Privat skifte returneret
Fra : Jens Fisker

Dato : 08-06-10 12:21

Hej

Jeg fik for noget tid siden lavet privat skifte efter min far.

Desværre har det nu vist sig at boet bliver negativt.

Jeg har sendt en kort opgørelse over boet til rettet - og bedt om at
aflevere boet tilbage.

Hvad sker der så nu? (Jeg går ud fra at en bobestyrer skal have alle
papierne og aktiverne udleveret) - og hvor lang tid plejer der at gå
for man bliver kontaktet?

Har man mulighed for, at byde på den ejendom som min far havde?
(selvom boet er negativ)

Hey Jens

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-06-10 19:35

Jens Fisker wrote:

> [...]
> for man bliver kontaktet?
>
> Har man mulighed for, at byde på den ejendom som min far havde?

Har skifteretten ikke udleveret en vejledning eller forklaret hvorledes
reglerne er? At boet er negativt er ingen hindring for privat skifte.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jens Fisker

Dato : 08-06-10 13:00

Hej

> Har skifteretten ikke udleveret en vejledning eller forklaret hvorledes
> reglerne er? At boet er negativt er ingen hindring for privat skifte.

Hæfter jeg så ikke personligt for den gæld der er i boet?

Retten har fortalt, at jeg kan benytte "udbakningsreglen"...

Jens

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-06-10 20:13

Jens Fisker wrote:

> Hæfter jeg så ikke personligt for den gæld der er i boet?

Det var derfor jeg spurgte om du ikke havde fået udleveret en vejledning
af skifteretten. Hvor store er boets aktiver (se nedenfor)? Under visse
betingelser udlægges boet uden skiftebehandling. Du hæfter som
bobestyrer ikke for gæld i boet bortset fra udgifter til begravelsen og
boets behandling.

§ 18. Overstiger værdien af boets aktiver efter fradrag af rimelige
udgifter ved begravelsen, boets behandling og af gæld, som er sikret ved
pant eller på anden tilsvarende måde, ikke 25.000 kr., udlægges boets
aktiver uden skiftebehandling efter reglerne i dette kapitel.

Stk. 2. Under ganske særlige omstændigheder kan boudlæg finde sted, selv
om værdigrænsen i stk. 1 overskrides.

Stk. 3. Skifteretten kan bestemme, at boet i stedet skal behandles efter
lovens øvrige regler, såfremt der er tvivl om, hvorvidt betingelserne i
stk. 1 er opfyldt, eller såfremt værdien af boets aktiver er betydelig.

§ 19. Boudlæg sker til den eller dem, som efter skifterettens skøn er
den afdødes nærmeste efterladte, eller eventuelt til en institution,
afdøde havde tilknytning til, til den, der har betalt eller erklærer at
ville betale begravelsen, til en kommune eller til statskassen.

Stk. 2. Udlægsmodtageren hæfter ikke for den afdødes gæld, men bliver
ved udlægget forpligtet til at dække udgifterne ved begravelsen og boets
behandling. Skifteretten kan betinge udlæg af et overskud af, at
udlægsmodtageren ryddeliggør afdødes bolig.

> Retten har fortalt, at jeg kan benytte "udbakningsreglen"...

Den formulering kender jeg ikke. Det var derfor jeg spurgte om du ikke
havde fået udleveret en vejledning af skifteretten, for man husker ofte
forkert hvis man skal huske en mundtlig forklaring i en situation hvor
man har meget andet i hovedet.