Forurening
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-10 09:26

Forurening opgives i gram pr. km.

Så kom jeg til at tænke på om der er forskel på 2 bilers opgivelser, som

- går lige langt på literen,
- og hvor den ene er forsynet med partikelfilter og den anden er ikke.

Eller er man som forbruger på herrens mark?

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-10 09:38

> Forurening opgives i gram pr. km.

Tjae - udledning af CO2 opgives i g/km - Men er det forurening - det er jo
naturligt forekommende ?

> [...]
> - og hvor den ene er forsynet med partikelfilter og den anden er ikke.
>
> Eller er man som forbruger på herrens mark?

Udledningen af CO2ændres ikke af partikelfilter. Har begge motor en optimal
forbrænding udleder de samme mængde CO2

Vil man som forbruger krave dybere må man se på hvilke euro norme der lever
op til - for man sjældent mulighed for at finde detaljerede målinger

F.eks kan jeg se at min 09 smart fortwo med åbent partikelfilter lever op
til Euro4 mens den nyere 09 med lukket partikelfilter lever op til Euro5.

Der er i euro kravene sat grænseværdier for mange stoffer.

CO2 opgivelsen er bare den popularisede måde at måle på som politikkerne er
blevet enige om skal være den universelle målestok for forurening så man kan
sammenligner æbler, banaer og pærer ...

Mhs til biler giver det så også mulighed for at sammenligne på tværs af
brændstoffer.

Jeg udleder også en masse CO2 når jeg brænder 30000kWh af til opvarmning af
huset - men de træ der har optaget samme mængde CO2 da det groede så
udledningen skyldes kun transporten på gamle osende lastbiler fra østeuropa

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 10:57

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> - og hvor den ene er forsynet med partikelfilter og den anden er ikke.
>
> Eller er man som forbruger på herrens mark?

Hvis du kigger på forbrugsangivelsen og forurenings-angivelsen så følges
de pænt sammen.
F.eks vil de forekommende 99g/km-modeller allesammen have samme l/100km
-angivelse.
Det er således blot en anden måde at anskue tingene på, og som
formodentlig er opstået ud fra jagten på 100g/km!

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-10 17:29

Den Wed, 09 Jun 2010 11:57:23 +0200 skrev Armand:

> Hvis du kigger på forbrugsangivelsen og forurenings-angivelsen så følges
> de pænt sammen.
> F.eks vil de forekommende 99g/km-modeller allesammen have samme l/100km
> -angivelse.

Dog med den detalje at diesel udleder mere CO2 per liter end benzin.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Benny

Dato : 09-06-10 14:05

On 9 Jun., 18:29, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Dog med den detalje at diesel udleder mere CO2 per liter end benzin.

Ja, for der er 18% mere energi i en litter diesel.

Benny