet. Da hans
kone fødte deres datter fik hun kun kort tid på jord. Kun 3 uger, vist nok.
Så tog hun op til himlen.
I sangen synges der om savnet og hvordan der er i himlen. Den er
virkelig extrem tårefremkaldende, når man ved historien er sand. Det er
stærke sager.
http://www.youtube.com/watch?v=QXzMFfbknEk

Det var et "lille" oplæg. Der er skudt igang

Hilsen Åge

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-06-10 20:20

"Åge Halldorsson" skrev i en meddelelse

> Vi skal have fundet nogle af de stærkest sentimentale sange vi

Så er der dømt klinex.......

http://www.youtube.com/watch?v=t2E38ZKXl2I

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-10 17:59

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:4c113aca$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Så er der dømt klinex.......
>
> http://www.youtube.com/watch?v=t2E38ZKXl2I

Arrrghhh...... det der er vold!

Hvor jeg dog hverken bryder mig om sentimental musik, eller sentimentale
mennesker. Har aldrig fattet pointen med at sidde og vræle over noget der er
tabt, i stedet for at bruge sin energi fremadrettet, og få det bedste ud af
morgendagen.

/Alex

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 11-06-10 19:28

"Alex Linaa" skrev i en meddelelse

> [...]
> er tabt, i stedet for at bruge sin energi fremadrettet, og få det bedste

Hvad gør man ikke for at vinde stafetten

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-10 20:01

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:4c128030$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvad gør man ikke for at vinde stafetten

Du sælger din sjæl til djævelen selv ;)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-06-10 21:20

> "Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
> meddelelse news:4c128030$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du sælger din sjæl til djævelen selv ;)

Åge?

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 21:26

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Åge?

Gad vide hvad sådan en sjæl står i nu om dage, derovre på Fur?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jensen

Dato : 12-06-10 09:51

On Fri, 11 Jun 2010 22:25:51 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Gad vide hvad sådan en sjæl står i nu om dage, derovre på Fur?

En ekstra stor portion sveller, 1 hel måge og en lidenskabelig nat med
grillmutter til tonerne af 'Skæve Thorvald'...

--
Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-06-10 14:25

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En ekstra stor portion sveller, 1 hel måge og en lidenskabelig nat med
> grillmutter til tonerne af 'Skæve Thorvald'...
>
> --
> Thomas

Sig mig Thomas... Hvorfor vil ingen børn lege med skæve Thorvald ???

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-06-10 15:15

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]

Hej Krutte

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-06-10 21:24

meddelelse news:4c113379$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vi skal have fundet nogle af de stærkest sentimentale sange vi overhovedet
> kan opdrive.

Her sprøjter tårerne hos sangeren i slutningen af videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=JQv4Ue3hUM8

Fra : P.Petersen

Dato : 10-06-10 21:32

meddelelsen news:4c113379$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> om at han ikke få få Beatles hår og om at Peter lå i telt og Ole lå i
> campingwugn. Lad os springe over de sjove og kigge på kategorien

Godt emne Aage.
Jeg er helt vild med sentimentale sange. Så her er et par stykker.
Bryan Ferry. http://www.youtube.com/watch?v=B0TKdK73zMI
Steve Earle. http://www.youtube.com/watch?v=_7-PM_4aeE4
Lynard Skynard. http://www.youtube.com/watch?v=hDpf0hyGVI8
Og til sidst en helt ny sang. Holly Williams.
http://www.youtube.com/watch?v=O_D6lnFjWUk&feature=PlayList&p=AD279A0CCA9824AB&playnext_from=PL&playnext=1&index=16

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Martin [TMM]

Dato : 10-06-10 21:33

Hej Ã…ge
On 10-06-2010 20:48, Ã…ge Halldorsson wrote:
> "Sentimentale sange".

Der er jo denne her, som det er hundrede år og en madpakke, siden jeg
har hørt.
Lasse Stefanz - Vilandens klagan
http://www.youtube.com/watch?v=fcKZ22aK32o

Nu er det ikke fordi jeg er specielt involveret i jagt, eller noget der
ligner, men tager man et lille kig på denne side, så har man en lille idé...
http://www.bentbay.dk/lyst.htm

Mvh
Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-10 10:12

"Martin [TMM]" <tmm@---FJERNDETTE---trutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det ikke fordi jeg er specielt involveret i jagt, eller noget der
> ligner, men tager man et lille kig på denne side, så har man en lille

Tja, man kan ikke skyde ænder på den måde, så jeg forstår dig...
Ænder, ja det gælder vel egentligt alt fjerkræ, skal bagskydes...
Heldigvis, vil de fleste hagl nok bare prelle af på fjerdragten...
Men derfor kan der nemt flyve ænder rundt, med svært skadede
næb, øjne og ben...

Nå men vi skal jo levere en sang... Selv om denne måske ikke
helt lever op til det supersentimentale.... Men alligevel.

http://www.youtube.com/watch?v=9CV4xsno-QQ&feature=PlayList&p=69DD7C3F8A1CE839&playnext_from=PL&playnext=1&index=104

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-06-10 04:35

On 10-06-2010 20:48, Åge Halldorsson wrote:
> Vi skal have fundet nogle af de stærkest sentimentale sange vi
> overhovedet kan opdrive.

John Lennon med "Mother":

http://www.youtube.com/watch?v=7fguvUAsfvk&feature=related

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-10 10:03

> [...]
> stærke sager.
> http://www.youtube.com/watch?v=QXzMFfbknEk
>
> Det var et "lille" oplæg. Der er skudt igang

Stærkt nummer fra Karen Young.....

Men tør lige øjnene, for der er i kommetarerne sneget sig en lille fejl ind.
Karen Young ( Altså hende med Nobody's child ) Er IKKE død.
Men er her blevet forvekslet med en Amerikansk Disco sangerinde.
Karen Young er Englænder, og altså stadig ganske levende....
Karen Young er født den 13 April 1946 i Dronfield, nær Sheffield.
Hvilket altså gør hende til Englænder )....

Selv vil jeg bidrage med en genganger, som jeg fandt ved et uheld...

Dr Hook med One more year for daddy's little girl....

http://www.youtube.com/watch?v=OlAvyXIpt88

Samt Red Sovine's Teddy Bear

http://www.youtube.com/watch?v=JY4BV14OZzQ

Og selvfølgelig, når vi nu skal være sentimentale, er 2'eren vel også på sin
plads

http://www.youtube.com/watch?v=7LdWatF7nSc&feature=related

M.V.H....Benny..

Fra : Anglachel

Dato : 11-06-10 12:47

> [...]
> om at han ikke få få Beatles hår og om at Peter lå i telt og Ole lå i
> campingwugn. Lad os springe over de sjove og kigge på kategorien

Her er et nummer, der i hvertfald rummer pontentialet til det sentimentale,
men det er Mike Patton der synger, så der er selvfølgelig en kant mod det
kitchede og ironiske.

L´uomo che non sapeva amare http://www.youtube.com/watch?v=Jx2e1Qvm8Cc

Morrissey kan også være med i den boldgade. "There is a light that never
goes out" er et perfekt eksempel på hans besyndelige kimær af ironisk
selvudstilling og patetisk og sentimental kærlighedshigen.
http://www.youtube.com/watch?v=Ke1-MTDBAro

Fra : Eva Schmidt

Dato : 11-06-10 13:04

Her er mine bidrag:

Ray Peterson "Tell Laura I love her"
http://www.youtube.com/watch?v=RuGiZaaUaj8&feature=related

Mark Dinning "Teen angel"
http://www.youtube.com/watch?v=IE-AcC53OYY

Burl Ives "Mary Ann regrets"
http://www.youtube.com/watch?v=93JvffHU71w

Bobby Goldsboro "Honey"
http://www.youtube.com/watch?v=59BZxgohr9g

Pat Boone "Moody river"
http://www.youtube.com/watch?v=3zeRdkV-_VY

mvh Eva

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-06-10 17:25

On 10-06-2010 20:48, Åge Halldorsson wrote:
> Vi skal have fundet nogle af de stærkest sentimentale sange

Irene Rivas med "Si quieres verme llorar":

"If you want to see me crying
say to me that you are going to leave me"

http://www.youtube.com/watch?v=RWZJZvCUjGk

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-06-10 17:42

> [...]
> om at han ikke få få Beatles hår og om at Peter lå i telt og Ole lå i
> campingwugn. Lad os springe over de sjove og kigge på kategorien

Sentimentale sange ver nok ikke det, jeg hørfer mest, men denne, som burde
have været med Peter, Paul and Mary, grænser da til det sentimentale. Her
Lily Of The West med Joan Baez
http://www.youtube.com/watch?v=zTYOS6DjhFc&feature=related

Og mere sentimentalt end denne sang bliver det aldrig, semo mden er hørt i
mere sentimentale varianter:
http://www.youtube.com/watch?v=gccPPx_9GHY

Sentimental er også Terry Jacks Seasons in the Sun
http://www.youtube.com/watch?v=cd_Fdly3rX8&feature=related

Mere sørgelig end måske egentlig sentimental er Steeleye Span i Gone to
America
http://www.youtube.com/watch?v=cOYvtSppA9M

Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 18:43

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og mere sentimentalt end denne sang bliver det aldrig, semo mden er hørt i
> mere sentimentale varianter:
> http://www.youtube.com/watch?v=gccPPx_9GHY

Den har jeg ledt efter med Victor Cornelius til denne tråd.
I øvrigt er titlen forkert, som det ofte ses.

Den hedder ikke "i en seng på hospitalet", men derimod "i en sal på
hospitalet".

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-06-10 19:51

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Og mere sentimentalt end denne sang bliver det aldrig, semo mden er hørt i
> mere sentimentale varianter:
> http://www.youtube.com/watch?v=gccPPx_9GHY

Der har været mange gode indslag i stafetten, både Terry Jacks, Peter Belli
(Ingen regning), Ray Petterson, Dr. Hook (One more year for daddy's little
girl) og Lasse Stefanz.

Men stafetten går til KJan Kronsell. For som han selv skriver: "Mere
sentimentalt bliver det aldrig", med sangen "I en sal på hospitalet" (Den
hedder ikke "I en seng på hospitalet").
Det er en stærkt kontroversiel sang på linie med den sang som
findlandssvenske "Tommys" synger, om sin datter der døde kort efter fødslen.
Pyhhh ha. Nu må vores klynkeri stoppe. Stafetten går til Jan Kronsel.

Til slut vil jeg lige komme med en sentimental sang som slet ingen tekst
har. Den er med Richard Claydermann.
http://www.youtube.com/watch?v=OS8F5x07pl8
Aner ikke hvorfor jeg synes, at den er sentimental. Sån virker den bare,
synes jeg.

PS: Hvordor var der forresten ingen som kom med denne her verdensklassiker i
kategorien?
Dont cry for mee Argentina: http://www.youtube.com/watch?v=6dobtw7n83M

Nå pyt. Næste stafet

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-06-10 21:53

> [...]
> fødslen.
> Pyhhh ha. Nu må vores klynkeri stoppe. Stafetten går til Jan Kronsel.

Jeg takker og finder på noget nyt.

Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 22:04

Nemlig, Åge. Ellers ville elendighederne da for alvor ta fat:

I en seng på hospitalet, hvor de hvide senge står, lå en stakkels brystsvag
pige [osv]

.....Så tro da fanden, at hun var brystsvag, med alle de senge ovenpå sig!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Allan Krautwald

Dato : 11-06-10 22:13

> ....Så tro da fanden, at hun var brystsvag, med alle de senge ovenpå sig!
>
> --

LOL...ja stakkels hende

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-06-10 09:15

meddelelsen news:4c128589$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

.........og hovsa. Hwad med den her?. Den glemte vi også:
Goodbye me love goodbye, m. Demis Roussos:
http://www.youtube.com/watch?v=7nZKMm-nOsc&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-06-10 14:21

meddelelse news:4c128589$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> bare, synes jeg.
>
> PS: Hvordor var der forresten ingen som kom med denne her verdensklassiker

Jeg kender den også med en anden tekst, og der hedder den i en seng...
Og selvfølgelig er den sentimental, blot på en noget mere komisk måde...

Første vers lyder nok lidt fjollet...

I en seng på hospitalet, har jeg ligget 16 år....
Men jeg skal skam ikke klage, jeg har gode trygge kår

Vist egentligt engang, sunget af Cæsar...

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-06-10 15:18

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Jeg kender den også med en anden tekst, og der hedder den i en seng...

Vil det sige at hun ligger i den seng og så står der en hel masse andre enge
ovenpå hende ?
Hvis hun i forvejen er syg, så skal hun da nok blive mere syg. Men o.k.,
sådan går det jo som regel
når folk kommer på hospitalet i Danmark. Altså ikke at de får stablet senge
ovenpå deres senge, men
at de bliver mere syg.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-06-10 11:57

meddelelse news:4c13972c$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> sådan går det jo som regel
> når folk kommer på hospitalet i Danmark. Altså ikke at de får stablet

Altså Åge....

Nu er det andet indlæg i træk, hvor du citerer noget, jeg ikke har skrevet.
Altså den linie du spørger til... Findes ikke i min tekst....
Hvor den linie var skiftet ud med....

" Har jeg ligget 16 år "

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-06-10 12:27

> Altså Åge....

Ja, jeg er lige her

> [...]
> skrevet.
> Altså den linie du spørger til... Findes ikke i min tekst....

Ups!. Jamen så lad os da lige snuppe en glad sang for at få stemningen i top
igen: http://www.youtube.com/watch?v=wbF9gpToJV4&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-06-10 09:20

meddelelse news:4c14c069$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ja, jeg er lige her

> Ups!. Jamen så lad os da lige snuppe en glad sang for at få stemningen i

Har kigget efter, men kunne ikke finde den,
så du kunne have hørt hele teksten

M.V.H....Benny..

Fra : J.Madsen

Dato : 11-06-10 19:03

Johnny Logans version af "The town I loved so Well" er temmelig
(bræk-)sentimental:
http://www.youtube.com/watch?v=KkyU5PLSW4A