Bedste fuge mellem mur og vindue?
Fra : Jens G

Dato : 07-06-10 15:52

Hej

Jeg skal til at skifte nogle vinduer, men er noget i tvivl om hvilken
fuge jeg skal bruge yderst.

Silicone? Mørtel? Eller noget helt tredie?

Sådan set synes jeg mørtel er pænest, og ved fra de gamle vinduers
fuge at det kan holde længe.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-10 16:49

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuge jeg skal bruge yderst.
>
> Silicone? Mørtel? Eller noget helt tredie?
>
> Sådan set synes jeg mørtel er pænest, og ved fra de gamle vinduers

Mørtel udvendigt, og eventuelt en eller anden damptæt fugemasse indvendigt
vil være det rigtigste, og det der giver dine nye vinduer de bedste chancer
for at holde på længere sigt.
Du må for alt i verden ikke lave den udvendige fuge med silicone eller anden
diffusionstæt masse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-10 17:05

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev> Du må for alt i verden
ikke lave den udvendige fuge med silicone eller anden
> diffusionstæt masse.

En løselig gennemgang af stort set alle naboernes og egne vinduer fremviser
ellers en kunststoffuge...

Er alle håndværkere galt afmarcheret?

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-10 18:05

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke lave den udvendige fuge med silicone eller anden
>>

> En løselig gennemgang af stort set alle naboernes og egne vinduer

Forhåbentlig ikke. Men det er en klokkeklar fejl, der med stor sandsynlighed
nedsætter karmtræets levetid betragteligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : JE

Dato : 08-06-10 22:21

On 07-06-2010 19:05, Martin Bak wrote:
> "Firstname Lastname"<None> skrev i en meddelelse

> Forhåbentlig ikke. Men det er en klokkeklar fejl, der med stor sandsynlighed
> nedsætter karmtræets levetid betragteligt.

Dokumentation - Dokumentaion !!

Din påstand er en skrøne når alle løsninger forudsættes udført fagligt
korrekt.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-06-10 22:29

"JE" <not@valid.tz> skrev i en meddelelse

> Dokumentation - Dokumentaion !!
>
> Din påstand er en skrøne når alle løsninger forudsættes udført fagligt
> korrekt.

Hvad vil du have jeg skal dokumentere? At fugt kondenserer på en kold flade?
Det er børnelærdom, at en udvendig fuge ikke skal være diffusionstæt. At så
nogle smarte fugemasse-fabrikanter på et tidpunkt i byggeriets mere triste
periode har fået overbevist visse håndværkere om, at det skam ikke gjorde
noget, gør det ikke mindre forkert.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-10 20:29

> [...]
> triste periode har fået overbevist visse håndværkere om, at det skam ikke
> gjorde noget, gør det ikke mindre forkert.

Du har helt ret, Martin. En tæt fuge udvendig betyder ødelagt karmtræ på
relativt få år. Det er dels dyrt og dels er det træls at skulle ofre nye
vinduer med 10-15 års mellemrum bare fordi arbejdet er udført forkert.

Mvh Maria

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-06-10 05:29

> [...]
> relativt få år. Det er dels dyrt og dels er det træls at skulle ofre nye
> vinduer med 10-15 års mellemrum bare fordi arbejdet er udført forkert.

Mursten er diffusionsåbne gummifuge kan bruges, på beton duer det ikke
men helt klart en ordentlig udført mørtelfuge er kønnest.

Fra : TGJ

Dato : 10-06-10 17:30

"JE" <not@valid.tz> skrev i meddelelsen
> Dokumentation - Dokumentaion !!

Her er der et bud:
http://www.bolius.dk/viden-om/materialer/artikel/fuger-omkring-vinduer-og-doere/

Der står man kan bruge forskelligt

Personligt vil jeg altid vælge en diff åben fuge yderst

/Thomas

Fra : John V.

Dato : 10-06-10 18:10

Den 08-06-2010 23:20, JE skrev:

> Dokumentation - Dokumentaion !!
>
> Din påstand er en skrøne når alle løsninger forudsættes udført fagligt
> korrekt.
Absolut ikke, Martin har 100% ret en udvendig fuge må aldrig være 100%
lukket så fugt ikke kan komme ud.
Utallige vinduer og døre er allerede udskiftet af samme grund, jeg har
set eksempler på at de skulle udskiftes efter bare 11 år...

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Jens G

Dato : 07-06-10 18:15

On Mon, 7 Jun 2010 17:49:10 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>for at holde på længere sigt.
>Du må for alt i verden ikke lave den udvendige fuge med silicone eller anden

Jamen, så vil jeg lave det rimeligt tæt indvendigt, derefter noget
rockwool, en fugestop pølse, og så mørtel yderst.

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-10 18:27

> Jamen, så vil jeg lave det rimeligt tæt indvendigt, derefter noget
> rockwool, en fugestop pølse, og så mørtel yderst.

Afhængig af din murs konstruktion, f.eks om du har dampspærre der kan føres
ud i lysningen, eller om selve lysningen måske er dampspærrende i sig selv
osv., skal du overveje hvor meget du tætner indvendigt.
Der hvor du eventuelt har et dampspærrende materiale, _skal_ være i den
varme del af konstruktionen. Ellers gør det mere skade end gavn.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Det du skal tænke på er,

Fra : Jens G

Dato : 07-06-10 19:42

On Mon, 7 Jun 2010 19:27:00 +0200, "Martin Bak"
> [...]

>Der hvor du eventuelt har et dampspærrende materiale, _skal_ være i den
>varme del af konstruktionen. Ellers gør det mere skade end gavn.

Jeg aner ikke hvordan muren er lavet.
Huset er et murstenshus fra 1965, og jeg får først set ind når jeg
tager det første vindue ud.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-10 15:32

Jens G wrote:

> Jamen, så vil jeg lave det rimeligt tæt indvendigt, derefter noget
> rockwool, en fugestop pølse, og så mørtel yderst.

Og skal det være rigtig godt, blander du lidt fæhår i mørtlen - det
forebygger at fugen knækker og falder ud i småstykker.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-06-10 02:21

On 10 Jun., 18:30, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:

> Her er der et bud:http://www.bolius.dk/viden-om/materialer/artikel/fuger-omkring-vindue...
>
> Der står man kan bruge forskelligt

Det er faktisk interessant i videre forstand. Vi har her en virksomhed
med 50-99 ansatte der i min optik lever af at sælge varm luft -
boligejernes populær journalistik.
De henter en vis autoritet fra det faktum at de er store - for så må
der være noget om snakken ikke?

Citerer fra linket:
'Du skal især være opmærksom på risikoen for ophobning af fugt, hvis
du har gummifuger udvendigt omkring vinduer eller yderdøre. Gummifugen
er helt tæt (diffusionstæt), og for at undgå fugtskader skal fugen på
indersiden af vinduet eller døren være diffusionsåben.'

- taler ligesom for sig selv.

Mvh
Benny Andersen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-06-10 23:37

> [...]
> fuge jeg skal bruge yderst.
>
> Silicone? Mørtel? Eller noget helt tredie?
>
> Sådan set synes jeg mørtel er pænest, og ved fra de gamle vinduers

Jeg foretrækker også absolut kalkmørtel til mit gamle hus... Men det mest
udbredte i dag er vist fugebånd. Det er nemt at arbejde med (Rulles på
vinduet inden det sættes i, og ekspanderer efterfølgende), og det er
diffusionsåbent.

Mvh
Keld

Fra : Jens G

Dato : 09-06-10 15:00

On Wed, 9 Jun 2010 00:36:30 +0200, "Keld Nygaard" <no@spam.xx> wrote:

> [...]
>udbredte i dag er vist fugebånd. Det er nemt at arbejde med (Rulles på
>vinduet inden det sættes i, og ekspanderer efterfølgende), og det er

Det dér skumgummiagtige?

Fra : CC

Dato : 09-06-10 00:27

"Jens G" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> fuge jeg skal bruge yderst.
>
> Silicone? Mørtel? Eller noget helt tredie?
>
> Sådan set synes jeg mørtel er pænest, og ved fra de gamle vinduers

Når det gamle vindue er fjernet kontroller du fugen mellem inder- og
ydermur. Der må ikke være forbindelse i form af mørtelklatter etc.
Rens fugen og skub en 10 - 20 mm "flamingo" (styrolit) strimmel i fugen,
hvis der ikke sidder isolering i forvejen

Yderst (udvendig side) af vinduet monteres ekspanerende fugebånd (læg det
evt. i kølskab først - se fabrikantens hjemmeside).
Dette monteres på vinduet, inden at vinduet monteres i vindueshullet.

Indvendig fra stopper du fugen ud med isolering og slutter af med en
fugestop.
Fuge indvendig skal være diffisionstæt. Bruge en acryl fugemasse e. lign.
(der kan males over).

Er det sække skuret vægge indvendigt. kan du give fugen et "skuret look" ved
at kaste tørt sand på den glattede fuge.

Fra : Jens G

Dato : 09-06-10 15:05

On Wed, 9 Jun 2010 01:26:32 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>Rens fugen og skub en 10 - 20 mm "flamingo" (styrolit) strimmel i fugen,
>hvis der ikke sidder isolering i forvejen

Det bliver spændende at se hvordan der ser ud, når jeg tager det
første vindue ud. Men må hellere gøre det mens byggemarkederne har
åbent, så jeg kan komme på indkøb hvis det bliver nødvendigt.

> [...]
>Dette monteres på vinduet, inden at vinduet monteres i vindueshullet.
>
>Indvendig fra stopper du fugen ud med isolering og slutter af med en

Indvendigt kan jeg ikke komme til, da åbningen er mindre end vinduets
størrelse indefra. Der er simpelthen pudset til rammekant, og sikkert
lidt længere.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-06-10 21:42

> Det bliver spændende at se hvordan der ser ud, når jeg tager det
> første vindue ud. Men må hellere gøre det mens byggemarkederne har
> åbent, så jeg kan komme på indkøb hvis det bliver nødvendigt.

Der er ret sikkert to mure med hulmur imellem, og de er ret sikkert
forbundne i vindueshullerne. Som CC skriver, så vil det ideelle være at
fjerne denne sammenmuring og indsætte styrolit i revnen, men det kan i visse
tilfælde være et meget stort arbejde, og hvis hulmuren er isoleret med
lecaærter eller flamingokugler blive endog meget spændende. Men de
sammenmurede lysninger virker som kuldebro, som man selvfølgelig helst vil
undgå.

> Indvendigt kan jeg ikke komme til, da åbningen er mindre end vinduets
> størrelse indefra. Der er simpelthen pudset til rammekant, og sikkert
> lidt længere.

Så må du hellere have hammer og mejsel parat Du undgår næppe at skulle
reparere på pudset i de indvendige lysninger alligevel, så lav så meget
plads så du kan montere vinduet uden problemer, og måske få plads til kiler
indefra, hvis du bruger kiler til at rette vinduet ind med. Det kan godt
betale sig.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens G

Dato : 13-06-10 20:41

On Mon, 07 Jun 2010 16:52:09 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

> [...]
>fuge jeg skal bruge yderst.
>
>Silicone? Mørtel? Eller noget helt tredie?
>
>Sådan set synes jeg mørtel er pænest, og ved fra de gamle vinduers

Jeg takker for de gode råd, og det første vindue er nu skiftet.

Det gik fint med at få det gamle ud, og de mangetommede søm der var
brugt til at fæstne rammen i hullet, blev ordnet med en vinkelsliber.

Mellemrummen mellem inder- og ydermur var fyldt med et meget porøst
materiale, som ikke var styrolit, men altså meget luftigt, nærmest som
porøst gasbeton. Så det lod jeg være.

Fugningen blev acrylfuge inderst, derefter glasuld som jeg havde
fundet i lange strimler i XL-byg, derefter et fugestop, og sidst
mørtel.

Udskiftningen gik over forventning, men fugearbejdet tog noget længere
tid end jeg havde regnet med.

De gamle vinduer havde indbygget sålbænk i rammen, så de nye er købt
2,5cm mindre i højden for at give plads til en sålbænk under. Den skrå
flade til at montere sålbænken på, fik jeg også lavet i dag.