Beregning af trækprocent og skattefradrag
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 08-06-10 15:58

Hvis jeg midt på året ændrer i min forskudsopgørelsen, men ændringen
ikke medfører, at jeg kommer op i topskatten, hvorfor ændres mit
skattefradrag sig så?

Forstår godt, at hvis jeg fx ændrer på forventet indtægt, så jeg ryger
op i topskatten, så er ændring i trækprocent og fradrag nødvendigt for
at kompensere for, at jeg i de første måneder af året har betalt for
lidt i skat. Men når ændringen af indtægt holder sig under
topskatniveau, så kan jeg ikke se, at jeg i de første 6 mdr skulle
have betalt for lidt (eller for meget).

Har læst Skats bekendtgørelsen igennem og regnet på det, men syntes
ikke det giver mening.

Nogen der kan forklare mig det?

Vh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-10 23:22

mbk112@hotmail.com skrev:

> Hvis jeg midt på året ændrer i min forskudsopgørelsen, men ændringen
> ikke medfører, at jeg kommer op i topskatten, hvorfor ændres mit
> skattefradrag sig så?

Hvis din ændring af forskudsregistreringen ikke ændrer din skat -
hvorfor så lave ændringen?

> [...]
> op i topskatten, så er ændring i trækprocent og fradrag nødvendigt for
> at kompensere for, at jeg i de første måneder af året har betalt for

Skattebetalingen kan sagtens ændre sig uden at der er topskat
involveret.

> Men når ændringen af indtægt holder sig under
> topskatniveau, så kan jeg ikke se, at jeg i de første 6 mdr skulle
> have betalt for lidt (eller for meget).

Det forstår jeg ikke. Jeg kan se i det regneark jeg bruger til
skatteudregning, at ændringer i betingelserne slår igennem som
ændringer i skatten, og det ville svare til at jeg skulle have en
ny trækprocent. Jeg betaler ikke topskat.

Trækprocenten beregnes 'baglæns'. Når det er beregnet hvor meget
skat du skal betale, udregnes det hvilken procent det udgør af
din skattepligtige indtægt.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-10 06:11

mbk112@hotmail.com skrev den 08-06-2010 23:57:

> Nogen der kan forklare mig det?

Du fik en forklaring i maj-måned?

Kort fortalt: se på indeholdt skat, optjent indkomst, forventet
indkomst ændrede fradrag og andre ting som påvirker personfradrag og
trækprocent.
Ændringer i indkomst fra intervallet 42900-389000 med løbende optjent
indkomst og indeholdt skat giver ingen væsentlig ændring i personfradrag.

hvad tror du er ændret siden?

Prøv forskellige sceanarier på SKATs skatteberegner, som du finder i
tastselv-området.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-10 06:13

Carsten Riis skrev den 09-06-2010 07:11:

> Du fik en forklaring i maj-måned?

rettelse: marts...mere præcist: 16. marts 2010 kl. 22:42.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-06-10 10:59

<mbk112@hotmail.com> wrote in message
>Hvis jeg midt på året ændrer i min forskudsopgørelsen, men ændringen
>ikke medfører, at jeg kommer op i topskatten, hvorfor ændres mit
>skattefradrag sig så?

Den simpleste forklaring er vel, at du marginalskatteprocent typisk er en
anden end din trækprocent. Det vi lsige, at du skal betale mere/mindre i
skat af din lønstigning/nedgang end af resten f lønnen i gennemsnit.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 09-06-10 06:20

> Den simpleste forklaring er vel, at du marginalskatteprocent typisk er en
> anden end din trækprocent. Det vi lsige, at du skal betale mere/mindre i
> skat af din lønstigning/nedgang end af resten f lønnen i gennemsnit.

Det er selve kernen i mit spørgsmål. Jeg kan ikke se, at
marginalskatteprocenten skulle ændre sig ved min ændring af
forskudsopgørelsen, og derfor forstår jeg ikke at skattefradraget
ændrer sig.

vh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-10 14:36

mbk112@hotmail.com skrev:

> Det er selve kernen i mit spørgsmål. Jeg kan ikke se, at
> marginalskatteprocenten skulle ændre sig ved min ændring af
> forskudsopgørelsen, og derfor forstår jeg ikke at skattefradraget
> ændrer sig.

Det har jeg sådan set forklaret. Skatteprocenten er ikke en man
slår op ud fra indkomsten. Man kører hele skatteberegning igennem
og ser hvor meget skat du skal betale i kroner. Det tager man så
i procent af din skattepligtige indkomst. Det er sådan set
ligegyldigt hvad din marginalskatteprocent er.

Hvis du ændrer dit skattefradrag med 100 kr. ændres
skatteprocenten.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-06-10 11:56

>Det er selve kernen i mit spørgsmål. Jeg kan ikke se, at
>marginalskatteprocenten skulle ændre sig ved min ændring af
>forskudsopgørelsen, og derfor forstår jeg ikke at skattefradraget
>ændrer sig.

Marginalskatten ændrer sig ikke - det er din gennemsnitlige skatteprocent
(det er jo det, en trækprocent er), der ændrer sig, fordi en større
procentdel af din samlede indkomst dermed er beskattet.

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-06-10 18:47

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:c2ced88f-ad37-
> [...]

> have betalt for lidt (eller for meget).
>
> Har læst Skats bekendtgørelsen igennem og regnet på det, men syntes

Her en gentagelse af posting fra 16/3-2010

Beregningsreglerne for trækprocent og skattekortsfradrag kan du finde
her:

og reglerne er også beskrevet her:
http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/7774.html

mvh poul christensen