Mazda 626 '93 der ikke lader batteriet.
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-06-10 22:10

Hej

Roder med en kollegas Mazda 626 fra 1993 der pludseligt døde på
motorvejen. Har kigget lidt på den, og den lader med 12.7V over
batteriet, hvilket er for lidt så vidt jeg har erfaret. Ladelampen lyser
ikke skal det nævnes (kan ikke huske om den lyste ved tænding uden motor
startet). Jeg har skildt den ad, men kullene var ikke slidt op. Der er
vel ½mm fordybning i akslen efter 345kkm på vejene.

Er en udskiftning af elektronikken i generatoren en realistisk mulighed?
Jeg kunne ikke finde dårlige forbindelser på generator / batteri.

Sidder laderelæet i selve generatoren i sådan en gammel kasse?

Det er en Mitsubishi FS05 / A2T33191 generator der sidder i. Hvor køber
man elektronik + kul løst?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 11-06-10 21:04

> Hej
>
> Roder med en kollegas Mazda 626 fra 1993
God bil. Faktisk fantastisk god bil.

> Det er en Mitsubishi FS05 / A2T33191 generator der sidder i. Hvor køber
> man elektronik + kul løst?

Det er ikke besværet værd. Generatoren er færdig. Køb en ny, den koster ikke
så meget.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-06-10 21:35

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Roder med en kollegas Mazda 626 fra 1993 der pludseligt døde på
> motorvejen. Har kigget lidt på den, og den lader med 12.7V over batteriet,

Men den lader altså?

> hvilket er for lidt så vidt jeg har erfaret.

Ja.

> Ladelampen lyser ikke skal det nævnes (kan ikke huske om den lyste ved
> tænding uden motor startet).

> Jeg kunne ikke finde dårlige forbindelser på generator / batteri.

Mål lige hvad den lader med over selve generatoren.

Mange gange er der et spændingsfald i stelforbindelsen.

Og undersøg lige om ladelampen lyser med stillestående motor.

Prøv også lige at give den lidt gas så den kommer op i omdrejninger, og se
om den så lader ordentligt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-07-10 19:37

Hej!

Så kører bilen igen. Jeg satte en ombytter-generator i fra en hugger, og
nu lader den fint igen - 13.95V iflg. mit multimeter. Før lå den på
12.6V og ladede ikke.

Men for dælen generatoren er svær at få ud - der er godt nok ikke megen
plads. Forbistrede japanske ingeniører.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-07-10 20:41

> Men for dælen generatoren er svær at få ud - der er godt nok ikke megen
> plads. Forbistrede japanske ingeniører.

Vær nu bare glad for du ikke kører Honda Civic. på en 87-91 sidder den bagpå
motoren og skal listes ud efter afmontering af luftfilterkasse (lyder
simpelt, men dobbeltkarburatormodellen er BESVÆRLIG!), er du oppe i 95-99
skal du have løsnet en bærearm for at få den ud.

Troels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-07-10 19:47

Hej Troels.

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
> (lyder simpelt, men dobbeltkarburatormodellen er BESVÆRLIG!), er du oppe
> i 95-99 skal du have løsnet en bærearm for at få den ud.

Jeg havde egentligt foretrukket at kunne pille en bærearm af og der så
var _plads_. Men ok, det gik da :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-07-10 21:02

> Jeg havde egentligt foretrukket at kunne pille en bærearm af og der så var
> _plads_. Men ok, det gik da :)

Det bliver der skam ikke _plads_ af. Der bliver "plads". :P

Troels