Gældende lov om nikkel
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-10 08:16

Hej alle

Hvor finder jeg den gældende lov om nikkel? Jeg har fundet en
historisk lov og nogle historiske ændringer dertil (på Retsinfo),
men hvor er den gældende lov?

--
Bertel

Fra : Fynbo

Dato : 08-06-10 10:17

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor finder jeg den gældende lov om nikkel? Jeg har fundet en
> historisk lov og nogle historiske ændringer dertil (på Retsinfo),

Er det mon denne du tænker på

Fynbo

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-06-10 18:04

Den 08-06-2010 11:16, Fynbo skrev:

> Er det mon denne du tænker på
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12280
>
> Fynbo

Den er også historisk. Se vandmærket

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-10 18:10

Fynbo skrev:

> Er det mon denne du tænker på

Nej, desværre. Prøv at kikke på vandmærkerne. Der står
"HISTORISK" hvilket vil sige at den er afløst af en nyere lov.

--
Bertel

Fra : Fynbo

Dato : 09-06-10 06:55

> Nej, desværre. Prøv at kikke på vandmærkerne. Der står
> "HISTORISK" hvilket vil sige at den er afløst af en nyere lov.
>
> --
> Bertel

Åhh ja. Det havde jeg ikke lige set.

Fynbo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-10 08:12

Fynbo skrev:

> Åhh ja. Det havde jeg ikke lige set.

Jeg tjekkede Ole Gaarde Kristensens link til EU-bestemmelsen, og
der står ordret om nikkel hvad der står i den forældede danske
lov. Så teksten kan altså alligevel bruges til at se hvilke
regler der gælder.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-06-10 18:08

> Hej alle
>
> Hvor finder jeg den gældende lov om nikkel? Jeg har fundet en
> historisk lov og nogle historiske ændringer dertil (på Retsinfo),
> men hvor er den gældende lov?

Bekendtgørelse nr. 24 af 14. januar 2000 om forbud mod import og salg af
visse nikkelholdige produkter blev ophævet d. 14. september 2009 som
følge af BEK nr. 853 af 05.09.2009

Jeg kunne forestille mig at det måske er reguleret i EU-regi nu

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-10 22:19

Kasper Demant skrev:

> Jeg kunne forestille mig at det måske er reguleret i EU-regi nu

Skal EUs'reguleringer ikke udmøntes i national lovgivning?

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-06-10 15:18

> Skal EUs'reguleringer ikke udmøntes i national lovgivning?

Ikke nødvendigvis.
Forordninger har direkte virkning i medlemslandene.
Direktiver har ligeledes direkte virkning men kun i forhold til staten.
En borger kan altså ikke forpligtes af et direktiv uden dette har støtte
i national lovgivning.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 10-06-10 16:33

[klip]

> Ikke nødvendigvis.
> Forordninger har direkte virkning i medlemslandene.

Selv om forordningerne har direkte virkning, og de derfor ikke skal
gennemføres, så bliver vi i visse tilfælde alligevel nødt til at udstede
bekendtgørelser, der udmønter visse af forordningens bestemmelser.

> Direktiver har ligeledes direkte virkning men kun i forhold til staten.

Ja, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke gennemfører direktiverne
alligevel.

For så vidt angår Bertels spørgsmål om nikkel, så er den hidtidige
bekendtgørelse ophævet som følge af ikrafttrædelsen af reach-forordningen.

/Karina

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-06-10 17:33

Den 10-06-2010 17:32, Karina Jensen skrev:
> [...]
>
> For så vidt angår Bertels spørgsmål om nikkel, så er den hidtidige
> bekendtgørelse ophævet som følge af ikrafttrædelsen af reach-forordningen.

Hvis du prøver at læse hvad Bertel spørger mig om og hvad jeg svarer, så
vil du opdage at hele dit indlæg på nær de 2 sidste linjer blot er et
træls forsøg på at belære mig i offentligheden

Bertel spørger: *SKAL* EUs'reguleringer ikke udmøntes i national lovgivning?

og jeg svarer: Ikke nødvendigvis (osv.)

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-10 18:48

Kasper Demant skrev:

> Hvis du prøver at læse hvad Bertel spørger mig om og hvad jeg svarer, så
> vil du opdage at hele dit indlæg på nær de 2 sidste linjer blot er et
> træls forsøg på at belære mig i offentligheden

Det er jeg ikke enig i.

Dit svar er udmærket. Men der er forskel på hvor grundigt
forskellige mennesker mener at et svar skal være. Derfor vil du
*altid* se at selv ganske grundige svar følges op af endnu
grundigere og endnu mere præcise svar - også selv om spørgeren
måske for længst har fået stillet sin nysgerrighed. Jeg uddyber
f.eks. ofte andres svar.

Det er i de fleste tilfælde ikke udtryk for nedladenhed, belæring
eller den slag. Det forekommer naturligvis, men dem der svarer
sådan, lærer man hurtigt at kende.

Karina er en af dem der har ydet god hjælp her i gruppen.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-06-10 19:29

> [...]

> sådan, lærer man hurtigt at kende.
>
> Karina er en af dem der har ydet god hjælp her i gruppen.

Hvis Karina ønsker at svare på dit spørgsmål, og ikke mener mit er
uddybende nok, kan hun svare dig i en direkte tråd og ikke bruge mit
svar som skabelon herfor. Det er der nedladenheden viser sig.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-10 19:40

Kasper Demant skrev:

> Hvis Karina ønsker at svare på dit spørgsmål, og ikke mener mit er
> uddybende nok, kan hun svare dig i en direkte tråd og ikke bruge mit
> svar som skabelon herfor.

Sådan plejer man bare ikke (nødvendigvis) at gøre. Som regel
griber man fat i det sidste svar - specielt hvis det er et man
vil uddybe.

Hvis du kikker i andre nyhedsgrupper, vil du se at det er sådan
tråde udvikler sig.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 10-06-10 20:28

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Sådan plejer man bare ikke (nødvendigvis) at gøre. Som regel
> griber man fat i det sidste svar - specielt hvis det er et man
> vil uddybe.

Det synes jeg så også er en uskik, det opfordrer nærmest til et nyt svar af
den ene eller anden art, et svar på et svar er en direkte henvendelse til
skribenten.

Jeg synes det er en fejl at tråde udvikler sig sådan, et spørgsmål og et
eneste svar på det, resten er svar på svar på svar på svar.

Jeg synes det er bedre at dem der vil svare svarer den der spørger, så
kommer der en række svar af større eller mindre dybde, er nogle af svarene
direkte modsigende kan der komme redegørelser hvorfor der er svaret sådan
hvis vedkommende nu synes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-10 13:18

alexbo skrev:

> Det synes jeg så også er en uskik, det opfordrer nærmest til et nyt svar af
> den ene eller anden art, et svar på et svar er en direkte henvendelse til
> skribenten.

Det kan man mene, men man kan ikke bebrejde Karina at hun svarer
som hun og alle andre har gjort i årevis.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-06-10 20:02

Kasper Demant wrote:

> Hvis Karina ønsker at svare på dit spørgsmål, og ikke mener mit er
> uddybende nok, kan hun svare dig i en direkte tråd og ikke bruge mit
> svar som skabelon herfor. Det er der nedladenheden viser sig.

Nu synes jeg du er oversensibel.

Jeg er sikker på at det ikke har været Karinas hensigt at nedgøre dig,
dertil optræder hun alt for korrekt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Karina Jensen

Dato : 10-06-10 19:29

[klip]
> Hvis du prøver at læse hvad Bertel spørger mig om og hvad jeg svarer, så
> vil du opdage at hele dit indlæg på nær de 2 sidste linjer blot er et
> træls forsøg på at belære mig i offentligheden

Mit indlæg var ment som et supplement til dit svar til Bertel. Jeg sidder i
praksis og gennemfører direktiver (blandt andet), og derfor kan jeg bidrage
med en praktisk vinkel ud over den rent teoretiske, som jeg selvfølgelig
også kender. Lige omkring det praksiske i forbindelse med gennemførelsen, så
er der meget store dele, man ikke kan læse om i litteraturen.

/Karina

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-06-10 19:33

Den 10-06-2010 20:29, Karina Jensen skrev:
> [...]
> også kender. Lige omkring det praksiske i forbindelse med gennemførelsen, så
> er der meget store dele, man ikke kan læse om i litteraturen.

Dit indlæg blev ikke opfattet således af mig
Som jeg skriver ovenfor kan du lave en selvstændigt svar til Bertel hvis
du mener dit svar har relavans, men du skal ikke bruge mit svar som
skabelon hvor du udfylder de huller du mener at kunne finde!

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 10-06-10 19:44

[klip]

> [...]
> du mener dit svar har relavans, men du skal ikke bruge mit svar som
> skabelon hvor du udfylder de huller du mener at kunne finde!

Det er lidt synd, at du opfatter det sådan. Sådan var det ikke ment. Som
sagt var det kun ment som et supplement til dit indlæg. Jeg er her i hvert
fald ikke for at skændes med nogen, og jeg synes, det er lidt synd, hvis
indholdet skal gå fra at være rent fagligt til at blive noget person fnidder
fnadder.

/Karina

Fra : Hauge

Dato : 10-06-10 20:22

Kasper Demant skrev:
> Som jeg skriver ovenfor kan du lave en selvstændigt svar til Bertel hvis
> du mener dit svar har relavans, men du skal ikke bruge mit svar som
> skabelon hvor du udfylder de huller du mener at kunne finde!

Du ved godt at man ikke ejer de indlæg man skriver, ikke? Kan man ikke
acceptere det, så er der jo kun én løsning.

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 10-06-10 20:36

"Hauge" skrev

> Du ved godt at man ikke ejer de indlæg man skriver, ikke? Kan man ikke
> acceptere det, så er der jo kun én løsning.

Ja man gør opmærksom på hvad man er utilfreds med,
så kommer der selvfølgelig nogle dumme bemærkninger, men forhåbentlig også
en seriøs debat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-06-10 20:57

Den 10-06-2010 21:21, Hauge skrev:

> Du ved godt at man ikke ejer de indlæg man skriver, ikke? Kan man ikke
> acceptere det, så er der jo kun én løsning.
>
> /Hauge

Selvfølgelig ejer man de indlæg man skriver jf. Lov om ophavsret

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Hauge

Dato : 10-06-10 21:26

Kasper Demant skrev:
> Selvfølgelig ejer man de indlæg man skriver jf. Lov om ophavsret

Men du kan jo lægge sag an mod den der citerer dig.. Øhmm.. Du skal vist
finde dig et andet arbejde.. ;)

/Hauge

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-06-10 18:52

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:ferr0657573gs8d70mgb1c8b0m77n1kla1@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Hvor finder jeg den gældende lov om nikkel? Jeg har fundet en
> historisk lov og nogle historiske ændringer dertil (på Retsinfo),
> men hvor er den gældende lov?

Hvad der må komme i kosmetik - og ikke i kosmetik. Her er nikkel i hvert
fald på listen over hvad der ikke må komme i:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:342:0059:01:DA:HTML

Eller skal man kigge i REACH (EUs forordning om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsinger for kemikaler)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:396:0001:0852:DA:PDF
Se side 425ff

Ole Gaarde Kristensen