Hakket oksekød
Fra : Kate

Dato : 10-06-10 19:25

Jeg bliver mere og mere sur på supermarkeds hakket oksekød, fordi jeg
ofte synes der er bruskrester i og det får jeg opkastningsfornemmelser
af. Derfor tænker jeg at købe en kødhakker og så selv hakke mit kød,
men hvilke slags udskæring er god til at bruge til dette?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 10-06-10 19:46

Kate frembragte:
> [...]
> af. Derfor tænker jeg at købe en kødhakker og så selv hakke mit kød,
> men hvilke slags udskæring er god til at bruge til dette?

Eller find en ordentlig slagter

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kate

Dato : 11-06-10 23:33

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote in

> Eller find en ordentlig slagter

Tjae, hvis man boede i et område hvor der fandtes en slagter ville det
nok være en løsning, men det gør jeg så ikke.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-06-10 15:03

On 10 Jun., 20:24, Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
> af. Derfor tænker jeg at købe en kødhakker og så selv hakke mit kød,
> men hvilke slags udskæring er god til at bruge til dette?

Alt kød kan hakkes, også de rester fra skroget, du ikke kan få i hele
udskæringer. Jo mere smagfuld en udskæring, jo mere smagfuld fars. Dvs
mørbrad ikke smager af det store, men har en fin og delikat smag. Hvis
man vil have rigtig god oksesmag, går man ikke galt i byen med bov,
skanker, klump og den slags.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kate

Dato : 11-06-10 23:34

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote in news:0cf7a1e2-a71a-
4ac2-ad9b-bd69745e65cf@k39g2000yqb.googlegroups.com:

> Hvis
> man vil have rigtig god oksesmag, går man ikke galt i byen med bov,
> skanker, klump og den slags.

Tak, det vil jeg kigge efter og prøve.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-06-10 18:50

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> mørbrad ikke smager af det store, men har en fin og delikat smag. Hvis
> man vil have rigtig god oksesmag, går man ikke galt i byen med bov,

Jeg vil påstå, at desto billigere udskæringen er, desto bedre smager den -
enten braisseret eller hakket.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kate

Dato : 13-06-10 21:32

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> Jeg vil påstå, at desto billigere udskæringen er, desto bedre
> smager den - enten braisseret eller hakket.

Må udstille min uvidenhed. Hvad betyder baisseret?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-06-10 16:03

On 13 Jun., 22:32, Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote:

> M udstille min uvidenhed. Hvad betyder baisseret?

Det staves "braiseret" af "braisere", som er en tilberedningsmetode.
Man bruner et kødemne og steger det i en længere periode i en væske
(typisk vin eller boullion og typisk under låg). Braisering er
velegnet til grovere, smagfulde kødemner, men også finere kød og
fjerkræ kan tilberedes på denne måde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 13-06-10 23:46

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

>Man bruner et kødemne og steger det i en længere periode i en væske

Jeg er delvis enig i din udlægning af metoden.
Men noget støder mig, når du skriver, at man kan stege i en væske.
Det strider mod alt, hvad kloge folk har forsøgt at lære mig.

For mig er Brasering (altså stavet på dansk) en bruning, efterfulgt ef
en lang, lavtemperatur varmebehandling, uanset metode.

Det vigtigste punkt her er bruningen, som tilfører de karakteristige
smagsstoffer.

Som eksempel på dansk mad efter denne metode, finder vi "brasede
kartofler", som de fleste nok kender. Og her bruges ingen væde.

Hvad har jeg overset?

m.v.h. Emil

Fra : Wiz182

Dato : 13-06-10 19:39

On 12 Jun., 00:33, Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>
> --
> Kate
>
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Hej Kate.

Jeg har et lille forslag til hvad du kan gøre når nu der ikke lige er
en god slagter i nærheden :)
www.grisogko.dk kan levere lige til din dør :D

Jeg bestilte selv fra dem igår og skulle modtage alt mit kød her i
denne uge.
Det er godt nok første gang jeg bestiller fra dem så jeg kan ikke selv
kommentere på kvaliteten men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til
skulle det være super kvalitet det man får fra dem og så gør det jo
bestemt heller ik' noget at priserne er MEGET fornuftige ;) hehe

Det var lige mit forslag hvis du ik' selv ville igang med at hakke
osv.

--
Chris

Fra : Kate

Dato : 20-06-10 16:57

Wiz182 <wizzard182@hotmail.com> wrote in news:014e85e9-727d-4f6c-9228-
7c191264b279@5g2000yqz.googlegroups.com:

> [...]
> www.grisogko.dk kan levere lige til din dør :D
>
> Jeg bestilte selv fra dem igår og skulle modtage alt mit kød her i

Har du modtaget noget? Og hvis ja, hvad er så din umiddelbare
tilfredshed?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-06-10 16:03

On 14 Jun., 00:45, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Men noget støder mig, når du skriver, at man kan stege i en væske.
> Det strider mod alt, hvad kloge folk har forsøgt at lære mig.

Tja, jeg synes nu, det giver nogenlunde mening, og man steger også med
væske i andre sammenhænge.

> For mig er Brasering (altså stavet på dansk) en bruning, efterfulgt ef
> en lang, lavtemperatur varmebehandling, uanset metode.

Ja, men jeg opererer endnu mest inden for klassiske
tilberedningsmetoder. Og min stavemåde er nu ikke mindre dansk end
din. Min står i hvert fald i Retskrivningsordbogen, det gør din ikke.

> Det vigtigste punkt her er bruningen, som tilfører de karakteristige
> smagsstoffer.

Enig. Man kan ikke braisere uden at brune.

> Som eksempel på dansk mad efter denne metode, finder vi "brasede
> kartofler", som de fleste nok kender. Og her bruges ingen væde.

Brasekartofler er efter min mening ikke tilberedt ved klassisk
braisering (som i øvrigt hyppigst anvendes på kødemner, men vel i
teorien også kan anvendes i rene grøntretter). Det er klart at
"brase-" i "brasekartofler" etymologisk set har med braisere at fatte,
men sådan nogle ord tages jo ind i sproget uden videre omtanke for,
hvad de rent faktisk betyder.

> Hvad har jeg overset?

Ikke noget, du er bare lysår foran mig, når det handler om
tilberedning af mad. Jeg skal nok nå frem en dag :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 21-06-10 01:35

Kevin Borbye Edelvang wrote:

>Tja, jeg synes nu, det giver nogenlunde mening, og man steger også med
>væske i andre sammenhænge.

OK! Det danske sprog er uransageligt og varieret. Mange studser over,
at jeg f.sks. steger æbleskiver og pandekager, selv om det jo rent
faktisk er det der forgår. Mange bager eller "laver" dem, hvilket også
er korrekt.

>Enig. Man kan ikke braisere uden at brune.
>men sådan nogle ord tages jo ind i sproget uden videre omtanke for,
>hvad de rent faktisk betyder.

Jeg må indrømme, at vores synspunkter overlapper hinanden meget, og vi
tager begge en smule fejl, for det er egentligt (fransk) à la braise =
"i gløder", om stegning eller kogning ved damp i en gryde med gløder
på låget (<www.denstoredanske.dk>). Den metode har jeg aldrig set i
praksis; men meningen er klar, omend ulogisk. Det kan også være, at
forfatteren til opslaget har misforstået noget?
Og uden væde ingen damp.

>, du er bare lysår foran mig, når det handler om
>tilberedning af mad. Jeg skal nok nå frem en dag :)

Vrøvl! Jeg har lært meget af dine indlæg, som altid har haft relevans.
Så tak for dem!
Det handler alene om, i hvilken retning vores interesser og behov går.

m.v.h. Emil