Beregning af krydsmål?
Fra : Fynbo

Dato : 07-06-10 07:58

Hej i gruppen.

Jeg har lige et spørgsmål vedr. beregning af krydsmål på mit nye skur.

Længden er 8,40x6,0 meter.

Hvordan regner jeg den ud?

Det er længe siden jeg har gået i skole så jeg er lidt på bar bund.

Kan det passe at krydsmålet er 10,3 meter? Eller hvordan?

Fynbo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-06-10 08:10

> Længden er 8,40x6,0 meter.
>
> Hvordan regner jeg den ud?

Hej Fynbo,

Jeg googlede lidt, og fandt fluks denne side til dig:

http://www.vvsu.dk/bertrek.htm

Her kan du beregne retvinklede trekanter på livet løs - og med dine mål får
du krydsmålet til 10.32 - så du er ikke så langt fra med dine 10,4

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-06-10 08:25

Andreas M. Hansen wrote:

> Her kan du beregne retvinklede trekanter på livet løs - og med dine
> mål får du krydsmålet til 10.32 - så du er ikke så langt fra med dine
> 10,4

Fynbo skrev 10,3 m. Trænger du til læsebriller?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Fynbo

Dato : 07-06-10 09:33

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Fynbo skrev 10,3 m. Trænger du til læsebriller?
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

Mange tak for svar.

Så var det ikke helt galt som jeg huskede det.

Tak igen.

Fynbo

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 08:34

Fynbo skrev:
> [...]
>
> Det er længe siden jeg har gået i skole så jeg er lidt på bar bund.
>
> Kan det passe at krydsmålet er 10,3 meter? Eller hvordan?

Havde du heller ikke tegning dengang?
Det er enkelt at tegne samme firkant i cm (evt. doble målet i cm op!) på
papir og måle diagonalen efterfølgende!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-10 10:03

> Havde du heller ikke tegning dengang?
> Det er enkelt at tegne samme firkant i cm (evt. doble målet i cm op!) på
> papir og måle diagonalen efterfølgende!

Nej så er det da nemmmere at google en løsning som andreas gjorde

Fra : Fynbo

Dato : 07-06-10 10:07

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej så er det da nemmmere at google en løsning som andreas gjorde

Det gjorde jeg også, men ville lige være sikker.

Og vidste jo jeg kunne regne med hjælp fra folk her i gruppen.

Tak igen.

Fynbo

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-06-10 01:42

On 7 Jun., 11:02, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Nej så er det da nemmmere at google en løsning som andreas gjorde

og endnu lettere blot at forlade sig på googles axaj baserede
'suggestion' som evaluerer udtrykket sqrt(8,4*8,4+6*6) (hvis man
google tekstfelt i browserens toolbar)

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 19:24

wrote:

> [...]

>og endnu lettere blot at forlade sig på googles axaj baserede
>'suggestion' som evaluerer udtrykket sqrt(8,4*8,4+6*6) (hvis man

Google er sgu klog :
kvadratrod(8,4*8,4+6*6) virker også
/Mads

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-06-10 19:38

"Mads K" <Ingen> skrev i en meddelelse

> "Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Google er sgu klog :
> kvadratrod(8,4*8,4+6*6) virker også
> /Mads
Når det nu skal være, så kan den også finde ud af:
kvadratrod(8,4^2+6^2)

Mvh
Keld

Fra : JE

Dato : 08-06-10 22:18

On 07-06-2010 09:33, Armand wrote:

> Havde du heller ikke tegning dengang?
> Det er enkelt at tegne samme firkant i cm (evt. doble målet i cm op!) på
> papir og måle diagonalen efterfølgende!

Hvis man ser lidt matematisk på det, bliver den vel delt op i 2
retvinklede trekanter.

Er det så Phytaguras der siger A2 + B2 = C2 hvor C2 er diagonalen
(bunden af trekanten ) og A og B er siderne. En ligning med en ubekendt
skulle være muligt

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 07-06-10 10:50

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev

> Jeg har lige et spørgsmål vedr. beregning af krydsmål på mit nye skur.
>
> Længden er 8,40x6,0 meter.
>
> Hvordan regner jeg den ud?

Kvadratroden af summen af siderne, hver i anden potens. Eks. 3x3 = 9 + 4x4 =
16 sum 25, kvadratrod 25 = 5.

Bruger altid 3,4,5 når jeg mangler en ret vinkel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 07-06-10 10:55

Hej Preben

> Kvadratroden af summen af siderne, hver i anden potens. Eks. 3x3 = 9
> + 4x4 = 16 sum 25, kvadratrod 25 = 5.

Også kendt som

http://da.wikipedia.org/wiki/Pythagoras

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 07-06-10 18:05

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan regner jeg den ud?

Hvorfor regne? Når du måler øst/vest, skal målet være det samme som
nord/syd - har jeg ret? Kommer lidt i tvivl, det er mange år siden jeg
byggede garage, men er ret sikker på det foregik uden Pythagoras, Google og
lommeregner.

--
Ralph

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-06-10 18:37

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor regne? Når du måler øst/vest, skal målet være det samme som
> nord/syd - har jeg ret?

Nej - både nord-syd og øst-vest er kendt.

Det, der skal findes er fra hjørne til hjørne f.x nordøst-sydvest

Så jo - det er helt klar Pythagoras

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-10 18:54

> Nej - både nord-syd og øst-vest er kendt.
>
> Det, der skal findes er fra hjørne til hjørne f.x nordøst-sydvest
>
> Så jo - det er helt klar Pythagoras
>
> Jan

Nu må jeg lige tage Ralph parti
Du måler det ene krydsmål. Når du så måler det andet krydsmål, så flytter du
hjørnet lidt frem eller tilbage, indtil begge diagonaler har det samme mål.
Hvis vi snakker en sokkel du skal støbe, så er det selvf. en anden snak.
Mvh
Mads

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-10 20:45

> [...]
> du hjørnet lidt frem eller tilbage, indtil begge diagonaler har det samme

Det er nemlig rigtigt. Bortset fra at krydsmål ikke er et udtryk man kan
bruge for et mål på en diagonal, men kun giver mening hvis begge diagonaler
har samme værdi.
Men det er selvfølgelig nyttigt at kende sin Pythagoras, så man allerede ved
første måling kan rette ind.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Fynbo

Dato : 08-06-10 03:49

"Mads K" <Ingen> skrev i meddelelsen

> [...]
> du hjørnet lidt frem eller tilbage, indtil begge diagonaler har det samme
> mål. Hvis vi snakker en sokkel du skal støbe, så er det selvf. en anden

Det er netop en sokkel jeg skal støbe.

Fynbo

Fra : Klaus G.

Dato : 07-06-10 20:34

> Jeg har lige et spørgsmål vedr. beregning af krydsmål på mit nye skur.
>
> Længden er 8,40x6,0 meter.
>
> Hvordan regner jeg den ud?
a^2 + b^2 = c^2
siden a og b er de to korte sider i trekanten.
a=8,4 b=6
> Kan det passe at krydsmålet er 10,3 meter? Eller hvordan?
Det regnes sådan her ud:
8,4^2 = 70,56
6^2 = 36
70,56 + 36 = 106,56
Tag så kvadratroden af 106,56 og det giver 10,323meter.

Så du har regnet rigtig. Men så små mål som du arbejder i, så skal du som
minimum have det præcist ned til halve cm. Gerne meget mindre. Altså dit
krydsmål.

Skal du lave en vinkel. Så laver man bare en 3-4-5kant. Altså er de to korte
3 og 4meter og den sidste 5m, så har du en ret vinkel. Skal det bruges på et
tag. Så kan man bare gange op. Så det i stedet er en 9-12-15kant f.eks. :)

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 21:31

Fynbo skrev:
> [...]
>
> Det er længe siden jeg har gået i skole så jeg er lidt på bar bund.
>
> Kan det passe at krydsmålet er 10,3 meter? Eller hvordan?

Diagonalen(!) er de nævnte 10,3 meter!

Krydsmål er brug af begge diagonaler til at rette ind efter uden
nødvendigvis at kende diagonalens længde!

hvis man er i tvivl om sin skolelærdom, er det let at regne efter v.h.a.
3-4-5 tommefingerregelen!

--
Armand.