Fiat idea 1,3 JTD dynamic 70 hk
Fra : nita

Dato : 09-06-10 10:55

Jeg er ved at købe ovenstående bil.
år.: 2005.
km.69.000.
Pris:99.8000.-
Men da mange advarer mod Fiat, Vil jeg høre lidt om fordele og
bagdele.
Aner intet om biler.
Har kørt Passat TDI i mange år.
Kan jeg så leve med denne?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 18:08

nita skriver:

> Jeg er ved at købe ovenstående bil.
> år.: 2005.
> km.69.000.
> Pris:99.8000.-

Den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Idea-1,3-JTD-Dynamic-5d_ID316201284.htm

> Men da mange advarer mod Fiat, Vil jeg høre lidt om fordele og
> bagdele.
> Aner intet om biler.

Fiat biler er såmænd gode nok. Idea er bygget på en Punto anden
generation, men karossen har fået gær så den er hævet og blevet til en
lille MPV. Den har ikke haft stor succes i salget, men er så vidt
vides en fin nok bil.

> Har kørt Passat TDI i mange år.

Hvilken model?

> Kan jeg så leve med denne?

Hvorfor ikke?

Hvor mange km kører du om året?

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-06-10 18:20

On Wed, 9 Jun 2010 09:54:46 -0700 (PDT), nita <ntranbjerg@gmail.com>
wrote:

> [...]
>km.69.000.
>Pris:99.8000.-
>Men da mange advarer mod Fiat, Vil jeg høre lidt om fordele og

Om du kan leve med præstationerne må afhænge af dit temperament -
pladsen har du jo nok taget stilling til.
Om bilen er der vel kun at sige, at Fiat altid har været forholdsvis
gode til at bygge små biler - de større har ikke altid været nogen
succes.
Du bør i hvert fald sikre dig følgende:
- at al elektronik virker som det skal
- at der er fuld servicebog. Den lille 1.3 JTD har lidt af et ry for
at turboen står af (en lille 10000 kr's sag) - det siges at afhænge af
korrekt service og især olie.
- med det kilometertal bør der optræde mindst et olieskift om året.
Rust burde ikke være det største problem - men få den set godt efter
nedenunder, så kan undervognskomponenterne lige få et kig også - og
udstødningen som enten er skiftet eller lige op over.
Du vil i hvert fald i en overgangsperiode nok få svært ved at køre det
opgivne antal km pr. liter, da det er en helt anden motortype end den
du kommer fra.
Vær lige opmærksom på om den har stået stille længe - for så kan det
være du skal til at køre den til igen.
Jeg er ejer af en Punto JTD fra 2002 - men det er den gamle 1.9'er, så
erfaringerne med den kan ikke rigtig bruges. Svogeren er rimelig glad
for sin Grande Punto med 1.3 maskinen, men ikke imponeret af
økonomien. Det skyldes nok i høj grad krampe i højre fod samt megen
bykørsel.

Fra : nita

Dato : 09-06-10 11:25

On 9 Jun., 18:08, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> generation, men karossen har f et g r s den er h vet og blevet til en
> lille MPV. Den har ikke haft stor succes i salget, men er s vidt
> vides en fin nok bil.

> Hvilken model?

> Hvorfor ikke?
>
> Hvor mange km k rer du om ret?
>
> Klaus
> --
>   Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>      Min egen hjemmeside nu med nyt dom nehttp://www.moppe.dk
>     S lges 15" st lf lge med Michelin Alpin vinterd k til VW Golf

Jeg kør ca 15.000 om året.
Det er en Passa TDI variant.Jeg tror det også det er1,9.Jeg er ked af
at jeg skal med den .Men der bliver for dyr at lave klar til syn.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 19:09

nita skriver:

> Jeg kør ca 15.000 om året.

Så kan det næpep betale sig at købe den diesel, med mindre at du gerne
vil have turbomomentet at køre med. For 10.000 kr mindre kan du få en
90 HK benziner med mere udstyr
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Idea-1,4-16V-Dynamic-5d_ID643100971.htm

Den er heller ikke så dyr i grøn ejer afgift.

> Det er en Passa TDI variant.Jeg tror det også det er1,9.Jeg er ked af
> at jeg skal med den .Men der bliver for dyr at lave klar til syn.

Hvor gammel en bil taler vi om?

Klaus

Fra : nita

Dato : 09-06-10 12:48

On 9 Jun., 19:08, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
>      Min egen hjemmeside nu med nyt dom nehttp://www.moppe.dk
>     S lges 15" st lf lge med Michelin Alpin vinterd k til VW Golf

fra96-hvis det ær Passaten du mener.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-06-10 19:57

"nita" <ntranbjerg@gmail.com> skrev i meddelelsen

> fra 96-hvis det ær Passaten du mener.

Køw en ny bil istedet for - hvis du ka leve med pladsforholdene. Enig med
Klaus i, at du kører for lidt til, at der er økonomisk fornuft i at køre
diesel...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-10 21:07

"Mogens (K)" skriver:

> Køw en ny bil istedet for - hvis du ka leve med pladsforholdene.

Det er jo nok svært - du kender det jo selv, det der med at købe
brugte biler.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 11:09

"nita" <ntranbjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men da mange advarer mod Fiat, Vil jeg høre lidt om fordele og
> bagdele.

Hvis du læser forrige nummer af et bilmagasin, så vil du se
en 100.000 km. test af en FIAT. De noterer sig, det er
rigtig længe siden en VW er kommet lige så helstøbt ud
af testen som FIAT'en.
Din TDI'er var med pumpedyse, en gammel og larmende ting.
FIAT var med til færdiggørelsen af det nu allesteder anvendte
CommonRail-system.

Fra : Nicolaj C

Dato : 10-06-10 12:40

"nita" <ntranbjerg@gmail.com> wrote in message
[...]
===========00
Er det ikke Idea som har et meget ringe varme apparat til skandinaviske
forhold ?

Fra : nita

Dato : 10-06-10 12:14

On 10 Jun., 12:39, "Nicolaj C" <n...@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk>
wrote:
> "nita" <ntranbj...@gmail.com> wrote in message

> Jeg er ved at k be ovenst ende bil.
> r.: 2005.
> km.69.000.
> Pris:99.8000.-
> Men da mange advarer mod Fiat, Vil jeg h re lidt om fordele og
> bagdele.
> Aner intet om biler.
> Har k rt Passat TDI i mange r.
> Kan jeg s leve med denne?
> Er det ikke Idea som har et meget ringe varme apparat til skandinaviske
> forhold ?

Tak for hjælpen,men mon ikke jag skal gå med livrem og sele, og vælge
en Skoda Fabia !,4 TDI
Fiaten virker bare lidt sjovere!