Reklamation over mobiltelefon - Hvordan to~
Fra : D

Dato : 08-06-10 21:32

Hej Gruppe,

Jeg køber en mobiltelfon hos en fysisk butik d. 15 april, men oplever ganske
hurtigt, at den har problemer, idet den har det med at "fryse" i nogle af
menuerne.
Dette reklamerer jeg så over for butikken d.29 april, som vælger at sende
den til reperation (læs: de valgte).

Da jeg fik den tilbage gik der en 3-4 ugers tid, hvorpå fejlene viste sig
igen, hvorpå jeg så ringer til det landsdækkende telefonnummer, som
fortæller, at jeg "har valgmuligheden" mellem af de sender den til
reperation på fabrikken (i to uger) eller at vi kunne prøve med et nyt
simkort, hvorpå jeg vælger at tage imod det sidste "tilbud".

Nu er den gal igen og jeg har været oppe i butikken, hvor de sagde at de
ville sende den til deres eget værksted igen og "hvis det ikke hjalp, så
måtte jeg komme tilbage, så vi kunne prøve producentens værksted" og
fortsatte at de i butikskæden figurerer med "4 forsøg".

Nu er mit spørgsmål så, hvordan pokker tolkes KL §78, når man holder den op
imod stk. 2 (mht. en mobiltelefons pris og at det er en "relativ" ny
mobiltelefon)?
Hvordan holder jeg sælgerens (for mig) meget arogante holdning til deres "4
forsøgs"-politik op imod det normale man læser om 2-3 forsøg (afhængigt af
hvor man læser det)?

På forhånd tak
/Dan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-10 23:15

D skrev:

> Dette reklamerer jeg så over for butikken d.29 april, som vælger at sende
> den til reperation (læs: de valgte).

Det kan de i praksis. Lovens pæne ord om 4 muligheder indskrænkes
til 2 hvis sælger tilber ombytning eller reparation. Og ombytning
kan man ikke vælge alligevel hvis det vil være uforholdsmæssigt
dyrt for sælger - og det er det pudsigt nok altid. Så meget for
de 4 valg.

> Nu er mit spørgsmål så, hvordan pokker tolkes KL §78, når man holder den op
> imod stk. 2 (mht. en mobiltelefons pris og at det er en "relativ" ny
> mobiltelefon)?

En ny eller en brugt mobil skal virke medmindre sælger *før
købet* gjorde dig opmærksom på at den havde en periodisk fejl med
at fryse. Det gjorde han næppe ...

> Hvordan holder jeg sælgerens (for mig) meget arogante holdning til deres "4
> forsøgs"-politik op imod det normale man læser om 2-3 forsøg (afhængigt af
> hvor man læser det)?

Køber har reelt ingen normalretslige muligheder over for en
stædig sælger. Hvis mobilen kostede over 800 kr., kan du klage
til Forbrugerklagenævnet.

   http://www.forbrugerraadet.dk/klager-forbruger/

Oplysninger om at man vil oprette en hjemmeside og en
Facebookgruppe hvor man omhyggeligt beskriver sin oplevelse og
holdning til butikken plus at man vil starte en diskussion om den
i mindst to nyhedsgrupper som distribueres over hele verden, kan
måske få ham til at samarbejde.

--
Bertel

Fra : D

Dato : 09-06-10 20:27

> [...]
> kan man ikke vælge alligevel hvis det vil være uforholdsmæssigt
> dyrt for sælger - og det er det pudsigt nok altid. Så meget for
Hvordan udleder du de to tal fra loven?
Og hvordan "defineres" fire forsøg (jeg ved jo godt, at det er et dumt
spørgsmål, men da jeg henvendte mig 2. gang fik jeg smidt et nyt sim-kort i
hovedet, hvilket jeg kalder et forsøg, men ekspedienten talte om fire forsøg
på værksted)?

> Køber har reelt ingen normalretslige muligheder over for en
> stædig sælger. Hvis mobilen kostede over 800 kr., kan du klage
> til Forbrugerklagenævnet.
Det kan jeg godt følge dig i, men kan man ikke (i min syge tankegang) dermed
definere at KL §78 stk 2's snak om genstandens værdi så sætte til de 800 kr
eller er det bare min ønsketænkning?

> [...]
> holdning til butikken plus at man vil starte en diskussion om den
> i mindst to nyhedsgrupper som distribueres over hele verden, kan
Ja, det er selvfølgelig en sidste mulighed, men jeg tror dog ikke, at sagen
kommer "så langt", idet det er en "velkendt landsdækkende televirksomhed",
men ville bare have styr på mulighederne først.

/Dan

Fra : Peter J

Dato : 09-06-10 21:28

D skrev:
> Hvordan udleder du de to tal fra loven?

Jeg tror du blander rundt i de forskellige begreber. Bertel taler om de
4 forskellige muligheder /køber/ har når en vare lider af en mangel (4
forskellige muligheder som så ofte reelt set kun er 2 eller ligefrem 1).

> [...]
> hovedet, hvilket jeg kalder et forsøg, men ekspedienten talte om fire forsøg

Som jeg husker det, så er forbrugerklagenævnet rimeligt hurtige til at
konstatere, at sælger har opbrugt sine muligheder for mangeludbedring.
Der skal meget specielle omstændigheder til før køber skal acceptere 4
forsøg. Det vil dog /altid/ være en konkret vurdering i hver enkelt sag.

Du kan prøve at læse nogle af deres afgørelser og så se, om der er en
der ligner din sag (mange sager omhandler sjovt nok mobiltelefoner, så
det er altså ikke et ligefrem ukendt fænomen):

http://www.forbrug.dk/Menu/Afgoerelser?s=r&q=78

> Det kan jeg godt følge dig i, men kan man ikke (i min syge tankegang) dermed
> definere at KL §78 stk 2's snak om genstandens værdi så sætte til de 800 kr
> eller er det bare min ønsketænkning?

De 800 kroner er udelukkende en grænse Forbrugerklagenævnet kører med og
har intet med Købelovens § 78, stk. 2 at gøre.

En brugt bil til 800 kr. kan man ikke forvente alverden af, men en saks
til 800 kr. vil man derimod have helt andre forventninger til.

Med andre ord: Det vil være en konkret vurdering fra sag til sag. For
nærmere at indskrænke det, bliver man nødt til at læse afgørelser fra
Forbrugerklagenævnet og domme fra domstolene, hvor man så må sammenligne
med lignende sager. Se tidligere link.

> Ja, det er selvfølgelig en sidste mulighed, men jeg tror dog ikke, at sagen
> kommer "så langt", idet det er en "velkendt landsdækkende televirksomhed",
> men ville bare have styr på mulighederne først.

Så meget desto mere ville en "trussel" af den art da have en virkning.
Jeg har selv fået flere større firmaer til at følge Købeloven ved at
true med offentliggørelse af deres reklamationsbehandling.

Peter J

Fra : D

Dato : 10-06-10 11:11

> Jeg tror du blander rundt i de forskellige begreber. Bertel taler om de 4
> forskellige muligheder /køber/ har når en vare lider af en mangel (4
> forskellige muligheder som så ofte reelt set kun er 2 eller ligefrem 1).
Ja, jeg kan godt se det nu, det der forvirrede mig var at tallet fire opstod
her og i det med fire forsøg. :)

> [...]
> ligner din sag (mange sager omhandler sjovt nok mobiltelefoner, så det er
Tak, det må jeg lige læse lidt nærmere på, så jeg har lidt at forberede hvis
nu telefonen strejker igen, når jeg får den tilbage.

> [...]
> En brugt bil til 800 kr. kan man ikke forvente alverden af, men en saks
> til 800 kr. vil man derimod have helt andre forventninger til.
Ja enig, men ifølge Bertel's link så er biler dog minimum 10'000kr. Men
tænkte bare høre om man kunne forestille sig, at der var en sammenhæng. ;)

> Så meget desto mere ville en "trussel" af den art da have en virkning. Jeg
> har selv fået flere større firmaer til at følge Købeloven ved at true med
> offentliggørelse af deres reklamationsbehandling.
Det er nu bare synd, at det er "op til den enkelte butik" at afgøre dette,
for jeg prøvede jo at kontakte servicenummeret, så jeg fik det rigtige svar.

/Dan