Hit - men med utraditionelle musikinstrume~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-06-10 20:45

Er der nogle der har eksempler på folkelige sange som er blevet store hit -
men som er spillet på utraditionelle musikinstrumenter ?

Jeg lægger ud med to stk. af slagsen.

LISA STOLL
Hun lavede faktisk det absolut populæreste tyske hit i 2009 i De Tysktalende
lande. Og hun sang slet ikke. Hun blev kåret nytårsaften i Musikantenstadl
på Tysk/Østrigsk/Schweitzisk/SydTyrolsk tv
http://www.youtube.com/watch?v=bOrga7RWiGA&feature=related

NICOLAS SENN
Hold da kaje, hvor det lyder godt. Også uden at synge. Den blev blandt de 6
største tyske hit 2009
http://www.youtube.com/watch?v=bT_D0QHh5eA&feature=related

Et lille PS:
VIVIEN UND THWENI
De synger i hvert fald så typisk traditionelt som det næsten kan lade sig
gøre, så derfor har de ikke en pind emnet at gøre. Men hwa. Næsten alle
tråde bliver jo som regel afsporet alligevel, så prøv lige at lytte. Det er
kræs-musik, hwa?
http://www.youtube.com/watch?v=EMWqcVdRlPE

Hilsen Åge

Fra : perhag

Dato : 09-06-10 05:30

On 8 Jun., 21:45, Ã…ge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-
herpost.tele.dk> wrote:
> Er der nogle der har eksempler på folkelige sange som er blevet store hit -
> men som er spillet på utraditionelle musikinstrumenter ?

I det schweiziske bidrag til MGP 1979 akkompagnerede en spasmagertrio,
Pfiri, Gorps & Kniri, sangen udelukkende med fjollede instrumenter:

Peter, Sue & Marc + Pfuri, Gorps & Kniri - Trödler und Co

http://www.youtube.com/watch?v=k36SQI5F-vk

Peter, Sue & Marc har i øvrigt en rekord, som bliver næsten umulig at
slå. De har haft bidrag med i det internationale Melodi Grand Prix på
4 forskellige sprog; fransk 1971, engelsk 1976, tysk 1979, italiensk
1981. Her sidstnævnte:

Schweiz 1981 - Io Senza Te

http://www.youtube.com/watch?v=qp5iSNZpdZs&feature=related

Fra : V

Dato : 09-06-10 13:51

> NICOLAS SENN
> Hold da kaje, hvor det lyder godt. Også uden at synge. Den blev blandt de
> 6 største tyske hit 2009
> http://www.youtube.com/watch?v=bT_D0QHh5eA&feature=related

Han vandt også den schweiziske semifinale til "Grand Prix Der Volksmusik" i
år med dette nummer:
http://videoportal.sf.tv/video?id=9e26d4e7-50f8-4fa6-b875-91caa565118a;DCSext.zugang=videoportal_sendungsuebersicht

Den synes jeg næsten er bedre. Ret imponerende!

> [...]
> gøre, så derfor har de ikke en pind emnet at gøre. Men hwa. Næsten alle
> tråde bliver jo som regel afsporet alligevel, så prøv lige at lytte. Det

Åh ja! Dem kan jeg godt huske! Dem bed jeg også mærke i, da jeg så showet.
Dejligt nummer!

Så er jeg også ret begejstret for disse to piger:
http://www.youtube.com/watch?v=I5P57pXsRTA. Sigrid & Marina, som også har
været med i Musikantenstadl flere gange, bl.a. i Silvesterstadl sidste
nytår.

En mere: http://www.youtube.com/watch?v=9z-Q-j8srwY&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-06-10 09:57

> [...]