Manglende trækkraft MB W211 CDI
Fra : Holten

Dato : 09-06-10 19:33

Kørte 130 km/t på motorvejen. Pludselig begynder bilen at "nykke" som den
var ved at køre tør.
Gav fuld gas og den trak fint igen.
Senere mister den igen kraft, og kan kun presses op på 130 km/t.

Den kører så uregelmæssigt resten af dagen.

Næste dag skal jeg være på MB værksted kl. 12.00, så de kan finde fejlen.
Om morgenen kører bilen fint til job, og fra job til Mercedes ligeledes uden
problemer.

De sætter tester på, og kan ingen fejl finde eller udlæse.
De test kører bilen sammen med mig, og vi er enige om at den kører som den
skal.

Jeg kører så tilbage mod jobbet.
Ca. 50 km fra værkstedet begynder bilen igen at miste trækkraft.
Jeg vender om og kører igen til værkstedet.
Under hele denne tur kører bilen elendigt og kan ikke kommer over 140 km/t.

De sætter tester på, og en fejl er endelig lagret

"Konverterfriktion er før høj" !!!
Han trykker på "afhjælpe fejl"...
Computeren skriver: "kontakt MB Danmark" )

Han går så over og spørger deres "gearkasse-mand", som også er min
personlige ven. Han har hørt om denne udlæste fejl før, men siger at det
blot er gearkassen, som fortæller at motoren ikke yder nok.

Jeg spørger så om ikke det kan være luftmængdemåleren, som er defekt, da jeg
før har oplevet det uden at motorlampen havde lyst. Der bliver så monteret
en ny af denne, som jeg så kan returnere, hvis det ikke var fejlen.

Jeg kører hjemad, og bilen mangler igen trækkraft

I dag har jeg kørt 200 km, og bilen har "kun" drillet 3-5 gange, med
manglende trækkraft.

Nogen som har oplevet dette, for MB sider at det nærmest er at lede efter en
nål i en høstak, og siger at jeg blot må køre ind til fejlen er så slem, at
motorlampen lyser og lagrer en fejl.

Turbo+spjæld i manifolde kan udelukkes, da fejl på disse altid udløser
motorlampe.

Lidt meget træls

MVH

HH

Fra : Holten

Dato : 09-06-10 19:36

Glemte lige: det er en 320 CDI.

MVH

HH

Fra : Henrik B.

Dato : 09-06-10 22:20

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> personlige ven. Han har hørt om denne udlæste fejl før, men siger at det
> blot er gearkassen, som fortæller at motoren ikke yder nok.

Hmmmm.....

> [...]
> jeg før har oplevet det uden at motorlampen havde lyst. Der bliver så
> monteret en ny af denne, som jeg så kan returnere, hvis det ikke var

Hmmmm.....?

> Nogen som har oplevet dette, for MB sider at det nærmest er at lede efter
> en nål i en høstak, og siger at jeg blot må køre ind til fejlen er så
> slem, at motorlampen lyser og lagrer en fejl.

Hvilket værksted er det? Hvis man til dagligt arbejder med MB, bør en fejl
som den beskrevne, ret hurtigt kunne lokaliseres....

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Holten

Dato : 10-06-10 16:38

> [...]
>
> Hvilket værksted er det? Hvis man til dagligt arbejder med MB, bør en fejl
> som den beskrevne, ret hurtigt kunne lokaliseres....

Uha, det er skam hos P. Christensen aut. MB forhandler.
Tror nu ikke det er helt så nemt at finde fejlen, når man ikke har nogle
nøjagtige fejlkoder at gå efter.

MVH

HH

Fra : Henrik B.

Dato : 10-06-10 17:28

> Uha, det er skam hos P. Christensen aut. MB forhandler.
> Tror nu ikke det er helt så nemt at finde fejlen, når man ikke har nogle
> nøjagtige fejlkoder at gå efter.

Det bør de kunne - ud fra erfaring mer bilerne, og din fejlbeskrivelse...

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 09-06-10 23:02

On 09/06/10 20.33, in article
4c0fde5d$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Holten" <virker@ikke.dk>
wrote:

> Kørte 130 km/t på motorvejen. Pludselig begynder bilen at "nykke" som den
> var ved at køre tør.
> Gav fuld gas og den trak fint igen.
> Senere mister den igen kraft, og kan kun presses op på 130 km/t.

Lyder nøjagtigt som et problem jeg selv have i min 220. Føles det som om, at
turboen er slået fra, eller som om, at bilen er i nødprogram?

> Den kører så uregelmæssigt resten af dagen.

Hjælper det at genstarte motoren? Det gjorde det i mit tilfælde. Problemet
bliver dog værre og værre... Passer meget godt med din beskrivelse. En
relativ høj hastighed er starten, herefter kom fejlen ved lavere og lavere
hastigheder.

Jeg er ikke sikker,(har dog fakturaen, så jeg kan finde ud af det. Skriv
hvis du har brug for at vide det), men jeg mener bestemt at det var netop
manifolden der var tilsodet. Muligvis noget "længere nede" i motoren. De
rensede i hvert tilfælde nogle ting og herefter opstår problemet ikke før
ved 180 km/t. Jeg har ikke oplevet problemet siden, men skulle problemet
løses 100% krævede det en hel del arbejdstimer, og jeg var godt tilfreds med
at holde mig under 180 km/t.

> [...]
> Jeg vender om og kører igen til værkstedet.
> Under hele denne tur kører bilen elendigt og kan ikke kommer over 140 km/t.

Ja, jeg gætter på, at hvis du sænker farten til 110 km/t tager det meget
lang tid om at komme opad igen? En følelse af et 30 tons tungt lastbilstog
uden turbo

> [...]
> før har oplevet det uden at motorlampen havde lyst. Der bliver så monteret
> en ny af denne, som jeg så kan returnere, hvis det ikke var fejlen.

Prøvede også netop denne løsning. Men desværre uden held. Man sidder ellers
og krydser fingre for denne billige og nemme løsning.

Mvh. Jasper

Fra : Holten

Dato : 10-06-10 16:42

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver dog værre og værre... Passer meget godt med din beskrivelse. En
> relativ høj hastighed er starten, herefter kom fejlen ved lavere og lavere

Nej der gør det desværre ikke, kender ellers godt tricket med at slukke
motoren, gå ud låse døre, låse op, og bilen kører igen.
Sådan gjorde jeg sommetider med den hgamle W210, når den drillede

> [...]
> ved 180 km/t. Jeg har ikke oplevet problemet siden, men skulle problemet
> løses 100% krævede det en hel del arbejdstimer, og jeg var godt tilfreds

Hmmm, jeg har det nu bedst på den anden side af 180 km/t

> Ja, jeg gætter på, at hvis du sænker farten til 110 km/t tager det meget
> lang tid om at komme opad igen? En følelse af et 30 tons tungt lastbilstog
> uden turbo

Ja

> Prøvede også netop denne løsning. Men desværre uden held. Man sidder
> ellers
> og krydser fingre for denne billige og nemme løsning.

Nemlig

MVH

HH

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 01:12

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Turbo+spjæld i manifolde kan udelukkes, da fejl på disse altid udløser
> motorlampe.

Ikke altid faktisk. Har oplevet både en flækket turbo og en utæt turboslange
der ikke gave nogen lamper men nogenlunde gav de symptomer.
Bare lige for at udelukke noget med gearkassen helt, hvornår er der så sidst
skiftet olie på den?

Og næste gang det sker så prøv lige følgende:
I frigear og så klampen i bund.
Hvis den tager fulde omdrejninger der vil jeg mene det er tomatkassen der er
skidt tilpas.

> Lidt meget træls

Ja det kan der ikke være megen tvivl om!

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Holten

Dato : 10-06-10 16:47

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke altid faktisk. Har oplevet både en flækket turbo og en utæt
> turboslange der ikke gave nogen lamper men nogenlunde gav de symptomer.

Ok, blot sagde mekkeren, at der sad så mange følere i forbindelse med turbo,
så her kunne fejludlæsning ikke svigte.

> Bare lige for at udelukke noget med gearkassen helt, hvornår er der så
> sidst skiftet olie på den?

Jeg købte bilen dec. 2009, og her blev der skiftet olie på gearkassen.
Netop fordi konverteren er en svaghed på denne model, fik jeg igen skiftet
olie på gearkassen igen for 2 uger siden i forbindelse med et service C.

> Og næste gang det sker så prøv lige følgende:
> I frigear og så klampen i bund.
> Hvis den tager fulde omdrejninger der vil jeg mene det er tomatkassen der
> er skidt tilpas.

Hvis der ingen belastning på motoren er overhovedet, vil den jo kunne tage
fulde omdrejninger selv uden turbofunktion og på 3 cylindre.
Havde en bil med 4 cylindre, som kørte dårligt, den kunne sagtens tage 7000
omdrejninger, selvom den kun havde 1 bar kompression på 2 cylindre, men
måske jeg tager fejl.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-10 22:34

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Ok, blot sagde mekkeren, at der sad så mange følere i forbindelse med
> turbo, så her kunne fejludlæsning ikke svigte.

"Kunne" burde udskiftes med "burde"
Jeg har oplevet en defekt slange der ikke gav skyggen af lamper men
tilsvarende symptomer.

> Jeg købte bilen dec. 2009, og her blev der skiftet olie på gearkassen.
> Netop fordi konverteren er en svaghed på denne model, fik jeg igen skiftet
> olie på gearkassen igen for 2 uger siden i forbindelse med et service C.

Fint. Det er rigtigt godt at få den skiftet jævnligt.
Er problemet kommet efter det service?
Skifter kassen ellers som den skal eller er der f.eks. kommet *meget* små
ryk ved skift?

> [...]
> Havde en bil med 4 cylindre, som kørte dårligt, den kunne sagtens tage
> 7000 omdrejninger, selvom den kun havde 1 bar kompression på 2 cylindre,

Det er ikke sikkert den vil det. Specielt hvis den er i nødprogram.

Hvor meget har bilen kørt?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Holten

Dato : 11-06-10 17:24

> [...]
> [KLIP]

> "Kunne" burde udskiftes med "burde"
> Jeg har oplevet en defekt slange der ikke gav skyggen af lamper men

ok

> Fint. Det er rigtigt godt at få den skiftet jævnligt.
> Er problemet kommet efter det service?
> Skifter kassen ellers som den skal eller er der f.eks. kommet *meget* små
> ryk ved skift?

Den skifter faktisk rigtig fint.

> Det er ikke sikkert den vil det. Specielt hvis den er i nødprogram.

ok

> Hvor meget har bilen kørt?

Den har kørt 310.000

MVH
HH

Fra : Holten

Dato : 10-06-10 16:48

> [...]
>
> Den kører så uregelmæssigt resten af dagen.
>
> Næste dag skal jeg være på MB værksted kl. 12.00, så de kan finde fejlen.

I dag torsdag har jeg kørt 250 km, hvor bilen kun har lavet numre 3 gange,
rest af dagen har den haft fuld trækkraft ?

MVH

HH

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 20:21

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> I dag torsdag har jeg kørt 250 km, hvor bilen kun har lavet numre 3 gange,
> rest af dagen har den haft fuld trækkraft ?

Ja det er lidt ærgerligt. Kender een med en spritny 220 CDI, som han nu
efter en række fejlretningsforsøg har leveret tilbage til forhandleren
(dysefejl). De tilbød ham en ny 320 CDI istedet, fordi den normalt
kører/fungerer....

Fra : Holten

Dato : 10-06-10 20:36

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter en række fejlretningsforsøg har leveret tilbage til forhandleren
> (dysefejl). De tilbød ham en ny 320 CDI istedet, fordi den normalt

Jeg troede nu det var 250 cdi som havde problemer med dysserne.
Tror du ikke det var en 350 CDI han fik i stedet, 320 hed den i W211, nu
hedder den W212 350 CDI.

MVH

HH

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-06-10 20:43

> Jeg troede nu det var 250 cdi som havde problemer med dysserne.

Nope - det er 220 CDI. Hans er en '09 220 CDI - den er nu 9 mdr. gl. og har
kørt 25.000 km

> Tror du ikke det var en 350 CDI han fik i stedet...

Jow du har helt sikkert ret :)

Fra : M.J.

Dato : 17-06-10 11:56

Hej Holten

Her er et skud i tågen.

For ca 5-6 år siden kørte jeg en periode som taxachauffør. Jeg kørte dengang
netop i en 320 CDI, dog et nummer ældre end din. Men vi oplevede gennem en
længere periode præcis det samme som du nu oplever. Efter flere besøg ved
P.Christensen i Odense, hvor fejlen ikke kunne udlæses i testeren, lykkedes
det en dag at komme på værksted mens fejlen var tilstede. Så vidt jeg husker
var det en wastegate-ventil eller sådan noget lignende der hang. Meningen
med ventilen er at den skal åbne og lukke for luft til turboen efter behov.
Men i vores tilfælde hang den, således at den ind imellem blev stående åben,
således at der ikke blev opbygget turbotryk.

Håber du måske kan bruge historien til noget

Hilsen Michael