Skal jeg sælge eller reparere?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 08-06-10 14:46

Hej

Jeg har tænkt mig at skille mig af med min Ford Mondeo St.car fra '97,
men jeg ved ikke om jeg skal sælge den før eller efter reperationer.

Jeg ved der skal ny kobling i.
Der burde nok også laves rust. Alle fire skærmkanter er begyndt at
ruste. Derudover er der nogle småting som jeg ikke tror jeg vil lave
under alle omstændigheder. Centrallås virker kun via chaufførdøren.
Varmen i forruden virker kun i den ene side (desværre den forkerte
side). Og lign. "små-ting".

Jeg kan se på bilbasen.dk at andre biler fra den årgang bliver solgt for
omkring 25.000. De ser ud til at være i lidt bedre stand mht. rust. Og
en af dem skriver at der er ny kobling i.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lave rust og kobling og så forsøge
at sælge den til ca. 25.000, eller om jeg skal lade være med at lave
noget og så sælge den til... ja, til hvad? 15.000???

Er det et helt tåbeligt spørgsmål jeg kommer med her?

Håber at I kan komme med nogle gode indputs? (Det plejer I at gøre:) )

Mvh
Anders

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-06-10 16:22

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tror jeg vil lave under alle omstændigheder. Centrallås virker kun via
> chaufførdøren. Varmen i forruden virker kun i den ene side Og lign.

Pris? (x)

> Jeg kan se på bilbasen.dk at andre biler fra den årgang bliver solgt for
> omkring 25.000. De ser ud til at være i lidt bedre stand mht. rust. Og en
> af dem skriver at der er ny kobling i.

OK...

> Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lave rust og kobling og så forsøge at
> sælge den til ca. 25.000, eller om jeg skal lade være med at lave noget og
> så sælge den til... ja, til hvad? 15.000???

Dato for næste syn?

> Er det et helt tåbeligt spørgsmål jeg kommer med her?

Nej, det er jo relativt enkelt. Hvis dine tal holder (?), har du jo ca.
10.000 kr at reparere for (25.000 - 15.000 kr).

Koster din fejlliste "X" over det beløb?
Hvis ja - sælg uden rep.
Hvis nej - reparer og sælg
Dertil skal lægges bøvl med rep. og usikkerheden i din tal, så det er nok
nærliggende at sælge den "som beset..."

Fra : Z

Dato : 08-06-10 16:45

> Håber at I kan komme med nogle gode indputs? (Det plejer I at gøre:) )

Rent økonomisk må rationalet her være at reperationerne giver en
merværdi som er højere end hvad du bruger på selve reperationen,
inklusive tidsforbrug, osv.

Lad os sige du kan sælge for 15.000 uden reperation.
Reperationerne koster 10.000.
Forventer du kun at få 25.000 for bilen med reperationer, så går det
lige op og der er derfor ingen grund til at reparere. (Medmindre det er
din hobby, osv

Spørgsmålet er hvormeget mere du forventer at kunne få for bilen.
Forventer du f.eks. at kunne sælge for 30.000, så har du scoret 5.000.

Er det så det værd i tidsforbrug osv? Medmindre du får et fast tilbud,
så husk at projekter som udgangspunkt altid er dyrere og tager mere tid
end man regner med.

Og lad os sige at du forventer at kunne få 30.000 for bilen, men der er
en vis risiko for at du kun kan sælge til 28.000. Så har du efter
reperationen kun fået 3.000 mere ind på kontoen.
Igen - er det det værd?

Fra : \"@

Dato : 09-06-10 08:11

Som jeg ser det, er det først og fremmest et spørgsmål om du selv kan
lave det, eller om det koster 10.000,- at få det lavet i byen.

Hvis det sidste er tilfældet, bør du under alle omstændigheder sælge den
med de fejl og mangler du kan opgive, og så lade en fritidsmekaniker,
eller en der kender en sådan overtage bilen.

Hvis du selv kan udbedre fejlene, skal du overveje, om du nu også KAN
sælge bilen for de 25.000,- bagefter. Ikke alt hvad der sættes til salg
på Bilbasen og lignende steder, sælges til udbudsprisen .

Jeg ville nok sætte den til salg, med de nævnte fejl og mangler nævnt i
salgsteksten, så køber kan se, at prisen er sat derefter. Hvis ikke den
kan sælges, kan man altid vælge at udbedre fejlene, og så forsøge at
sælge den som "nyrenoveret". .

Tror bare, at når vi taler om biler i den alder, så vil køberne ikke
betale for renovering, men vil selv bestemme, hvad der er småting, og
hvad der skal udbedres.

Mikael